Tussen de buien door! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu Tussen de buien door! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Tussen de buien door!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

19 September 2010 | Zweden, Växjö

Hier weer even een verhaaltje uit het regenachtige, maar vrolijke Växjö!

Donderdag 16 september ben ik in de ochtend naar de laatste theorieles van Facilities Planning geweest. Deze les ging over productieprocesmethoden en hoe je die het effectiefst kan opzetten en indelen in een bestaand of nieuw bedrijf. Dit was zeer interessant om te volgen. Na de les hebben we de leraar bedankt voor al de informatie, want deze man gaat het komende jaar les geven op een universiteit in Arabië.
In de middag heb ik weer even een stukje hard gelopen rond een deel van de stad. Het is prachtig mooi om door deze stad te lopen; de huizen, tuintjes, parken en mensen zijn hier keurig opgemaakt. ;) Toen ik weer veel frisse energie had, hebben Jurian en ik een vragenlijstje opgemaakt voor het aluminiumextrudeerbedrijf. Hier gaan we maandag heen met onze projectgroep van Life Cycle Cost Analysis.
’s Avonds hadden we een verjaardagsfeestje van Karel, onze Zwolse vriend werd vrijdag 24 jaar. En omdat Karel, Sigrid en Linda vrijdag weg gingen naar Gotland, moest het donderdagavond gevierd worden. Met z’n vieren hebben we wat centjes ingelegd en daar hebben Sigrid en Linda wat leuke cadeautjes voor gekocht. Tevens hebben de dames nog een prachtige en heerlijke aardbeislagroomtaart gebakken. Met een kleine 15 man hebben we Karel zijn verjaardag gevierd op zijn kamer. Nadat hij de kaarsjes op de taart had uitgeblazen, mocht hij zijn cadeautjes uitpakken. Dit waren weer zeer leuke en nuttige spulletjes: verschillende Zweedse biersoorten, een Zweedse vlag en een hangover pillow. ;) Om het feestje verder te vieren, zijn we richting de pub Stallarna gegaan. Hier hebben we tot 1 uur in de nacht gezellig gezeten.

Nadat Jurian en ik weer redelijk waren uitgeslapen, hebben we vrijdagmiddag onze introductieles van Computer Animation gevolgd. Tijdens deze cursus leren we hoe we een getekend machineonderdeel kunnen laten simuleren en presenteren op de computer, met behulp van de tekenprogramma’s Solid Works en 3D Studio MAX. Deze cursus hangt samen met de cursus Tool Design; de getekende onderdelen van dit vak kunnen we gebruiken bij het vak Computer Animation. Dit lijkt ons zeer interessant om te volgen.
De introductieles duurde maar een half uurtje, dus zijn we na de les naar Karel en Sigrid hun kamer gegaan. Zij waren al druk aan het inpakken voor de trip naar Gotland van vrijdag tot en met zondag. Jurian en ik zijn helaas niet mee, omdat wij tijdens de inschrijfperiode van de trip beseften dat we op de dag van het vertrek tevens de introductieles hadden van Computer Animation. En omdat we de eerste introductielessen van Life Cycle Cost Analysis en Facilities Planning al hadden gemist, wilden we deze les niet missen. We dachten dat de trip vroeg in de ochtend gepland stond, dus hebben we ons er niet voor ingeschreven. Deze week bleek dat de bussen pas om 17.00 uur vrijdagmiddag klaar stonden. En toen onze les om 13.00 uur al afgerond was, baalden we even knap dat wij ons niet voor deze trip hadden ingeschreven. Tsja, denk je eens een keer fanatiek te zijn met de studie door alle lessen te willen volgen, wordt je direct weer afgestraft. ;) We hebben in de namiddag onze vrienden even naar de bus gebracht en al de 150 studenten die naar Gotland gingen even uitgezwaaid.
In de avond hadden we een etentje bij onze Franse vrienden, zij hadden ons uitgenodigd om crêpes te eten in hun appartement. Crêpes zijn een soort van platte pannekoeken. Dit was weer een gezellig avondje met veel buitenlandse grappen. ;)

