Home Sweet Home! - Reisverslag uit Rohel, Nederland van Willem Maat - WaarBenJij.nu Home Sweet Home! - Reisverslag uit Rohel, Nederland van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Home Sweet Home!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

15 Januari 2011 | Nederland, Rohel

Dit is het laatste berichtje van onze studie aan de Linnaeus University in Växjö, het semester zit er op en wij zijn weer thuis. In de laatste week in Zweden zijn we druk bezig geweest met inpakken, schoonmaken en feestjes bijwonen. ;) Op het einde van de week moesten Jurian en ik afscheid nemen van al onze vrienden in Växjö en zijn we richting Nederland vertrokken.

Toen we maandagochtend uitgeslapen waren, hebben we eerst alles weer een beetje op een rijtje gezet; tassen uitgepakt, wasjes gedraaid en de kamer weer een beetje op orde gemaakt. Ons kerstboompje stond ook nog steeds te pronken in de kamer, maar de meeste fleur was er wel een beetje uit en de takjes begonnen al iets te hangen. Onder de boom was de vloer al mooi bedekt met een laagje dennennaalden en wanneer je iets te hard de deur dicht gooide, dan stuiterden er spontaan een paar ballen uit de boom. Dus het werd tijd dat de boom maar weer de vrije natuur in moest. ;) Toen ik alle versieringen uit de boom had, zaten er niet zo veel naalden meer aan; maar dit was nog wel genoeg om de complete gang er mee te vervuilen. ;)
Nadat ik de kamer en gang weer een beetje naaldvrij had, zijn Jurian en ik begonnen met het inpakken van een gedeelte van onze spulletjes. Ongelofelijk, wat hadden wij toch ontzettend veel materiaal mee! Elke keer wanneer ik een ander kastje open trok, kwam ik weer iets tegen waarvan ik niet eens meer wist dat we dat ook nog hadden. Maar soms kwamen enkele dingetjes nog wel eens van pas, dus het is altijd handig om iets in huis te hebben. ;) Op het einde van de middag hadden we al mooi wat tassen en dozen ingepakt, dus het begon al aardig anders te lijken in ons voorheen knusse kamertje.
In de avond hebben we een filmpje gekeken en mooi rustig aan gedaan; zo konden we weer een beetje op krachten komen. ;)

Dinsdag hebben we in de ochtend eerst gezellig met een clubje een bakje gedaan in onze kamer. Omdat Karel deze dag op vakantie ging naar Riga en niet weer terug op de campus kwam, was dit tevens een afscheidsmomentje voor de vrienden. We hebben gezellig even zitten koffieleuten en gelachen. Toen iedereen afscheid van Karel had genomen, heb ik hem in de middag naar het station in de stad gebracht; zo kon ik ook nog even de stad in, om mijn bankrekening af te sluiten en een paar kleine dingetjes te kopen.
In de avond had ons Duits vriendinnetje Anna een diner georganiseerd, met echte Duitse Saucijzenworsten! :) Dit hadden Anna haar ouders meegenomen, toen ze in Växjö op visite waren; een Duits worstje is altijd feestelijk! ;)
Na het eten hadden we een preparty bij onze Turkse vrienden; hier moesten we ons wel een beetje gedragen en alles schoon houden, want ze hadden net de kamer compleet schoongemaakt en inspectie van de verhuurder gehad. Maar ja, hou het met een feestje maar eens schoon… Ach, ze hadden de inspectie toch al gehad, dus geen zorgen. ;) Vervolgens zijn we afgetaaid naar ons laatste Stallarna-feestje; daar was iedereen in de party-sferen, om nog een keer volledig los te gaan in de pub. :) Het was een zeer gezellig feestje en we hebben weer heel wat afgeknuffeld en gek gedaan. ;) Maar omdat de pub om 1.00 uur alweer afgelopen was en wij nog niet helemaal uitgefeest waren, moesten we natuurlijk nog even een afterparty houden. Onze kamer was toch nog een grote chaos en niet volledig schoon, dus konden we nog mooi even voor de laatste keer feesten. Onze vriend Jarek was tijdens Kerst en Nieuwjaar terug in Polen en had op de terugreis naar Zweden een flink partijtje wodka en bier meegenomen; hier mochten wij wel even wat van ‘proeven’. ;) We hebben gezellig nagezeten en gefeest, totdat om 4.00 uur de security langs kwam; er was door een van de bewoners gebeld over geluidsoverlast. Ow, daar hadden wij helemaal geen last van gehad! ;) Maar omdat we toch al aardig onze bekomst hadden, hebben we de muziek uitgezet en is iedereen vertrokken.
Woensdag wilden Jurian en ik de dag een beetje besteden om de kamer verder op te ruimen en schoon te maken. Maar door de feestjes van de vorige dag hadden we eerst wat opstartproblemen en moesten we even rustig aan beginnen. Toen we redelijk wakker waren, zijn we met het hele vriendenploegje naar het café Tufvan gegaan; om daar even gezellig te brunchen en de sterke verhalen van de vorige avond aan te horen. ;) Na de brunch konden Jurian en ik direct door naar onze volgende afspraak, want we zouden nog even een bakje doen met onze leraar Samir. In de lerarenkamer hebben we gezellig even gezeten en nagepraat over het afgelopen semester. Na de koffie hebben we Samir bedankt voor alles wat hij voor ons had georganiseerd en hebben we afscheid genomen.
Omdat de middag ook al bijna tot zijn einde liep, moesten we nodig beginnen om de kamer schoon te maken. Toen we eenmaal bezig waren, hadden we snel de boel voor mekaar; eerst de koelkast, diepvries en alle keukenkastjes leeghalen en vervolgens de schoonmaken. Wat kwam daar toch veel spul uit de keukenkastjes; naast de potten, pannen en bestek, hadden we twee grote boodschaptassen vol met etenswaren. Na twee uren schrobben en poetsen hadden we het keukentje en de douche helemaal schoon en de rest ingepakt. Een hoek van de kamer was volledig volgepakt met al onze spulletjes; en dat was er nog al wat! ;) Na het schoonmaken hebben we onze fietsjes gedemonteerd, zodat dit ook weer fatsoenlijk in de auto paste.
In de avond hebben we eerst even een mooi feestje gevierd bij onze Poolse vriendin Patricja en zijn we daarna naar ons laatste Sivans-feestje gegaan. Daar hebben we met een hele club feestende studenten lekker gedanst en gek gedaan. :)

Donderdagochtend zijn Jurian en ik begonnen om al de spullen in de auto te laden. Niet alleen onze koffers, tassen en dozen moesten er in, maar ook even twee tassen van Linda, twee dozen van Sascha, drie tassen van Karel en twee tasjes van Sigrid. ;) Jurian zag het positief in om alles in het witte blikje te krijgen, dus heeft hij alles er mooi in gestapeld en kon in tijd de kamer even stofzuigen. Het was wel even handig stapelen voor Jurian, maar uiteindelijk had hij alles er in en was er zelfs ook nog ruimte over voor onze handtasjes en ons beddengoed; dat er de volgende dag pas in kon. Voor het middaguur hadden we het voor mekaar: de auto volledig afgeladen en de kamer helemaal leeg. De kamer was net zo zaai als toen we de kamer kregen, aan het begin van het semester; de hele sfeer was er uit en we wilden er snel uit.
Jurian wilde zijn klapstoeltjes niet meer mee hebben, dus die hebben we geschonken aan onze Poolse vriend Jarek. Tevens wilde Jarek de twee sleetjes en de tassen met etenswaren ook wel overnemen; Jarek blijft voor een compleet jaar in Växjö en zo kan hij het mooi nuttigen.
Rond 13.00 uur kwam de verhuurder langs voor een inspectie in onze kamer, of alles er nog een beetje aannemelijk bij stond. Hij begon direct over een rekening van duizend kronen van de security; omdat die dinsdagavond moesten uitrukken voor een melding van geluidsoverlast bij onze kamer. Oeps… We hoefden gelukkig niets te betalen; maar als ze voor de tweede keer langs moesten komen, dan werden we uit de kamer geschopt. Mooi dat we het geld in de zak konden houden en het was weer een klein voordeeltje dat we niet zo lang meer in de kamer woonden. ;) Vervolgens heeft de beste man de kamer even geïnspecteerd; hij keek in de rondte, deed een keukenkastje en de koelkast open en worp een kleine blik in de douche. Dat was alles, nog geen twee minuten later stond hij ook alweer buiten; wat gemakkelijk! :) We mochten er nog een nachtje langer in slapen, maar moesten de sleutels voor vrijdag 12.00 uur ingeleverd hebben.
Na de inspectie ben ik de campus op gegaan, om enkele studenten nog even een handje te schudden. Toevallig kwam ik onze buddy Martin tegen, hij ging met zijn vriendin een weekendje weg naar Noorwegen; dus ik was nog precies op tijd om hem te bedanken voor zijn buddy-functie, ook al hebben we weinig activiteiten met elkaar ondernomen. ;) In school kwam ik nog een paar klasgenoten en Zweedse vrienden tegen; we hebben nog even gepraat en ik heb ze een dikke afscheidsknuffel gegeven.
Het bandje van Irmak haar fietsje was ook alweer lek, dus die moest nog even voor vertrek geplakt worden; zodat zij er nog een paar dagen op kan fietsen en vervolgens voor een dik bedrag kan verkopen. ;)
We hadden met de vriendenploeg afgesproken om in de avond voor de laatste keer gezellig met elkaar te gaan eten. In de stad hebben we gezellig gegeten in een mooi restaurantje en zijn daarna nog even een leuk kroegje in gegaan. Het was zeer gezellig etentje en we hebben veel gelachen om al onze gouden belevenissen in het afgelopen semester.
De studenten die in de stad woonden, hadden een goodbye party op het programma staan; hier moesten wij ook nog even heen natuurlijk. :) Toen wij daar kwamen, waren er nog niet zo veel mensen, maar later op de avond begon het aardig gezelliger te worden. We hebben daar nog eventjes feest gevierd en vervolgens afscheid genomen van iedereen; wat ontzettend tegen viel, want enkele studenten zie je waarschijnlijk niet weer… Maar wie weet, kom je ze zomaar weer tegen; ergens in de wereld. :) We waren niet zo laat weer terug op de campus, want de volgende dag wilden we vroeg uit de veren en dan vertrekken richting de thuis basis: Nederland!

Vrijdagochtend 5.00 uur ging ons wekkertje alweer; toen we een beetje wakker en opgefrist waren, hebben we de laatste spullen gepakt en in de auto geladen. Om 5.30 uur stonden onze vrienden al voor de deur van de kamer, om afscheid te nemen; we vonden het echt super mooi dat zij zo vroeg wakker waren, om ons een handje te schudden. Het was een ontzettend moeilijk moment toen we afscheid van elkaar moesten nemen. We hebben zoveel met elkaar ondernomen en beleeft in het afgelopen semester, mooie en minder mooie momenten. En dan komt het moment van afscheid nemen… Ja, dan kan je het even niet meer droog houden. We hebben echt een machtig mooie tijd beleefd; we hebben veel geleerd en gezien, veel feesten gevierd, aan veel tripjes deelgenomen en bovendien ontzettend veel vrienden gemaakt. Ongelofelijk dat je in zo’n korte tijd zo’n sterke vriendschap met elkaar op kan bouwen. :) We hebben afgesproken dat we elkaar sowieso weer eens zullen opzoeken; is het niet in Zweden, dan wel in Nederland of een ander land! :)
Met de tranen in de ogen reden we rond 6.45 uur weg van de campus: op naar ons oude, vertouwde thuis! We hebben de hele dag mooi door gereden, met zo nu en dan een kleine pitstop. Het was ideaal met ons gebouwtje op wielen, we konden non-stop vol gas blijven rijden; want met een topsnelheid van honderd kilometer per uur kon er toch niets mis gaan! ;) Bergafwaarts hadden we een pieksnelheid van honderd twintig; maar toen we weer een heuveltje op moesten, wilde ons bakkie niet sneller dan tachtig! Ja, het autootje was aardig afgeladen en de achterbandjes begonnen gezond te wangen. ;)
Het weer zat redelijk mee overdag; het was een beetje mistig in Zweden en Denemarken, maar de wegen waren gelukkig schoon. Over de grens in Duitsland was alles groen en regende het pijpenstelen, dit hadden wij in geen tijden meer meegemaakt. We hadden direct alweer in de gaten dat we dichter in de buurt kwamen van Nederland. ;) Toen we rond het spitsuur in Hamburg kwamen, mochten we aansluiten in een file van langer dan een uur; er was een vrachtwagen van de weg geschoven.
Voor bijna een half jaar lang konden wij geen oer-Hollandse frikandel meer proeven, dit gaf voor ons de reden om bij het eerste het beste tankstation binnen Nederland af te slaan en een frikandel te testen. Ja, dat was weer heerlijk! :)
Rond 21.00 uur kwamen we bij mij thuis in Rohel aan; vader en moeder helemaal blij en knuffelen! :) Nadat we even een bakje hadden gedaan en weer een beetje waren bijgepraat, hebben we ons autootje uitgepakt; om mijn spulletjes uit te laden. Toen mijn spullen uitgeladen waren, hebben Jurian en ik elkaar een beste knuffel gegeven en elkaar bedankt voor de geweldig mooie tijd in Zweden! Vervolgens is Jurian afgetaaid richting zijn thuis in Heerde, om daar zijn familie en vrienden weer te zien.

Dit is het einde van mijn verhalen over de Zweden ervaringen. Komende dagen gaan Jurian en ik nog mooi even genieten van de vakantie en proberen we in Nederland de draad weer een beetje op te pakken. ;) In het nieuwe semester gaat Jurian weer werken aan zijn Solarboat-project en ik ga mijn afstudeerproject doen bij Philips in Drachten.
De meeste exchange vrienden van Växjö gaan in hun eigen land hun studie vervolgen of afronden.

Het afgelopen semester was een geweldig mooie en leerzame ervaring, waar al de exchange studenten met veel plezier op terug kunnen kijken. :)

Dank jullie wel voor al de mooie en lieve reacties die ik van jullie ontving op mijn verhalen van het Zweden avontuur! :)

Dikke tuut uit het oude en vertrouwde Rohel!

• 15 Januari 2011 - 12:41

AM10:

Lieve Willem,

WELCOME HOME! ;) :D Wat goed en fijn dat je weer terug bent bij ons;) Super dat jij een hele mooie tijd hebt gehad daar! Dit is iets wat je altijd bij zal blijven en nog veel momenten aan terug zult denken met een heerlijk goed gevoel! Jij bedankt voor al je mooie en leuke verhalen, zo goed in verhaalvorm verteld en het was altijd heel prettig, fijn en leuk lezen! We zijn blij dat jij t daar zo leuk hebt gehad en zijn ook heel blij dat je weer terug bent natuurlijk ;)
    We zien elkaar!

Bedankt voor alles!

Veel liefs en een dikke tút (K)