Terug van weg! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu Terug van weg! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Terug van weg!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

15 September 2010 | Zweden, Växjö

Het is weer tijd voor kleine een update van mijn belevenissen, nu weer vanuit het regenachtige Växjö!

Donderdag 9 september was mijn eerste dagje weer in Nederland. Nadat ik weer een beetje was uitgeslapen, heb ik eerst wat spullen bij elkaar gezocht die we nog nodig hadden in Zweden. In de middag kwamen de moeder en zus van Jurian even langs om wat spullen te brengen die Jurian had doorgegeven. In de namiddag ben ik naar Thijs en Grietje gegaan voor de voorbereidingen op de trouwerij van vrijdag. Toen alles daar ook klaar stond en goed werkte, ben ik in de avond nog op kraamvisite geweest bij Stefan en Angela. Op 26 augustus zijn deze vrienden de trotse ouders geworden van hun zoon Jasper. Het nieuwe gezinnetje maakt het goed en zijn helemaal gelukkig met hun mooie, kleine baby.

Vrijdag was het zover: Thijs en Grietje gingen trouwen! Dus vroeg in de ochtend klaar maken voor het grote feest. Elf uur stond Grietje bij haar ouders klaar om opgepikt te worden door Thijs. Grietje was keurig opgemaakt en had een schitterende witte jurk aan. Thijs had een prachtig driedelig pak aan, met een bruin tintje. Overdag zijn er veel foto’s gemaakt, op verschillende mooie plekken: in Jubbega, in Rohel, bij het Tjeukemeer, in Rotsterhaule, bij het gemeentehuis, in de kerk. In de avond werd het feest verder gevierd in de schuur bij Thijs en Grietje, met alle familieleden, vrienden, collega’s en andere genodigden. Het was een zeer gezellige avond, met een sfeervol bandje dat optrad en familie en vrienden die leuke stukjes deden. Na het grote feest was er nog geen optimale rust voor het getrouwde stelletje; vrienden hadden namelijk de kamers versierd met slingers van nibbit-rings en bekertjes met een gat onderin gevuld met rijst. Tevens hadden ze door het hele huis kleine wekkertjes verstopt en tijdschakelaars op de stofzuiger, radio en tv geplaatst, om het kwartier dook er weer een geluid op uit de stilte.

Op zaterdagochtend hebben we eerst de boel weer opgeruimd in de schuur van Thijs en Grietje. Voor etenstijd hadden we alles weer op orde en heeft Jacob Thijs en Grietje naar schiphol gebracht voor hun huwelijksreis naar Turkije.
In de middag heb ik met Marijke boodschappen gedaan, want er moest natuurlijk nog wat drank en speciaal Nederlands voer ingeslagen worden. ;) In de namiddag ben ik nog even bij Jacob en Reinou in hun nieuwe huis geweest en in de avond heb ik nog even bij Sietse en Jetske Douwtje wat gedronken en zijn we weer aardig bijgepraat.
De exchange students in Zweden hadden in de avond een welcomes dinner en daarna een groot feest met nationale optredens van de studenten uit alle verschillende landen. Aan de verhalen van Jurian, Karel, Sigrid en Linda te horen was het weer een hilarische avond!

Om 6.00 uur ging op zondagochtend het wekkertje en heb ik me klaar gemaakt voor de reis terug naar Växjö. 7.00 uur zat ik in de auto. Het was erg rustig op de weg en kon dus ook mooi doorrijden. Om 12.00 uur stond ik voor de boot van Puttgarden naar Rodby en om 13.00 uur reed ik weer verder in Denemarken. Na een mooi ritje door Denemarken en Zweden stond ik om 17.00 uur weer voor de deur van ons appartement in Växjö. Nadat de auto weer leeg gehaald was en wij alle foto’s weer van elkaar gezien hadden, zijn we met z’n vijven in de sauna geweest. En toen we weer aardig uitgezweet waren, duurde het niet lang tot wij allemaal weer in ons nestje lagen te dromen.

