I love Stockholm! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu I love Stockholm! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

I love Stockholm!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

20 Oktober 2010 | Zweden, Växjö

Het is weer hoog tijd voor een update van mijn bevindingen in het nu witte Växjö. Het was een druk, maar ook een gezellig weekje. We hebben weer van alles ondernomen; van schooldrukte tot een prachtig weekendtripje.

Maandag 11 september was het weer een volgeplande dag; van school naar een cursus en van de cursus naar een feestje. Eerst zijn Jurian en ik naar onze projectbegeleider van Life Cycle Cost Analysis gegaan, om hem te vragen hoe we het rapport exact op moeten zetten. Want we hadden veel informatie, maar we wisten niet wat we er mee aan moesten. ;) Na een gesprekje van een dik uur hadden wij ook eindelijk in de gaten hoe we het moesten aanpakken. Er moest ook snel actie ondernomen worden, want de week daarop moest het al ingeleverd worden.
In de middag hadden we contacturen voor het vak Tool Design, waarvan ik al de drawings van onze Punch Tool getekend had. Dus ik vol enthousiast beginnen met printen, wat altijd een hele opgave is in de school; juiste printer en printerinstellingen, eigen papier meenemen, tekeningen verschalen en dan nog hopen dat het juist op papier komt. ;) Na enkel stoeiwerk had ik het klaar en kon ik het de leraar laten beoordelen. En toen hij begon over maatvoering, papierindeling, aanzichten, lijndiktes, symbolen, etc. besefte ik dat er wel degelijk verschil is tussen de Nederlandse- en Zweedse normaliseringen. Het blijkt dus dat wij een totaal andere tekenmethode hanteren; zo werken wij in Nederland met de Amerikaanse stijl, dit wil zeggen dat je het rechterzijaanzicht aan de rechterkant van het vooraanzicht van het onderdeel tekent. In Zweden werken ze met de Europese stijl, hier tekenen ze het rechterzijaanzicht aan de linkerkant van het vooraanzicht en met de boven- en onderkant ook omgekeerd. Tsja, minder logisch en als je al zes jaar werkt met de Amerikaanse stijl, dan beginnen je ogen even met de tekening mee te draaien. ;) Het betekent dus dat ik al mijn tekeningetjes weer aan mag passen. Leuk… ;)
Na het avondeten is Anne, de vriendin van Linda, weer vertrokken richting het vliegveld. Het was een kort verblijf, maar ze heeft zich goed vermaakt tussen de (gekke) internationals.
Om 21.00 uur hadden we onze eerste Salsacursus; dit was een zeer gezellige en interessante aangelegenheid, met een kleine 40 á 50 personen. Eerst hebben we onze heupen en benen een beetje soepel gemaakt en daarna begonnen de basic steps. Het komt er op neer dat je een beetje naar voren en naar achteren stapt en telt van 1,2,3 - 5,6,7. ;) Daarna mochten we met in koppel dansen en onze pasjes synchroon uitvoeren. Het leuke is dat er meer meiden aan de Salsa mee doen dan jongens, dus om de 5 minuten moesten wij weer wisselen van partner. Zo leer je ook wat meer mensen kennen en heb je ook wat afwisseling in gesprekken! :) Tegen het einde van de les konden vooruit en achteruit stappen, twee halve cirkeltjes draaien en je meisje een rondje laten draaien. Dit is een erg leuke sport om te doen, waar je ook erg veel lol mee kan hebben! ;)
Na de Salsacursus ben ik nog even naar een Goodbye-party van een Amerikaanse meid geweest. Zij gaat helaas weer terug naar Minnesota; ze heeft haar enkel gebroken na een klein, fout afstapje. Ze moet geopereerd worden en dat schijnt hier in Zweden een beetje vreemd georganiseerd te zijn: ze staat op een wachtlijst en ze weten nog niet wie er kan opereren en wanneer ze dat gaan doen. Tevens moet ze drie maanden herstellen zonder dat ze kan lopen en ze heeft geen zin om hier zo lang te zitten niets te doen. Dus leek het haar beter om terug te gaan naar de US en thuis te revalideren. Ze wil in december weer terug naar Växjö komen om hier de kerst en oud en nieuw te vieren met ons! :)

