Little bit crazy! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu Little bit crazy! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Little bit crazy!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

27 September 2010 | Zweden, Växjö

Het is weer tijd om jullie op de hoogte te stellen van onze bevindingen hier.

Donderdagochtend ben ik eerst met het LCC-project bezig geweest. Voor het project moeten we een ‘term-paper’ schrijven, waarin de te implementeren calculatie- en analysemethoden worden beschreven. We zitten met vijf personen in het projectgroepje; twee Zweedse meiden, een jongen uit Iran en twee van die gozers uit Nederland. Het is interessant om te leren hoe deze economische modellen werken en wanneer je ze toe kan passen.
In de middag hadden we weer een les in Tool Design, hier kregen we onze eerste opdracht uitgereikt; we mogen een ponsgereedschap ontwerpen dat meerdere gaten in verschillende vormen in een keer in een plaat kan ponsen. Hierbij moeten we goed rekening houden met het materiaalsoort, toleranties, ruwheden en de levensduur van het gereedschap. Dit wordt wel een leuk project en kunnen we onze reken- en tekenvaardigheid weer een beetje bijwerken.
’s Avonds hebben we nog even een lekker kalm aan gedaan en een mooi filmpje gezien.

Vrijdag hadden we weer in de ochtend vrij en in de middag les. In de ochtend zijn Jurian en ik weer bezig geweest met het LCC-project. We mogen geen informatie van het internet halen, maar alles moet uit wetenschappelijke bronnen komen. De bron moet tevens vermeld worden, anders valt het onder plagiaat. We hadden nog al wat moeite nodig om voldoende wetenschappelijke artikelen te vinden om tot een goed verslag te komen. Zo vloog de tijd ook weer snel voorbij.
Om 12.00 uur begon onze eerste Computer Animation les, met het designprogramma 3D Studio max. De leraar heeft in deze les de basisbegrippen van dit programma uitgelegd en voorgedaan hoe je eenvoudige objecten kan tekenen. Tijdens zijn uitleg mochten wij ook direct oefenen met dezelfde bewerkingen als wat hij ons voor deed. Eerst zijn we begonnen met een kubus en een cilinder en daarna hebben we tafels, stoelen en een vaas in een woonkamer getekend. Het is een mooi en zeer uitgebreid programma, waar je bijvoorbeeld een auto tot in detail kan tekenen. Het gaat hier wel meer om het plaatje dan de maatvoering, dit is dus ook het grote verschil met bijvoorbeeld Solid Works. Na vier uren les hadden we allemaal een beetje hoofdpijn van al die nieuwe indrukken en het constant kijken naar het beeldscherm. Om weer een beetje bij de positieven te komen heb ik weer even een snel rondje gelopen, daarna was ik er weer. ;)
In de avond hadden we een eerst een feestje van een Duitse vriend, want zijn kamergenoot was een weekend weg. Maar voordat ik daar heen kon moest ik eerst Collin nog ophalen van het vliegveld, dit is een goede vriend van Jurian. In het begin van de week had Collin al contact met mij gezocht en verteld dat hij dit weekend langs kwam. Maar ik mocht het niet aan Jurian vertellen, omdat het een verassing moest blijven. Dus heb ik me de hele week in moeten houden om niets te zeggen over zijn bezoekje dit weekend. Om 21.00 uur zei ik tegen Jurian dat ik nog even naar school moest, dit geloofde hij wel. Zo kon ik er even snel met het autootje vandoor. Binnen een kwartiertje was ik ook al op het vliegveld, waar het vliegtuig van Dusseldorf net was geland. Om kwart voor tien stond Collin ineens recht voor Jurian zijn neus. Het was een schitterend gezicht om Jurian zijn verbaasde blik te zien; hij had helemaal niets in de gaten. Ik heb nu mijn winterjasje ook weer; Collin heeft hem van thuis mee genomen. Dus kan ik ook weer iets meer kou trotseren. ;)
Na het feestje van de Duitse vriend zijn we richting de pub Stallarna gegaan, daar was het weer een zeer gezellig feestje. En kon Collin ook een beetje kennis maken met de Zweedse en internationale studenten.

Zaterdag hebben we eerst even een beetje uitgeslapen, wat gegeten en lekker rustig koffie gedronken. Jurian en Collin zijn in de middag op tour gegaan, door de mooie gebieden rond Växjö. Ik heb mijn onderdeel voor het LCC-project eerst afgemaakt, zodat ik dat ook weer kon afvinken.
Op deze dag werd mijn Oom Bauke begraven. Dit was wel even een moeilijk moment, als je zo ver van je familie af zit. Maar doordat ik de liturgie via de mail had ontvangen, kon ik er toch ook een beetje bij zijn en het iets meer een plekje geven.
In de avond had ik een etentje bij een leuke Turkse meid en daarna hebben we gezellig een mooi filmpje gekeken. Wij zijn ook niet verder op stap gegaan, want we moesten de volgende ochtend weer vroeg uit ons nestje; voor de inschrijving van de Sea Battle. Van 16 tot 18 november organiseert de buitenlandse studentenorganisatie VIS een groot feest op een cruiseschip. Met 2000 studenten van Zweden, Finland, Estonia en Latvia vaart een grote cruise van Stockholm naar Tallinn. Deze gezellige reis is hier zeer gewild en er worden 150 plaatsen verkocht onder de studenten van Linnaeus University. Terwijl er een kleine 500 studenten met dit ‘partybootje’ mee willen. Dus je moet vroeg bij de inschrijving zijn, om een plaatsje te kunnen bemachtigen. Op zondag de 26e om 13.00 uur was de inschrijving in het schoolgebouw. We hadden afgesproken dat ik zondagochtend om 5.00 uur zou checken of er ook al mensen stonden te wachten bij de inschrijfplaats. En dat we rond 6.00 uur met een clubje van 15 personen naar school gingen.

