The perfect balance! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu The perfect balance! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

The perfect balance!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

11 Oktober 2010 | Zweden, Växjö

Deze week heb ik eindelijk mijn regelmaat gevonden: overdag serieus en ’s avonds iets minder serieus! ;)

Maandag startte de dag met presentaties voor het vak Life Cycle Cost Analysis; hier presenteerden de projectgroepen het gemaakte ‘term paper’. Dit rapport is bedoeld voor de theoretische achtergrond van de berekeningen en methodes die we gaan toepassen bij het project. Onze projectgroep had deze dag geen presentatie te houden, wij mochten oppositie voeren bij de andere projectgroepen. Het was zeer interessant hoe de andere projectgroepen presenteerden en ook wat voor methodes zij gaan gebruiken bij hun project. In deze ochtend hebben wij veel geleerd over hoe het wel en niet moet tijdens de presentatie. Dus na de presentaties hebben we even met onze projectgroep overleg gehad hoe en wat wij woensdag gaan presenteren. We hadden besloten dat ik de PowerPoint mocht opzetten en dat de projectleden hun informatie naar mij stuurden.
‘s Middags hadden we contacturen voor het vak Tool Design; in deze tijd heb ik de tekeningen voor onze ‘Punch Tool’ weer een beetje gewijzigd, na wat opmerkingen van de leraar. Jurian en onze Poolse groepsgenoot hebben informatie gezocht voor het rapport over deze tool.
In de avond ben ik alvast begonnen met het maken van onze presentatie over het ‘term paper’ voor LCCA.

Dinsdagochtend heb ik gezellig in de library gezeten, om de ontvangen informatie van de projectleden van LCCA in de presentatie te verwerken. De bibliotheek op de campus is zeer groot en beschikt ook over veel ruimtes om je werk te doen. Het is goed vertoeven in deze studieruimtes; je hebt mooi uitzicht op al de studerende dames. ;) Tussendoor kwam onze Irakese projectlid ook nog even langs om nog wat wijzigingen aan te brengen in zijn gedeelte en om te vragen of wij tijdens de presentatie en vragenronde ook in wilden springen als hij even niet uit zijn woorden kwam. Want deze jongen zijn Engels is zeer matig en hij heeft op zijn universiteit nog niet eerder gepresenteerd, dus het was zeer spannend voor hem.
Nadat ik de presentatie af had, ben ik begonnen met het maken van de werktekeningen van de ‘Punch Tool’ voor Tool Design. Hier ging aardig wat tijd in zitten, dus heb ik maar besloten om dit een volgende keer af te maken en even wat anders te gaan doen. Omdat het deze dag stralend mooi weer was, kon ik het niet laten om mijn hardloopschoentjes aan te trekken en een klein rondje te lopen. Tijdens het lopen kwam ik veel andere lopers tegen; heel veel mensen zijn hier ook aan het hardlopen. Wel leuk om te zien! ;) Toen ik weer in de buurt van de campus was, had ik nog wat energie over om het andere gedeelte van de stad ook even om te lopen. Tsja, dan doe je nog een klein stukje en na in totaal 12 kilometer was ik weer thuis. :)
In de avond heb ik in de library de presentatie nog een keer doorgenomen en wat hand-outs uitgeprint. Zo was ik helemaal klaar om woensdag ons rapport te presenteren.