Omdat Jurian en ik niet naar Gotland gingen, hebben we maar bedacht om zelf een tourtocht te organiseren rond de gemeente van Växjö. Zo hebben wij zaterdag een mooi ritje gemaakt door de vele bossen, over de heuvels en langs de grote meren. Het regende bijna de hele dag, dus was het een mooi moment om lekker in onze witte bolide te zitten en te genieten van de omgeving. Eerst zijn we naar de Airport van Växjö gereden en hebben we bekeken hoe groot dat was. Daarna zijn we via een gravelroad door het bos naar een skipiste gereden. De piste zag er nog mooi groen uit. ;) Het is niet een groot skigebied en de piste is ook niet zo stijl, maar je kan er wel een paar dagen leuk plezier hebben. Dus hopen dat de temperatuur zo snel mogelijk daalt en dat de regen veranderd in sneeuw! :) Na deze bezichtiging zijn we doorgereden naar een schiereiland in het grote meer Helgasjön. Hier hadden we een schitterend uitzicht over het water en ook op deze plaatsen waren fireplaces aangelegd om te overnachten. Via veel kleine dropjes en over veel gravelroads door de bossen zijn we weer naar het zuiden gereden richting de stad Växjö. Hier is zo veel bos in de omgeving, dat er bedrijven zijn die het hele jaar door de bomen kappen en de stammen verkopen aan de houtzagerijen. Langs de weg zie je veel stapels boomstammen en in het bos staan grote machines die de bomen kappen, verzagen en transporteren. Mooi spul om te zien! :) Om 17.00 uur waren we weer terug in de stad en hadden we een kleine 200 km gereden door de gemeente. In de namiddag hebben we nog wat boodschappen gedaan. Nu wel iets minder dan normaal, want we hebben dit weekend drie grote eters minder natuurlijk. ;) Omdat het even mooi weer was en wij nog iets te veel energie hadden, hebben we eerst nog maar even een snel rondje om het meer gelopen.
In de avond hadden we een feestje in de pub Stenladan, daar was een plaatselijk rockbandje aan het spelen. Hier kwamen helaas maar een paar studenten en fans op af en ze speelden maar voor een half uurtje. En toen we het plaatselijke biertje ook hadden getest, was de lol er snel af; dit smaakte een beetje naar metaal en citroen. Niet echt een aanrader. ;) Jurian was om 1.00 uur al weer richting huis, omdat hij zich niet helemaal lekker voelde door dat biertje. Een uur later ben ik ook maar naar huis gekeerd, want de muziek was afgelopen en dat biertje lag ook niet helemaal goed op mijn maag. Maar hebben we dit ook eens beleeft en geproefd, de eerste indruk valt alleen een beetje tegen. ;)

Zondag hadden we een echte fika-dag: beetje uitslapen, rustig aan doen, koffie drinken met een cakeje erbij en nog wat meer rustig aan doen. ;) Jurian was aardig actief vandaag; hij heeft zijn fiets gesmeerd en gepoetst, wasje gedraaid, boodschappen gedaan en hij heeft nog even rond getoerd met een Duitse vriend.

Maandagochtend gaan we met onze projectgroep van LCCA naar Sapa, een internationaal aluminiumextrudeerbedrijf. En in de middag start de cursus Tool Design.
Voor de rest van de week kunnen we verder werken met de lopende projecten.

Tot zover weer even de belevenissen van hier.
Bedankt voor jullie leuke reacties!

Groetjes en X-jes!

• 19 September 2010 - 19:07

Hait En Mem:

As ze oars net hawwe dan bier mei san smaakje dan wurde jim nog wol ris lid fan de blauwe knoop.
    Mar se moate net alle bjeamen in ien kear omsaagje dan bluiwt der gjin hout mear oer.
    Protte succes tawinske de kommende wike en oant sjen op de skipe.

gr. ut Reahel

• 20 September 2010 - 17:57

Marijke:

Kijk! Dit begint erop te lijken!! :) De laatste,, nog niet verzopen,, hersencellen treden op! Geen bier maar school! :P Hahaha! Mooi om te lezen dat niet alleen de feestjes jullie goed bevallen,, ma dat school ook leuk en interessant is! :) Veel succes met school en de metaal/citroen timmermannen! ;)
    Liefs uit St. Jut

• 23 September 2010 - 06:50

AM10:

It's your adventure
    Live your life
    As nobody else can doespecially now!
    It's your chance, it's your time
    To enjoy, to do what you want and to learn of everything, of every day
    Every morning when you open your eyes
    Think that every day is a chance. Every day there are chances for you
    Every day is beautiful
    Enjoy your live and time there, it's your time, it's your chance!
    Enjoy every 'thing', enjoy everything
    An adventure in your live
    A very special one

Good luck*

Written with love

Wishing you all the best
    The time of your live