Zondagochtend 5.00 uur stond ik met mijn fietsje voor het schoolgebouw te turen of er ook al daadwerkelijk mensen stonden te wachten. Maar dat was niet het geval, dus heb ik een paar een sms gedaan dat ze nog wel even in hun nest konden blijven liggen. Rond 6 uur stond een clubje van 10 vroege vogels klaar om naar school te gaan. Bepakt en bezakt met laptopjes, luidsprekers, brood, borden, beleg, waterkoker, studiemateriaal en andere rotzooi gingen we op pad naar de inschrijfplaats. En ja, we waren de eersten! ;) Daar een beetje tafels, stoelen en banken bij elkaar zoeken en we hadden een mooie plekje om een vijf uren te wachten. In de loop van de ochtend stroomden steeds meer studenten binnen en rond 10 uur waren er al een kleine 80 personen. Het was wel een gezellige aangelegenheid, met veel halve dronken dropjes die zaten te slapen op hun stoel. We hadden er een mooi muziekje bij en iedereen had wel wat vertier mee. In de tijd hadden we een lijst aangemaakt met de personen die aanwezig waren, optellend van eerste aanwezige tot de laatste. Om 12 uur was de hal aardig vol en stonden er een kleine 200 mensen te wachten op de inschrijving. Toen begon de VIS ook al aanstalten te maken met het inschrijfmoment. Dit was een mooi gekkenhuis en gelukkig wou de VIS de presentielijst aanhouden qua volgorde van inschrijving. Dus wij mochten ons als eerste inschrijven en nu zijn wij zeker van een plaatsje op de ‘partyboot’ van de Sea Battle! :)
Toen we weer terug in ons appartement waren, hebben we een beetje mooi kalm aan gedaan en zijn we weer een beetje bijgekomen van het vroeg opstaan en het lange wachten. ;)
In de avond heb ik samen met de leuke Turkse meid een mooie wandeling gemaakt door het bos en zijn we later aangeschoven bij het vuurtje dat vrienden gemaakt hadden bij de fireplace naast het kasteel. Het was gezellig met elkaar rond het vuurtje.
Bedankt voor jullie lieve en steunende reacties!

Groetjes en X-jes!

• 27 September 2010 - 16:27

Johanna En Atte.:

Hey Willem.

Moai dast dy der sa trochhinne slaan kinst. Je moatte it in plakje jaan kinne.

Wat super dat hjim mei kinne mei die cruise. Klinkt hiel moai.

In soat plezier der nog!
    We skype!!!

Groetjes!!!

• 27 September 2010 - 17:05

The New Bavarianen.:

Hey Willem!
    It spyt ús fan dyn omke jong. Gelokkich is him in lang lijen besparre bleaun, al bliuwt it moeilijk fansels.
    Fierder hast it wol heel bot nei't sin sa te hearren en dat is mooi.
    We hewwe lol om dyn mooie ferhalen.
    K'sil dizze wer even foar Syb útprinte. Hij hat it smoardrok bij syn baas. De 'soybeans en corn' moatte der ôf en hij hat in pear dagen fan 20 ûren achter de rêch en noch 3000 acres te gean.
    Succes mar wer jong en de groeten.
    WRAMS

• 30 September 2010 - 19:57

AM10:

Hee mannen!

Hoeist daaro? Alles goed? Wat super dat een goede vriend van Jurian is gekomen afgelopen weekend! Hebben jullie t leuk gehad? Ff lkkr genoten? Hoe bevallen de lessen jullie? En hoe gaat t met t project? Heel veel succes iig! En super tof dat jullie meekunnen op die vette boot, naar dat gave feest;) Gefeliciteerd;) Slimerikken, goed aangepakt met die lijst! Nou, genieten maar weer jongen, de komende dagen! Succes nog even op school moarn en dat een heel goed weekend daaro;) Tot de volgende keer maar weer:P

Veel liefs en een knuffel uit Friesland!
    -xxx-

• 01 Oktober 2010 - 19:05

Robin:

hey junge mooi dast ut dr sa ny dyn sin hast.Een protte feest der hjer ik wol krekt wat. dus se kinne der ek wol feest fiere?

Hjir gjit ek alles best. Sa ast miskien al wistest hat jelmer een hÛs kocht en we binne no een soad by jelmer in de HÛS oan ut klussen we hebbe dr al protte sloopt en binne no wer oan ut opbouwen ta.
    de groeten!

• 02 Oktober 2010 - 17:38

Jacob En Reinou:

Ha die Willem! Leuk je verhalen eens te lezen! Het is niet alleen maar feesten daar zo te horen.
    We zijn wel heel benieuwd naar die leuke turkse meid!! :)
    Begint er daar wat te bloeien?? ;) Wij willen meer foto's!! :P
    We hebben nu ook eindelijk de mogelijkheid om te skypen alleen weten we nog niet welke willem we moeten hebben.. Met of zonder punt???!

We hopen snel meer verhalen van je lezen of te horen via skype! Tot die tijd veel plezier!

Dikke tut fan Jacob en liefs van Reinou

• 03 Oktober 2010 - 13:19

Jan De Jong:

mooie tijd zo te lezen daar in het verre zweden, maar ook minder mooie. gelukkig heb je het kunnen "volgen" via de liturgie. ook bloeit er wat richting de turkse riviera??? of lees ik dat verkeerd??
    suc6 en tot horens/lezens
    gr ut sintjut