Maandag hadden Jurian en ik weer les in Life Cycle Cost Analysis en in de middag hadden we de introductieles van Tool Design. Met de cursus Tool Design gaan we verschillende machineonderdelen tekenen met behulp van het tekenprogramma Solid Works. Gelukkig duurde de les maar 1 uurtje en kon ik daarna even een beetje bijkomen. Want ik was die dag niet helemaal bij de tijd en had niet veel extra energie over. ;) Nadat ik in de middag 3 uurtjes had geslapen, was ik weer aardig de oude!
In de avond hebben we een klein filmpje gezien en zijn we vroeg op bed gegaan.

Op dinsdag hebben we eerst een mooi gat in de dag geslapen en in zijn Jurian en ik in de middag naar de stad gegaan om even te shoppen. We stonden beide verbaast van de grote winkels buiten het centrum; hier hebben ze ook van die grote shops als de Kmart. Daar kan je alles kopen; van een tandenborstel en een fietstrapper tot een kettingzaag en een verstralerzetje voor op de auto. In het centrum kan je de dag ook goed invullen met shoppen, hier hebben ze een aantal overdekte winkelcentra en veel losse winkels aan een lange straat.
In de avond waren we uitgenodigd bij een feestje van acht knappe Zweedse meiden. Het was zeer gezellig om een beetje bij te praten met de meiden van dit land, zij houden ook wel van een feestje! ;) Na dit feestje is Karel met de meiden mee gegaan naar de pub Stalarna, ik ben toen naar ons appartement gegaan om weer een beetje bij te slapen.

Woensdag 8.00 uur zaten Jurian en ik weer in de les van LCCA. Vergeleken met de mensen die dinsdagavond wel naar de pub zijn geweest, zaten wij er aardig helder bij. ;) Tijdens de les moesten we onze vorderingen van het project presenteren aan de klas. Dit ging redelijk goed en van de leraren hebben we wat tips gekregen over hoe we het project verder moeten aanpakken. Ook hebben we onze eerste cijfers al binnen van onze drie assignments: alle drie een 10! :) Ze beoordelen hier wel heel eenvoudig; als je alle gevraagde onderwerpen goed hebt uitgelegd met een klein voorbeeldje, dan heb je al een hoog cijfer.
Vanmiddag gaan Jurian en ik nog even een rondje hardlopen en vanavond hebben we weer een mooi feestje in de pub Sivans.

Tot het volgende verhaaltje uit het gezellige Växjö!
Bedankt voor jullie mooie reacties!

Groetjes en X-jes!

  • 15 September 2010 - 17:17

    Marijke:

    Hei Willem!!
    Back to the real world in Sweden! ;) Gelukkig zijn ze je in die paar dagen niet vergeten,, en kun je weer gewoon verder waar je gebleven was met feestvieren! :P
    Ennuh,, die foto.. Dangerous pirates?! Maakt drank dan zelfs de "dangerous" cellen binnen in het lichaam van een piraat kapot,, dat deze piraten breed glimlachen?! :P Haha!
    Enjoy your time there!!
    Liefs Marijke

  • 16 September 2010 - 12:02

    Dyn Zus.:

    Super, om dyn ferhaaltsjes te lezen! Leuk die neie foto's. Succes der! Enne, moaie cijfers!!

    Groetjes, Johanna.

  • 18 September 2010 - 13:46

    Jetske Douwtje:

    Ik hjer t wol wer!! do giest wer troch wer dost bleun bist! Wat een feestjes! dat wurd nog een hjeljier!!
    Foen t gzlg dost nog ffkes langs bist wist hjer!!Oltiid gezellig!!
    Succes der en net te folle sjanse he;)

    Dikke tuut

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Växjö

Studeren in Växjö

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2011

Home Sweet Home!

09 Januari 2011

Enjoy the winter in Scandinavia!

05 Januari 2011

Beautiful and Icecold Sweden!

01 Januari 2011

Happy New Year!

30 December 2010

Merry Christmas!
Willem

Functie-ontwikkelaar bij Philips Consumer Lifestyle in Drachten

Actief sinds 17 Aug. 2010
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 49138

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 29 Januari 2014

Backpacken in Australië

24 Augustus 2010 - 15 Januari 2011

Studeren in Växjö

Landen bezocht: