Happy New Year! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu Happy New Year! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Happy New Year!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

01 Januari 2011 | Zweden, Växjö

DE BESTE WENSEN VOOR 2011 LIEVE MENSEN!!!

Hier weer even een klein verhaaltje uit het super gezellige Zweden! In deze dagen zijn we volledig bezig geweest met oud en nieuw, en met het voorbereiden van onze trip naar het noorden! :)

Toen we donderdag weer een beetje bijgekomen waren van het mooie feestje van de vorige avond, zijn we de dag gestart met een heerlijke oliebol! ;) Na een fijn ontbijtje en een lekker bakje koffie, zijn Jurian en Karel naar de autoverhuur gegaan en ben ik op mijn fietsje richting de stad gereden. Ik ben eerst nog even langs onze leraar Samir geweest, om hen nogmaals te bedanken voor het heerlijke kerstdiner en hun een paar oliebollen te geven; zodat zij de typische Nederlandse specialiteit ook kunnen proeven! ;) Vervolgens ben ik naar het centrum gefietst, wat ontzettend koud was; de temperatuur was niet zo extreem laag, maar de wind sneed dwars door je heen. In de stad heb ik even een paar dikke sokken gekocht; zodat ik geen koude teentjes meer kan krijgen, wanneer we in het hoge noorden zitten. Tevens ik heb nog wat mooie kleding gekocht, zo kan ik ook weer eens een beetje voor de dag komen! ;)
In de avond heeft Jurian een flinke partij pannenkoeken gebakken en hebben we na het eten een beetje kalm aan gedaan; mooi filmpje gezien, onder het genot van een lekker drankje! :)

Oudejaarsdag was het een gezellige boel in onze kamer, veel vrienden kwamen even langs om een bakje te doen en een oliebolletje te proeven. :) We hebben even mooi zitten ouwehoeren en even overleg gehad over de plannen voor oudejaarsavond. Het plan was om eerst even bij onze Poolse vriendin Patrycja gezellig voor te zitten en vervolgens naar de dormroom Lyan te gaan, om daar het nieuwe jaar te vieren.
Tijdens de koffie zaten we even na te denken wat we in de middag uit konden vinden; de dames kwamen op het geweldige idee om een grote cake te bakken van alle restproducten die we allemaal nog in de kast hadden. Daar stemde ik wel mee in, want ik had ook nog mooi wat bakspul over van de oliebollen. Dus hebben de dames al hun spullen even bij elkaar gezocht en heb ik met Linda, Patrycja en Charlotte even leuk zitten bakken, in onze keuken. We hadden geen recept en voegden van alles gewoon een beetje op ons gevoel en smaak toe. ;) Het was een mooie, gezellige en grote smeerboel in ons keukentje, maar uiteindelijk hadden wij het perfecte beslag. Hiervan hebben we een cake gebakken met aardbeienjam erin en aan de rest van het beslag hebben we een partij chocolade en kaneel toegevoegd; omdat de dames daar zo dol op zijn! ;) Patrycja had nog een Marsreepje van een half jaar oud en die wilde ze er ook graag even aan toevoegen, als decoratie op de top van de cake. Nadat wij de boel een beetje hadden opgeruimd en onze keuken weer redelijk schoon hadden, mochten we het resultaat uit de oven halen; ja, twee perfect gelukte cakes. ;) Deze cakes konden we lekker opsmullen tijdens de preparty bij Patrycja.
Jurian en Karel wilden in de middag graag nog even te schaatsen; maar toen ze bij de ijsbaan aankwamen, was de boel gesloten en de ijshal was ook al dicht. Beetje jammer! Maar zijn ze beide de stad even in geweest, om al het nodige voedsel in te slaan voor onze trip naar het noorden.
In de namiddag zijn Linda en Sigrid even culinair bezig geweest en hebben ze een flinke partij appelflappen gebakken. Dit beloofde weer veel goeds en lekkers tijdens het feestje in de avond. :)
’s Avonds zijn we met z’n allen naar Patrycja haar kamer gegaan en hebben we daar gezellig voor gezeten; onder het genot van veel lekkere hapjes en drankjes! :) We zaten daar met een clubje van twintig man en iedereen had wat lekkers gemaakt en meegebracht. Een uurtje voor de jaarwisseling hebben wij aanstalten genomen om naar het grote feestje bij de dormroom Lyan te gaan. Gepakt en bezakt met veel champagne en vuurwerk, zijn we afgetaaid naar het hart van de campus. Daar was het een zeer gezellige boel; de studenten die daar wonen, hadden alle leefruimtes open gesteld om te feesten en hadden alles mooi opgemaakt voor het grote feest! :) Voor 00.00 uur stonden we met een kleine honderd studenten buiten, met een fles champagne en vuurwerk in de handen. Het nieuwe jaar zijn we echt letterlijk en figuurlijk ingeschoten; het was een groot feest! Iedereen stond te juichen, te zoenen, te knuffelen en vuurwerk af te steken; het was een schitterend gezicht en een heerlijk gevoel om het nieuwe jaar tussen alle buitenlandse studenten te vieren! :) Toen we iedereen een gelukkig Nieuwjaar hadden gewenst, hadden geknuffeld en uitgeschoten waren, zijn we met z’n allen naar binnen gegaan. Daar hebben we tot in de late uurtjes gezellig zitten feesten!

