Ook eens even met school bezig! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu Ook eens even met school bezig! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Ook eens even met school bezig!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

03 Oktober 2010 | Zweden, Växjö

Deze week was aardig studiegericht, met op z’n tijd gezellige momenten tussendoor. ;)

Maandag 27 september hebben we de dag rustig gestart, met eerst wat uitslapen en een goede brunch. Om 13.00 uur begon onze les van Tool Design; hier mochten we beginnen met het ontwerpen en tekenen van onze ‘punch tool’. Tevens kregen we de mogelijkheid om het tekenprogramma Solid Works 2010 op onze laptops te installeren. En de studenten die nog niet eerder met het programma gewerkt hadden, kregen een kleine spoedcursus met de basisvaardigheden. Jurian en ik werken al twee jaar met dit programma, dus wij konden alvast beginnen met het onderzoek en de berekeningen.
In de avond heeft Jurian z’n vriend Collin weer naar het vliegveld gebracht, zijn Zweedse weekend zat er al weer op. Het was voor Jurian een grote verassing dat Collin spontaan voor hem stond en we hebben er een gezellig weekend van gemaakt. Collin heeft alweer een volgend tripje naar dit mooie plaatsje geboekt; eind November komt hij weer even een weekend langs.
Nadat Jurian weer terug was, hebben we nog even met een clubje van 7 personen een leuk filmpje gezien. Altijd leuk om zo een beetje te relaxen met elkaar. :)

Dinsdag was voor ons de nationale wasdag. ;) Eerst al onze besmeerde kleding bij elkaar gezocht en in zo’n apparaat gestopt waar de kleding na tijdje draaien weer volledig schoon uit komt. Het was prachtig weer die dag, met een stevig briesje wind. Dit was voor Jurian de reden om de het beddengoed buiten te hangen. Eerst een waslijntje maken van een spanband en een touwtje, aan de regenpijpen knopen tussen twee gebouwen en dan de dekens en andere was even lekker laten uitwaaien. In de tijd dat Jurian de kamer heeft gedweild, heb ik even een snel rondje gelopen langs het kleine meer.
In de namiddag kregen we van onze projectleden te horen dat de ‘term-paper’ voor het vak Life Cycle Cost Analysis nog even een beetje aangepast moest worden. Dit moest nog even snel want dit rapport moest voor 12.00uur woensdagmiddag bij de leraar ingeleverd zijn. Toen ik dat weer gefixt en opgestuurd had, zijn we naar de pub Stallarna gegaan. Daar hebben we een paar goede biertjes gedronken –Heineken natuurlijk!– en weer even lekker gek gedaan; dat is belangrijk op z’n tijd! ;)

Woensdagochtend zouden we vroeg uit de veren, maar dat slaagde pas rond 10 uur. Na ons ontbijtje ben ik begonnen met het tekenen van het ponsgereedschap voor het vak Tool Design. Dit vak wordt voor het eerst gegeven aan buitenlandse studenten, dus de meeste informatie is in het Zweeds. Maar op techniek gebied is dit best goed te begrijpen; het is een beetje een mengelmoes van Duits, Nederlands en Fries. ;)
Omdat Zweeds redelijk te begrijpen is, vinden Jurian en ik het wel interessant om ook de Zweedse lessen te gaan volgen. We wisten dat een basiscursus Zweeds op deze dag startte, maar om 19.00 uur hoorden we dat de cursus net was afgelopen. Oeps.. Volgende week maar weer een poging wagen en dan wel op tijd aanwezig zijn! ;)
’s Avonds vonden we dat we iets met een clubje van 10 moesten uitvinden, dus hebben we in een collegezaal voor 200 man een film gekeken. Deze film had ook nog Zweedse ondertitel, zo hebben we ons Zweeds vocabulaire ook nog een beetje bijgespijkerd. :)

Donderdag was een dag voor de schoolprojecten. We hebben een productieproces bij het aluminiumextrudeerbedrijf SAPA aangewezen gekregen, voor het project van LCCA; wij mogen de productielijn voor de rails van IKEA-kasten analyseren, beoordelen en vervolgens aanbevelingen op geven. De benodigde hulpmiddelen hebben we al verzameld en gerapporteerd in het ‘term-paper’. Van het bedrijf hebben we informatie gekregen over het productieproces, zoals: de layout en de installatie van de lijn, de investeringskosten van alle componenten, de jaarlijkse omzet en de efficiëntie. Deze informatie was natuurlijk wel in het Zweeds, dus heb ik eerst de boel een beetje vertaald en fatsoenlijk doorgenomen. Om 13.00 uur hadden we met onze projectgroep afgesproken om de ontvangen informatie door te nemen en vragen te stellen aan onze twee Zweedse projectleden. We hebben de nog ontbrekende informatie op een rijtje gezet; dit vragen we aan het bedrijf, zodat het proces goed kunnen analyseren. Tevens hebben we afgesproken om donderdag 7 oktober nogmaals naar het bedrijf te gaan, zodat we alle onderdelen van de productielijn goed in beeld hebben en dat we ter plaatse specifieke vragen kunnen stellen aan de procesbeheerders.
In de middag ben ik weer bezig geweest met het tekenen van het ponsgereedschap. De pons is grotendeels klaar; alleen nog wat kleine aanpassingen doen, drawings maken en rapport schrijven. In totaal krijgen we vier weken voor dit project, maar zoals het nu lijkt lukt dit ook in twee weken.
Om 19.00 uur hadden we een receptie bij Teleborgs Castle op de campus. Hier hebben we informatie gekregen over de gemeente Växjö en wat er allemaal is te doen. Zo is Växjö de groenste stad van Europa en ze werken er hard aan om dat ook zo te houden. Ook kregen we een mooie rondleiding door het kasteel, dat is omgebouwd tot een hotel en zalencentrum voor congressen e.d. Het was weer een interessante en gezellige avond.

Vrijdagochtend zijn Jurian en ik weer even bezig geweest met het IKEA-project voor LCCA; we hebben al de Zweedse informatie weer even grondig doorgelezen en nog een paar vragen aan de lijst toegevoegd.
’s Middags hadden we onze tweede les in Computer Animation; deze keer ging het over het belichten van het object, zodat je het perfect kan renderen. Vier uur lang heeft de leraar gepraat over camera- en licht posities en over de verschillende soorten licht. We hebben geleerd dat je met schaduwen diepte in je afbeelding kan krijgen, door aan beide kanten van de camera een spotlicht te zetten en aan de achterkant van het object een licht te plaatsen met een lagere intensiteit. Dit was wel interessant om te leren. Maar als je hier vier uur lang mee zit te spelen, dan heb je op het laats ook ‘een kop als een camera met licht’. ;) Dus na de les was het hoog tijd om weer even met de neus in de frisse lucht en een klein blokje te sprinten. :)
In de avond hadden de meiden een ‘ladies-night’ en zijn Jurian, Karel, onze Duitse vriend Sascha en ik naar the citycenter geweest. Daar hebben we een paar gezellige kroegjes bezocht en niet te veel bier gedronken, want dat wil je wel laten als een tapbiertje een kleine €6,- kost. Ook moest je voor de danceclubs entree betalen en omdat wij geen zin hadden om ook nog €12,- uit te geven aan entree, zijn we gezellig blijven hangen in een loungebar.

Zaterdags is er altijd markt op het plein in de stad en hier moesten wij natuurlijk ook eens even naar toe. Dus om 11 uur zijn we met z’n vieren naar de stad gefietst en hebben we daar een beetje rondgeneusd tussen de kraampjes. Het is altijd een feest om al de mooie spulletjes te bekijken en te beoordelen. ;) Nadat we alles weer gezien hadden en uit gelachen waren, zijn we in het winkelcentrum verder gaan shoppen. Daar hebben we even een flinke bak koffie en donut genuttigd. De mensen hier weten wel van koffiedrinken: een kleine koffie is al een mok van 250 ml. :) Toen we de boodschappen ook weer in hadden geslagen, was het tijd om ons klaar te maken voor het etentje dat in de avond gepland stond bij de fireplace naast het kasteel. De dames hadden nog erg veel eten over gehouden van de ladies-night van vrijdagavond en we hebben er nog een kleine portie spaghetti bij gemaakt. Jurian is op jacht geweest om hout bij elkaar te sprokkelen en heeft Linda een fijne chocoladetaart gemaakt voor dessert. Zo hebben we met twaalf personen gezellig bij het vuurtje zitten eten en daarna nog een paar op gedronken. Het was weer een gezellig avondje midden in de natuur. :)

Zondag is zoals gewoonlijk een nationale rust- en prutsdag. Nadat we uitgeslapen waren, zijn we weer even naar school geweest om ons in te schrijven voor een ‘Swedish Night’. Dit is een gezellig donderdagavondje met Zweden als thema. Dus dat wordt weer veel fun! :)

Komende week hebben we een oppositie te voeren met een andere projectgroep van LCCA over hun geschreven term-paper. Tevens wij mogen ons term-paper presenteren / verdedigen en een andere projectgroep gaat ons dan beoordelen.

Zo zijn jullie weer aardig op de hoogte van de belevenissen hier!

Bedankt voor jullie leuke reacties!

Groetjes en X-jes!

• 04 Oktober 2010 - 15:58

Jetske Douwtje:

Hey jongen!
    Wat weer een uitgebreid verhaal! hoor dat je het erg leuk vind daaro! en volgens mij zijn de lessen erg leuk en interessant en echt heel anders dan wat wij hier gewend zijn?! Wel leuk om echt te werken aan projecten, weet je in iedergeval waar je het voor doet!

En wat een gezelligheid daar allemaal, ga je straks vast missen als je weer back in friesland bent!

Have fun daar en ga nog ff lekker door met genieten!!!

Dikke tuut!

• 06 Oktober 2010 - 11:30

Marijke:

Hej Willem!
    Hur mår du?
    Du har fått en bra historia att festa och skola! :) Oke,, Zweeds gaat mij ook niet zo goed af :P

Zo te lezen ben je buiten het fanatiek feest vieren om ook nog wel fanatiek met school bezig! ;) Mooie balans zou ik zeggen! Gelukkig vermaak je je nog prima!

Enjoy your time there! :D
    Liefs xxx Marijke

• 08 Oktober 2010 - 20:53

Sietse:

Hey Willem Jongu! Ik lees dat bij jullie alles goed gaat en dat je je prima vermaakt, iets waar ik ook zeker niet over in zat. Hier gaat het ook allemaal goed en druk bij Jelmer aan het klussen. heb je je turkse vriendinnetje al wat "beter" leren kennen? haha! Nou kalm aan en we horen wel weer eens. Gr Sietse