Dinsdag zouden Jurian en ik een flinke start maken met het rapport voor LCCA. Eerst nog even snel een wasje draaien en dan vol enthousiasme naar de library om daar te beginnen met schrijven. Maar dat enthousiasme ging er snel af toen ik al weer ruzie had met het scanapparaat; hij wou niet al mijn documenten scannen. Bleek dat ik weer te veel in een keer scande en dat kon die mooie machine niet verzenden. Tsja, dan moet het maar even in twee keer. ;) Toen ik ook eindelijk achter m’n laptopje zat, wilden we aan een stuk door typen. Maar er kwam geen woord op papier; we dachten dat we het na het gesprek met de begeleider volledig snapten, dat bleek moeilijker te zijn dan verwacht. Soms heb je van die dagen.. ;) Om 16.00 uur zijn Jurian en ik gestopt met nadenken en niets doen en hebben we een presentatie bijgewoond over ‘Market Yourself’. Deze presentatie ging over hoe je jezelf moet verkopen naar personen, instellingen en bedrijven voor een sollicitatie bijvoorbeeld. Het was zeer interessant hoe dit werd gebracht, elke keer leer je er weer een beetje bij! :) Direct na de presentatie hebben we ons weer aangesloten in een lijn voor de inschrijving van een mooie trip; zaterdag 30 oktober gaan we een dagje naar Kalmar. Altijd leuk om er even tussenuit te gaan! ;)
In de avond wou ik een tweede poging wagen om iets op papier te krijgen voor het rapport van LCCA, maar ik had weinig inbreng en had m’n ‘Skype-lijn’ de hele avond roodgloeiend. Dan is zo’n avondje ook weer snel om! ;)

Woensdagochtend zaten we er weer vroeg in de library, voor ons rapportje. Dit keer ging het vele malen beter dan de vorige dag; ik ben gestart met het maken van berekeningen in Excel. Met dit programma heb ik een paar mooie berekeningen gemaakt voor afschrijving methodes, rentes, inflatie en cashflows. Jurian heeft een begin gemaakt met het theoretische gedeelte van de analyses.
Tussendoor hadden we om 16.00 uur onze tweede les in Zweeds; deze keer hebben we de voornaamwoorden en maandtelling geleerd. Tevens hebben we kleine verhaaltjes gelezen en mochten wij in het Zweeds antwoordt geven op een aantal vragen. De Zweedse taal begint aardig interessant te worden en je begrijpt al snel wat er bedoeld wordt.
Omdat ik de hele dag al met m’n kop in de berekeningen zat, heb ik in de avond mijn Excel-bestandje weer een beetje geüpdate met wat cashflow-waarden van het bedrijf. Ik was aardig op dreef met de berekeningen; Jurian heeft die avond niets anders gehoord dan rekenpraat. ;) Om 24.00 uur vond ik het wel leuk geweest en ben ik ook maar weer eens in m’n bed gedoken.

Donderdag zat ik alweer om 8.00 uur achter de laptop om verder te gaan met de berekeningen; ik had het zo gemaakt dat al de informatie en berekeningen in de aparte sheets met elkaar samenwerken. Om 13.00 uur hadden we even een bespreking gepland met ons projectgroepje over de voortgang van ons rapport. De andere groepsleden waren nog niet begonnen met het rapport, omdat zij op deze dag een presentatie moesten houden voor een ander vak. Eerst heb ik ze allemaal even uitgelegd hoe mijn Excel-sheets werken; het kwam er al snel op neer dat ik al de berekeningen wel mocht doen, omdat zij het niet helemaal begrepen. We hadden afgesproken dat de anderen de achterliggende theorie dan wel wilden beschrijven, in het weekend dat Jurian en ik in Stockholm zijn. Goed geregeld! :) In de namiddag heb ik met Linda nog wat boodschappen gedaan, om het nodige in te slaan voor de trip van het komende weekend. Toen we ook onze tasjes hadden ingepakt, was het hoog tijd om te vieren dat we een weekend weg gaan. Dus zijn we in de avond op stap geweest naar de pub Sallarna, daar was een plaatselijke zanger aan het optreden. Die jongen kon de sfeer er goed in houden met veel bekende meezingnummers. :)