Woensdag om 8.00 uur zaten we alweer in de klas om eerst nog twee andere presentaties voor LCCA aan te horen. Na een kleine pauze waren wij aan de beurt; ik mocht de presentatie inleiden en als eerst mijn gedeelte doen. Nadat ik uitgepraat was, hebben Jurian, de Zweedse dames en de Irakese jongen hun stukje gepresenteerd aan de klas. Op het einde van de presentatie had de oppositiegroep de mogelijkheid om vragen te stellen en commentaar te leveren. Ze waren tevreden over ons rapport en presentatie en de vragen die ze hadden konden wij eenvoudig beantwoorden. Het ging ons goed af met presenteren en het was duidelijk voor de andere klasgenoten en de leraar.
’s Middags hadden Jurian en ik onze eerste Zweedse les. Omdat wij ons hier niet voor aangemeld hadden en niet wisten waar de cursus was, hebben we met onze Poolse klasgenoot afgesproken dat we wel met hem mee konden. Vijf minuten voor de les stonden Jurian en ik wachten op hem, maar hij kwam maar niet. Dus wij naar zijn appartement en kijken of hij er nog was; bleek dat zijn power-napje een beetje uitgelopen was en hij nog lekker lag te slapen. Toen hij klaar was en wij in richting school gingen, kwam hij er achter dat hij niet exact wist waar we les hadden. Dus eerst nog even snel de mail checken en dan snel naar het juiste gebouw. Een half uurtje nadat de les begonnen was, zaten wij ook keurig in de banken. ;) De les was erg leuk en interessant. We hebben Zweeds leren tellen, een paar Zweedse woorden juist leren uitspreken en wat interessante en nuttige Zweedse zinnen geleerd: zo wordt de g in enkele gevallen uitgesproken als een j en een k als een s. Als je in het Zweeds wil zeggen: ‘Ik vind je leuk!’, dan schrijf je: ‘Jag gillar dig!’, maar je zegt: ‘Ja jillar dij!’ Een ‘kus’ schrijf je als ‘kyss’, maar je spreekt het uit als ‘suss’. Dit is wel weer zeer belangrijke informatie! ;) De volgende keer gaan we het hebben over de grammatica en gaan we kleine verhaaltjes lezen.
Om ons geleerde Zweeds goed te oefenen en te testen, zijn Karel en ik in de avond op stap gegaan naar de pub Sivans. Deze pub is zeer populair hier en er staat al snel een grote rij van een uur of langer voor de deur. Om dit te voorkomen dachten wij om er rond 21.45 uur te staan. Toen we daar kwamen, waren de deuren nog niet eens open. Dus hebben we eerst nog even een klein stukje rond de campus gelopen en om 22.00 uur mochten wij als eerst naar binnen. Van het personeel hoorden we dat de pub rond half elf vol begint te lopen en dat het woensdag niet zo druk is als zaterdags. OK, weten we dat ook voor de volgende keer! ;) Maar zo konden we de biertjes al even goed proeven en even bijpraten met de leuke barkepers. :) Toen het een beetje volstroomde, werd het al snel gezellig; op deze pub komen veel Zweedse studenten op af en de exchange students gaan meer naar de pub Stallarna. De Zweedden weten wel hoe ze zich moeten kleedden en wat feestvieren is! :) Het was een zeer gezellige avond en we hebben weer even lekker gek gedaan!

Donderdag kon worden uitgeroepen als nationale pruts- en hangdag. Nadat we weer een beetje waren uitgeslapen, hebben Jurian en ik ons eerst nog iets meer verdiept in de ontvangen informatie van Sapa voor het vak LCCA. Want in de middag hadden we met onze projectgroep afgesproken dat we even bij elkaar zouden komen om het project door te spreken. Toen we alle vijf aan tafel zaten, moesten we eerst natuurlijk bijpraten over het feestje van de vorige dag. Want de twee Zweedse dames waren er ook en die waren toen lichtelijk aangeschoten. Wanneer we een beetje uitgepraat waren en wilden beginnen met de opzet voor het project, werd onze rust verstoord door een presentatie die ook in het gebouw werd gehouden. We hebben nog geprobeerd om een mailtje op te zetten naar het bedrijf toe, maar dat slaagde ook niet. Dus na twee uur omprutsen en omhangen, hebben we maar besloten om de bijeenkomst te beëindigen en zelf een beetje verder te werken. Ik heb nog geprobeerd om zelf wat op papier te krijgen, maar daar kwam ook niet uit. Soms heb je van die dagen… ;)
In de avond was het weer tijd voor een mooi feestje; we waren uitgenodigd bij een ‘bad taste party’ in een studentenhuis in downtown. De dresscode was je slechtste kleding aantrekken, zolang het maar geen smaak had! ;) Dus we hebben even goed ons best gedaan om er zo gek mogelijk uit te zien en dan met z’n allen op het fietsje naar het feestje. We hadden van te voren al dikke pret met elkaar en toen we daar aankwamen hebben we de hele avond alleen maar gelachen om de al de studenten die echt super slecht gekleed waren. Er liepen mensen rond in pyjama’s, badjassen, foute jasjes, borat-stringen, slecht gekleurde shirtjes, met zwem- en zonnebrillen, etc. Het was geweldig om te zien hoe iedereen zijn best had gedaan om er ‘bad’ uit te zien. ;) Tijdens dit erg gezellige feestje zijn er ook verscheidene fotootjes geschoten.

Vrijdagochtend was ik (voor ons doen) weer vroeg uit de veren; om 10.00 uur zat ik alweer een beetje te tekenen. Ik heb al de werktekeningen voor onze ‘Punch Tool’ af gemaakt, zodat we de volgende week een rapportje kunnen maken en dit project ook weer af kunnen sluiten.
In de middag hadden we weer les in Jurians en mijn minder favoriete les: Computer Animation. We mochten in vier uren tijd een paar schaakbordfiguren tekenen, met het programma 3D Studio Max. Jurian en ik worden hier niet zo enthousiast van, want bij dit programma gaat het meer om de vormen en kleuren dan om de maatvoereringen. En dan moeten wij als werktuigbouwers een beetje mooie plaatjes maken, met een programma dat totaal anders werkt dan de 3D programma’s die wij gewend zijn. Maar binnen twee uurtjes had ik die ‘mooie’ schaakpoppetjes klaar en vond ik het wel even goed genoeg met dat programma. ;) Ik ben daarna weer even bezig gegaan met het vak Tool Design; de werktekeningen heb ik voorzien van nog een paar kleine details, zodat ze nu printklaar zijn.
’s Avonds heeft Jurian een vriendin van Linda van het vliegveld gehaald; Anne is hier voor een weekendje op bezoek. Om dit te vieren en om haar voor te stellen aan de andere studenten, moesten we natuurlijk weer even op stap naar een pub! :) In Stallarna hebben we weer even lekker gek gedaan en dat maakte het ook weer tot een zeer gezellig avondje.

Zaterdag was het weer een stralend mooie dag; we werden wakker met de zon recht in ons gezicht! :) Dus hebben we buiten in het zonnetje maar even een bakje gedaan en wat gegeten. Ik ben de halve dag bezig geweest met het opzetten van het rapport voor het project van LCCA. Het wilde weer niet helemaal lukken, want met de informatie die we hebben gekregen van het bedrijf Sapa kunnen wij nog niet direct mee uit de voeten. We hebben al weer een flink aantal vragen opgestuurd, maar daar moeten we nog even antwoord op krijgen.
Omdat het zulk mooi weer was, moest ik even met de neus in de wind; alhoewel er helemaal geen wind stond. ;) Dus schoentjes weer aan en rennen maar! Dit keer ben ik door de bossen gegaan, rond beide meren en rond een gedeelte van de stad. Na een 15 km in iets meer dan een uurtje was ik weer op de campus. Ging wel lekker! ;)
’s Avonds moesten we natuurlijk weer even op stap en zijn we weer naar de Zweedse pub Sivans gegaan. We waren er nu op een juiste tijd; wij hoefden ‘maar’ een half uurtje in de rij te staan. Toen wij bij de deur waren, stond er een rij van langer dan anderhalf uur. In de pub kwamen we onze buddy Martin ook nog tegen, die we al een lange tijd niet meer gesproken of gezien hadden. Ook waren er veel van onze klasgenoten, dus dat was weer een gezellig avondje op de campus! :)