Nieuwjaarsdag zijn we rustig aan begonnen; na een ontbijtje en de laatste oliebol, heb ik even de was gedaan. Toen onze kleren weer schoon waren, zijn Jurian en ik begonnen met het inpakken van onze bagage. Als je op een trip gaat naar het koude noorden, waar je van tevoren niet weet waar je beland, moet je goed voorbereid zijn op alle mogelijke situaties! ;) Dus slaapzakken mee, extra dekens, kussens, veel warme kleding, voedselpakket voor een half jaar, opwarmende likeurtjes, skikleding, ski’s, schaatsen, bouwlamp, zwembroek, barbecue, EHBO-setje, gereedschapsset, sneeuwkettingen en natuurlijk een onderbroek en tandenborstel. Ik denk dat we het nodige wel hebben, nu maar hopen dat het allemaal in de auto past en dat wij er ook nog in kunnen! ;)
Omdat Linda volgende week maandag al richting Nederland vliegt, Sigrid voor een week op vakantie naar IJsland gaat en wij met z’n vieren voor een week op vakantie naar het noorden gaan, hadden we bedacht om met de vrienden nog een keer uit eten te gaan. Met een clubje van dertien vrienden zijn we naar een pizzeria geweest en hebben we voor de laatste keer gezellig met z’n allen gegeten. We hebben nog even nagepraat en gelachen over oudejaarsnacht, want er waren enkele personen bij die nergens meer iets vanaf wisten. ;) Na het diner zijn we nog even naar een loungebar geweest en hebben we daar nog een klein drankje gedaan. Ja, dit keer geen bier of sterke drank, want iedereen had nog genoeg alcohol in het lichaam van oudejaarsavond. ;)
Toen we weer thuis waren, hebben we de laatste spulletjes voor de trip nog ingepakt. Linda is ook even langs geweest om haar spul hier te dumpen, zoals boeken en extra kleding; dit mogen wij dan weer even meenemen, wanneer wij terug gaan naar Nederland.

Morgenvroeg gaan Jurian en ik Sigrid naar het station brengen en vervolgens de gehuurde auto even ophalen. Wanneer Karel en Sascha ook wakker zijn en wij alles in de auto geladen hebben, vertrekken we richting het noorden. We hebben geen tijdsplanning of reserveringen gemaakt voor deze reis, de enige plannen die we hebben is dat we het noorden van Zweden willen zien, graag een dagje willen skiën, het noorderlicht willen zien, uiteindelijk het drielandenpunt van Finland, Zweden en Noorwegen willen bereiken en, als het mogelijk is, via Noorwegen weer terug rijden. Als we op het einde van de dag uitgereden zijn, dan vinden we een plekje om te slapen en reizen we de volgende dag weer verder. Onder het motto: Just have a lot of fun! :)
We zijn van plan om voor een complete week te reizen en zondag 9 januari komen we weer terug in Växjö. Wanneer we weer terug zijn, hebben we nog drie dagen om al onze spulletjes in te pakken en onze kamer op te ruimen en schoon te maken. Donderdag 13 januari hebben we een kamerinspectie van de verhuurder. En we zijn van plan om de veertiende of de vijftiende van januari weer terug te reizen naar Nederland. :) Ja, het feestje zit er bijna op, maar we gaan nog even goed genieten van de laatste twee weekjes in Zweden! :)

Bedankt voor jullie mooie reacties!

Dikke Nieuwjaarsknuffel uit Växjö en tot over twee weken!

• 01 Januari 2011 - 22:43

Fam. Lenderink:

Gelukkig nieuwjaar en een gezond 2011.
    We vonden het leuk om jou verhalen te lezen.
    We wensen jou en de rest nog een leuke vakantie daar in Zweden en een goede terugreis naar Nederland.
    Doe ook de groetjes aan Jurian.
    Groetjes vanuit Rheezerveen.

• 04 Januari 2011 - 22:39

Martje:

Happy new year, wat een feest daar.
    Fijn dat deze periode zo leuk en inspirerend is geweest. Geniet van de vakantie. Ik hoop dat jullie het warm houden daar in het noorden. Alvast een goede reis terug, en wij hebben wel gehoord. Dat het nieuwe jaar weer veel nieuws gaat brengen. Schitterend allemaal. Have fun oant sjen.
    Groeten uit Woudsend