Vrijdag was het dan zover: WEEKENDJE STOCKHOLM!! :) Rond 8.00 uur zaten we met een kleine 110 man in twee bussen richting het noorden. In de bus was het natuurlijk dikke lol, met zo nu en dan een paar spellen en quizzen over Zweden en al de nationaliteiten. Ook kregen we in de bus een paar informatiefolders en plattegronden van Stockholm. Na een paar tussenstops, bij een MC Donalds (natuurlijk ;) ) en een parkeerplaatsje, kwamen we rond 15.00 uur aan in het prachtige Stockholm. Het was schitterend mooi weer, dus we hadden een perfect zicht over de hele stad. Toen buschauffeur ons gedumpt had bij ons hostel voor het komende weekend, kregen we te horen waar we bivakkeerden; een deel van de groep sliep in het hostel zelf en het andere deel van de groep sliep in een grote driemaster die omgebouwd is als hotel. Wij hadden geluk: wij mochten slapen in het prachtige, grote schip van meer dan honderd jaar oud. Jurian, Linda en ik sliepen samen op een kamer met een Duits en Pools vriendinnetje en een Duitse jongen met een gebroken sleutelbeen. Die jongen was de eerste week dat hij in Zweden was zo dronken dat hij met zijn fiets op zijn neus is gegaan en enkele botten van hem waren daar niet op berekend.
In de namiddag hebben we een City Rally gedaan, hier ontdekten we Stockholm door vragen te beantwoorden over straten, winkels en andere bijzondere monumenten; dit leidde ons door de gehele stad. Van al dat kijken, foto’s maken en gek doen krijg je natuurlijk ook een beetje honger van. Dus zijn we met z’n zessen even afgeslagen naar een grote eethoek; daar had je keus uit een kleine tien keukens met al hun eigen specialiteiten, dus kon iedereen maar kiezen wat hij lekker vond. :)
In de avond zijn met bijna de hele groep op stap gegaan naar een paar gezellige pubs, en daar zijn er genoeg van! ;) Het was zeer gezellig avondje in de hoofdstad van Zweden! :) Toen we weer terug liepen naar ons mooie hostel, waren een paar studenten niet helemaal warm meer; het was een paar graden onder nul en enkele mensen hadden zelfs nog een zomerjasje aan. Veel studenten hadden deze kou nog niet helemaal verwacht.

Na een ‘wake-up-douche’ en een heerlijke breakfast waren we weer helemaal klaar voor het programma van zaterdag. Vanuit het hostel zijn we op een rondvaartboot gestapt en hebben we een paar kilometer afgelegd in het water van Stockholm. Toen we weer aan de op het vaste land stonden, hebben we een rondje gelopen door het oude stadscentrum. Om exact 12.00 uur is er op zaterdag een Royal Guard Change bij het Royal Palace; dit is elke keer een zeer bijzonder en officieel spektakel. Ze zeggen altijd dat Zweedse mensen zeer punctueel zijn, maar daar zijn de Royal Guards waarschijnlijk op uitgezonderd. ;) Na een klein uur wachten kwam de colonne aan lopen, met een groot orkest voorop. Het was zeer indrukwekkend om te zien en te horen hoe ze deze officiële gelegenheid uitvoerden. Later in de middag hadden we een guided tour in het Royal Palace, hier konden we zien hoe de Royal Family de gasten ontvangt en waar ze hun feestjes vieren. Zo hebben we ook gezien waar de Zweedse kroonprinses Victoria haar trouwfeestje op 19 juni 2010 heeft gehouden. Na de tour hadden we tijd om wat rond te neuzen in de stad en eventueel wat te shoppen. En dat is daar meer dan mogelijk; in deze stad vind je twee gigantisch grote winkelcentra. Je moet er bijna een volledige week voor uit trekken om al de winkels in de stad te bekijken. Ja, daar is Joure of Heerenveen niets bij! ;)
In de avond zijn we met de hele groep uit eten geweest in het stadcentrum. Na een fijn diner was het tijd voor het dessert: biertje! :) Het was perfect getimed; van 20.00 tot 21.00 uur had het restaurant happy hour, dus twee voor de prijs van één. :) Alhoewel is het dan nog prijzig genoeg als je dan tijdens happy hour €6,- moet betalen voor twee pilsjes. Ondanks de prijs, vloeide het bier weer in hoog tempo. :) Toen we de pret aardig in de ogen hadden, zijn we met een groepje van twintig man vertrokken naar een andere pub. Daarvoor moesten we eerst even met de metro naar de andere kant van de stad. Toen we in een pub kwamen waar weinig mensen zaten, splitste de groep. Een paar wilden daar blijven, anderen wilden weer terug naar de andere kant van de stad en ik ben samen met Linda, de Duitse meid Anna en de Poolse dame Patricia naar een andere pub om de hoek gegaan. Daar hebben we met z’n vieren weer dikke lol gehad en lekker gek gedaan. ;) Toen we daar uitgedanst waren, zijn we nog naar een andere pub gegaan en daar hebben we nog even lekker gelounged.