Zondag hadden we zwemmen op het programma staan; 12.30 uur stonden vrienden al weer voor de deur om richting de stad te gaan. Jurian wilde niet mee, want hij had nog even wat andere dingen te doen. Omdat Anne, de vriendin van Linda, ook even een fietsje nodig had, ging Jurian ook even naar buiten om zijn fiets even beschikbaar te stellen. Iets later kwam ik ook de kamer uit zetten en heb ik de deur op slot gedaan. Wij op de fiets en richting het zwembad, maar nog geen honderd meter verder hoorde ik iemand mijn naam gillen; daar kwam Jurian aan rennen op zijn oranje houten klompen. Ik heb nog nooit iemand zo hard zien rennen op houten klompen. ‘Kan je de deur ook even los doen?” vroeg Jurian. Hij had namelijk zijn sleutels en telefoon nog op de kamer liggen en hij stond dus buitengesloten. Hij had massel dat ik het hoorde en dat hij zo hard kon rennen, anders had hij ‘even’ moeten wachten totdat we weer terug waren. ;) In het zwembad hebben we weer dikke lol gehad met de wildwater- en glijbanen.
In de avond hadden we zin om weer eens een barbecue te organiseren, dus hebben we de fireplace bij het kasteel weer even onveilig gemaakt. Jurian had zich alweer beschikbaar gesteld als houtsprokkelaar en vuurtjesstoker. In de middag hadden we al even inkopen gedaan voor de barbecue, dus hadden we al het nodige weer om handen. Met een clubje van 9 personen hebben we er weer een geslaagd avondje van gemaakt.

Komende week staan ook weer veel acties op het programma: zo gaan we maandagavond op salsa-cursus, willen we het project voor LCCA afronden en gaan we komend weekend op excursie naar Stockholm! :)

Bedankt voor jullie mooie reacties!

Groeten en dikke tuut!

• 11 Oktober 2010 - 11:18

Marijke:

Hej StudieFeestganger!

Zo te horen weer een drukke week achter de rug ;) Gelukkig ingevuld met wat gezellige vrijetijdsbesteding,, zodat alle overtollige energie ook verbruikt kon worden! :P Want ja,, de balance moet wel goed opgemaakt worden natuurlijk.. Haha!

Zo te lezen heb je 't nog steeds naar je zin en dat is mooi! :D K zou zeggen: deze week ook ma weer genieten en have fun in Stockholm! It's an amazing city! :D

Liefs Marijke

• 11 Oktober 2010 - 14:42

WRAMS:

Hey âlde hurddraver wat bist sportief.
    Bedankt foar dyn mooie ferhalen Willem en mar wer succes mei alles.

• 12 Oktober 2010 - 17:05

Martje:

Hoi Willem,

Wat kan jij verhalen schrijven. Fijn dat je zoveel beleefd en plezier maakt met je studiegenoten.Aan de temperatuur te zien beleef je vast ook nog wel sneeuw. Dit geeft weer een nieuwe dimensie aan zweden. Is het daar sávonds vroeg laat?
    Wij zitten nu vaker achter internet nu Marijke ook zover weg is.
    Afstand is soms klein op deze manier. Maar bij het wegvallen van een lieve oom mis je toch je familie. Wij denken aan je en lezen gauw weer eens je verhalen.

Pieter en Martje

• 12 Oktober 2010 - 19:58

Hait En Mem:

Hallo Willem en Jurian

Wat hast sto der wer in kollossaal grut verhaal fan makke,mei foto.s in sokke mooie klean sa sjogge wij se hjir net in fryslan,ek it sweeds giet jim al goet of mar pas mar op mei dy kissen straks hast allegear (sussen)
    Wij winskje jim in prachtig wykein in Stokholm,en oant sjen op de wab can (skype)
    Wij ha hjoed wer in mooie hjoed as wij moarn wer san mooie hjoed ha as hjoed dan ha wij moarn wer in mooie hjoed.

Groeten ut Reahel

• 15 Oktober 2010 - 17:39

Vanuit Heerde:

Hallo Jongens
    Het is wederom weer een gezellige week geweest voor jullie erg leuk om te zien waarom Willem naar school gaat (BABES) leuk shirt!!
    Hoop dat jullie veel plezier hebben in Stockholm en misschien nog iets cultureels doen?
    Dikke kus voor jullie en tot horens /ziens
    Liefs Teuntje