Zondagochtend hebben we eerst weer even een stevige breakfast gehad, daarna hebben we onze kamer opgeruimd en het tasje weer ingepakt. De bus stond alweer klaar om al de bagage en gekke studenten in te laden. Toen iedereen weer compleet was, zijn we vertrokken naar een museum. Hier hadden we de keus om naar het Vasa Museum te gaan of naar Skansen. Vasa is een groot schip uit de zeventiende eeuw en Skansen is een groot park waar zestig verschillende diersoorten uit het noorden lopen en waar je de oude fabriekjes en huisjes van Zweden kan zien. Ik had wel zin om de oude Zweedse cultuur te proeven en aapjes te kijken. ;) Samen met de Finse meid Sara ben ik door het prachtige park van Skansen gewandeld. We konden zien hoe de mensen op traditionele manier het graan dorsten, vermaalden en daarvan het brood bakten in oude kleine boerderijen. Ook stond daar een klein huisje met een ingang van nog geen meter hoog. Dit huisje had een kamertje van een kleine negen vierkante meter en daar leefde vroeger een gezin in met zes kinderen. Zeer indrukwekkend! Toen we verder in het park kwamen, zagen we de wilde dieren; bruine beren, elanden, wolfen, zeehonden en nog meer van die gekke dieren. Een van de parkbeheerders was de wolven aan het voeren en gaf een kleine presentatie in het Zweeds over de wilde dieren in Zweden. Hij had het veel over cijfers en getallen en dat ik goed te volgen. Sara kan het Zweeds goed verstaan en ook spreken, dus ik kon toen ook mooi van haar leren als ik het even niet begreep. Ik heb zelfs Zweeds gepraat met de mensen daar, maar wel een beetje op mijn manier. ;) Sara en ik hadden grote schik tussen de diertjes in het park, zo ging de middag weer snel voorbij. Om 15.00 uur zaten we allemaal weer in de bus en zijn we vertrokken richting Växjö. Ook dit keer had de VIS-organisatie weer een leuke quiz in de bus en hebben we gezellig het hele weekend nog even doorgenomen. Tussendoor hebben we weer even chique geluncht bij ons favoriete restaurant: MC Donalds! ;) Rond 22.00 uur waren we weer terug op de campus.

Maandag begon de schooldrukte direct weer; omdat we woensdag voor 12.00 uur het rapport voor LCC in moesten leveren, hadden we nog even wat werk te doen. Om 10.00 uur zaten we alweer fanatiek met ons projectgroepje in de library. Nadat we weer een beetje bijgepraat en bijgelachen waren over onze weekendbelevenissen, zijn we serieus gestart met het rapport. De twee Zweedse dames en de Iranese jongen hadden in het weekend het grootste gedeelte van de theorie al geschreven, dus konden we deze dag van start met de ‘empirical findings’. In dit onderdeel van het verslag beschrijven en berekenen we de procesgegevens van de huidige situatie van onze te analysen afdeling bij het bedrijf Sapa. Wanneer dat onderdeel voltooid was, konden we onze alternatieven voor het proces analyseren. Met de alternatieven die wij bedacht hebben, kan de productiviteit, omzet, procesresultaat, etc. verhoogd worden en kan de uitvaltijd, loonkosten, afschrijvingsrente, etc. verlaagd worden. Ik heb de hele dag in de cijfertjes gezeten en heb alles bij elkaar gerekend. De dames hadden de slag te pakken om alle gegevens met een mooi verhaaltje te verbinden. Jurian heeft het eerste alternatief beschreven, waarna ik het resultaat weer mocht berekenen. En onze Iranese vriend Hamid mocht de ontbrekende informatie voor de theorie opzoeken en omschrijven. Deze dag was aardig productief en we zijn een mooi eind opgeschoten.
In de avond hadden we even een kleine break voor de studie; we hadden namelijk onze tweede salsacursus. :) Dit was weer een hilarisch uurtje! ;) Na een warming-up en de basic steps mochten we weer beginnen met de serieuze dans en een van de mooie dames in de armen nemen. We hebben geleerd dat de heren altijd leiden tijdens de dans en wij bepalen de pasjes met de bewegingen in onze handen. Zo sturen wij met onze handen naar links als we links willen, naar boven als de dame een pirouette moet doen en we laten de hand los als we een open cirkel willen maken. Wel mooi werk om te doen; wij hoeven alleen de eenvoudige pasjes en het sturen te kennen en de dames moeten ons volgen en de moeilijke bewegingen uitvoeren. ;) Maar als ik dan een beetje op dreef ben en een beetje aan de praat ben met de dame waarmee ik dans, dan raak ik de tel natuurlijk weer kwijt en gaat het weer op de ‘Willem-manier’! Tsja, dan kan je niet voorkomen dat er dan weer gelachen wordt. ;)
Na de salsa hadden Jurian en ik weer volle motivatie en energie om verder te gaan met het schrijven van het rapport. Jurian heeft zijn alternatief afgeschreven en ik heb het tweede alternatief omschreven en berekend. Rond 1.30 uur hadden we deze onderdelen ook voltooid en vonden we het beide wel welletjes voor deze dag.

Dinsdagochtend 8.00 uur zaten we alle vijf alweer in de library te schrijven en te rekenen. Deze dag hebben we de alternatieven met de huidige situatie vergeleken en daar een besluitvormingsmatrix (MCDM) van gemaakt. Hieruit kwam het resultaat welk alternatief het beste en aantrekkelijkst was voor het bedrijf. Dit resultaat hebben we beschreven en uiteindelijk hebben we de conclusie en samenvatting geschreven.
In de avond heb ik nog even met m’n Turks vriendinnetje Irmak een mooie wandeling gemaakt door het park. Want ik moest even een frisse neus scheppen, na twee dagen serieus achter m’n laptop in een muf hok gezeten te hebben. ;)
Na de wandeling had ik ook weer wat energie om nog een kleine omschrijving te maken van ons resultaat en het rapport door te lezen en kleine aanpassingen in aan te brengen. Toen het alweer 1.30 uur was, ben ik ook maar weer richting huis gegaan.

Woensdagochtend hadden we met ons projectgroepje na de koffie afgesproken om de het rapport nog een keer door te nemen en kleine aanpassingen te maken. Zo vonden we nog een paar kleine foutjes en moesten er nog een paar formules aangepast worden. Vijf minuten voor de deadline hadden we het rapport klaar en verzonden naar onze begeleider. Ze noemen dit ook wel time management. ;) We hebben het weer mooi gefixt en dat voelt weer als een flinke opluchting.
In de middag hadden we onze derde Zweedse les; dit keer mochten we onszelf presenteren in het Zweeds en hebben we weer wat mooie verhaaltjes voorgelezen. De lerares had stoeierij met de computer en kon het niet klaar krijgen om een cd-tje met Zweedse uitspraken af te spelen. Nadat ik tien minuten heb zitten prutsen met wat kabels en knoppen, had ik het uiteindelijk met mijn eigen laptop geregeld. Toen konden we eindelijk de les hervatten en de mooie Zweedse taal aanhoren. Het gaat steeds beter met de taal; veel woorden begrijpen we wel, maar als de mensen hier snel gaan praten, dan word het moeilijk. Dus over een paar weken kunnen wij ook een gesprek voeren en volgen in het Zweeds! ;)

Op dit moment sneeuwt het hier, alles is al mooi wit aan het worden. :) Dus morgenochtend gaan we er vroeg uit en sneeuwpop maken! ;)

Bedankt voor jullie leuke reacties!

Groetjes en X-jes!

• 21 Oktober 2010 - 08:42

Johanna Maat:

Hey salsa danser!

Dus dat wurd binnenkoart skieen!!! Lekker geniete!

Tot skype!

Groetjes, Atte en Johanna

• 21 Oktober 2010 - 09:09

Marijke:

Hej Wereldreiziger!!

Wat weer een leuk verhaal om te lezen! Krijg er weer de kriebels van,, nu ik lees dat jullie daar al sneeuw hebben!:P Hoop dat jullie net zoveel krijgen als wij toen destijds in het buurland!;) Dan wordt het dagelijks piste werk! Haha!;)

En jullie zijn maar aardig bezig met de inburgeringscursus Zweeds! Nog even en je weet niet beter!:P

Geniet van je tijd daar en gooi ook maar een sneeuwbal voor mij..
    Liefs Marijke

• 21 Oktober 2010 - 09:42

Maaike:

Hee hallo!!
    Wat een verhaal weer.!
    Zo te lezen heb je het erg naar je zin daar..!!
    Over een paar weekjes spreek je vloeiend zweeds!:)
    Wat ik wel zag winkelcentrums waar je een week voor nodig hebt om alle winkels te bekijken, nou laat maar komen!!!!!
    Zorg jij dat die hier in nederland komen, hebben Marijke en ik weer wat te doen haha!!
    En alweer sneeuw woow gaaf hoor, hier alles behalve sneeuw, wel regen onweer hagel enz!!
    Nou veel plezier weer daar verder.!!
    Liefs Maaike

• 21 Oktober 2010 - 19:37

Jetske Douwtje:

Halleluja wat een verhaal zeg! ongelofelijk!! maar wat weer een mooie dingen heb je beleefd!

Echt vet dat er gewoon al sneeuw aan het vallen is, zodat je straks je ski kunsten weer uit de kast kunt halen!

nou hier begint het ook al mooi koud te worden en de winterjassen kunnen ook hier aangetrokken worden maar sneeuw dat zit er voorlopig niet in!

We skypen snel!!

Dikke tuut van us!!

• 21 Oktober 2010 - 20:17

Hait En Mem:

Wat in lang ferhaal,mar op sa.n manier bluiwe wij wol mooi op de higte.Ik stoer jim op de mail wol even een forbield sniepoppe. Genietsje fan alles en succes mei jim studie de groeten ut Reahel

• 24 Oktober 2010 - 12:24

Jacob En Reinou:

Hey oude charmeur!! Leuk om je heeeeeeele lange verhaal te lezen!! Je maakt daar wel veel mee! En wie is nu je echte vriendin? Linda, de Duitse meid Anna of de Poolse dame Patricia of toch je turkse vriendinnetje Irmak? Want wij zijn het ff helemaal kwijt... ;)
    Je vermaakt je in ieder geval wel daar zo te lezen.. :) Leuk he die salsa?? Reinou kent er ook een paar passen van dus kunnen we mooi dansen als je terug bent?! HAHAHA!

Veel plezier nog en tot snel!! Op skype ofzo!!

• 24 Oktober 2010 - 18:09

AM10:

Heeee Willem,

Wat een prachtig verhaal heb je weer geschreven! Wauw;) En wat beleef je toch weer veel zeg, veel leuke dingen! Drukte met vanalles en nog wat:P Super om dit allemaal te lezen. En wat klinkt de stad Stockholm toch fantastisch! Wat zullen jullie daarvan genoten hebben! Heb al een paar hele mooie foto's gezien op je Facebookpage;) Heel veel succes met alles daaro en geniet maar lkkr van alles wat jullie tegemoet komt! Dat gebeurt niet voor niets;) Succes met de studie, niet te vergeten:P Hoeist nu met de sneeuw trouwens? Inmiddels een heel sneeuwpoppendorp kunnen bouwen:P...

Nou, tot spreekse!
    Liefs en een dikke tút

• 24 Oktober 2010 - 19:38

Stefan En Angela:

Hey Willem!

Jij hebt de smaak aardig te pakken zeker? Als we zo lezen wat jij daar allemaal doet, o.a. salsadansen, leuk he!

Hopelijk vermaak je je een beetje, maar zo te lezen hoeven we daar niet over in te zitten!;)

Heel veel plezier en sneeuwpret toegewenst, en doe je rustig aan met al die dames?;)

Groetjes,
    Stefan en Angela

• 25 Oktober 2010 - 09:39

M. Sieperda:

Hey neef

Ik geloof dat het tegenovergestelde weer hebt dan ik hier. Gelukkig vermaak jij je ook goed en time management is altijd fun. haha.
    Ik heb hier een zweets meisje ontmoet maar versta er echt geen klap van.
    Succes met alles.

See ya the aussie girl

• 27 Oktober 2010 - 11:12

Grietje En Thijs:

Hey Willem,

Wat een verhaal zeg. Daar waren we even zoet mee. Maar zo te lezen heb jij het super naar je zin daar. We kijken alweer uit naar de volgende belevenissen en de vraag is of je dan al op de ski's hebt gestaan?

Liefs thijs en grietje