The hole world in one city! - Reisverslag uit Rohel, Nederland van Willem Maat - WaarBenJij.nu The hole world in one city! - Reisverslag uit Rohel, Nederland van Willem Maat - WaarBenJij.nu

The hole world in one city!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

09 September 2010 | Nederland, Rohel

Nu even een verhaaltje uit het wel vertrouwde Nederland!

Zaterdag de 4e van september hadden we weer een mooie van-alles-wat-dag. Eerst een beetje de kamer opruimen en wassen. Want het is binnen een paar dagen weer een grote chaos op de kamer, door al die mensen die hier op en aan lopen. Soms is het net zo’n sociale ontvangstruimte. ;) Wel zeer gezellig!
In de middag heb ik wat huiswerk gemaakt voor het vak Life Cycle Cost Analysis. We moesten een paar vaktermen uitleggen en daar voorbeelden van geven. Dit koste nog al wat tijd, vooral het correct in het Engels verwoorden van je Fries/Nederlandse gedachten. ;) Maar op het eind van de middag had ik wel weer een mooi verslagje.
In de avond had Karel (onze Zwolse vriend) een feestje op zijn kamer, want Sigrid was dit weekend weg naar haar neef in Kopenhagen. Omdat het anders zo stil was op zijn kamer, moesten we wel even langs komen om een feestje te vieren. Samen met een stel Fransen, Duitsers, Turken en Nederlanders hadden we de grootste schik. Daarna zouden we naar de pub in het midden van de campus, maar daar stond een rij van langer dan een uur. Toen hoorden we dat de andere pub, bij het kasteel, ook open was. Deze pub was, op een paar mensen na, volledig leeg. Met zo’n 20 personen hadden we alle ruimte om even lekker te dansen en gek te doen! :) Het was net een private party. Dit kwam omdat deze pub voor de eerste keer op zaterdag open was, hierdoor wist bijna nog niemand hier wat van.

Zondag was een heerlijke relaxdag met niet te drukte en gekkigheid. Nadat we weer aardig waren uitgeslapen, hebben we eerst rustig een hapje brood naar binnen gewerkt. Jurian moest de opdracht van LCCA nog ‘even’ maken. En omdat hij dan beter wat rust om zich heen kan hebben, heb ik maar even een mooi rondje van 10 km om het meer en de campus gelopen. Het is hier een prachtige omgeving; veel bos, water, rotsen, heuvels en mooie mensen. ;) Toen ik weer in het appartement kwam, was Jurian nog bezig met zijn opdracht. Dus ben ik maar even op de fiets gestapt om een paar mooie foto’s van de omgeving te schieten. Tijdens mijn fietstochtje zag ik een koe op een gazon grazen, de eigenaar van het gazonnetje stond er al bij. Ik heb hem eerst even gevraagd of het hier normaal is dat de koeien op het gazon lopen. ;) Hij antwoordde dat die koe uit het land daarnaast vandaan kwam en dat hij de politie al had gebeld om de koe weg te halen. Ik heb hem nog aangeboden om even te helpen om de koe weer in het land te brengen. Maar dat was niet nodig, hij wou liever wachten op de politie. Prima!
In de avond waren Jurian en ik uitgenodigd bij onze Poolse klasgenoot Jarek, om op zijn appartement een Pools biertje te drinken. Als tegenprestatie hadden wij een paar blikjes ‘echte Heineken’ mee, dit hadden we nog over uit Nederland. We hebben gezellig bijgepraat over typisch Poolse en Nederlandse dingen. Jarek zit al veertien jaar op Karate, dus als we ergens een keer in moeilijkheden komen, dan weten we wie we moeten bellen. ;)

Maandag hadden we een intellectueel dagje. Van 8.00 tot 12.00 uur kregen we les in LCCA en hebben we de projectopdracht besproken. We mogen bij een bedrijf uit de buurt een kostencalculatie en onderhoudsplan van een productieproces onderzoeken, berekenen en aanbevelingen geven. Na de les hebben we met onze projectgroep (twee knappe Zweedse meiden, een Iranees, Jurian en ik) even vergaderd over het plan van aanpak. De twee Zweedse meiden hebben zelfs al een bedrijf geregeld; een aluminiumextrudeerfabriek. Hier gaan we volgende week woensdag op bezoek, om het bedrijf te bekijken en vragen te stellen. ‘s Middags hebben Jurian en ik ons huiswerk even gemaakt in de library, daar hebben ze mooie studieruimten voor.
In de avond hadden twee Franse meiden, Capt'n Chocolate and Capt'n Casse-Croûte, een Pirate-party met BBQ georganiseerd bij een fireplace bij het kasteel op de campus, de dresscode was natuurlijk piraten. Dus wij gewapend met een theedoek en piratenhoed van krantenpapier op ons hoofd, een tas vol met bier en vlees en een schatkaart in de handen die kant op. Veel mensen hadden iets piraten-achtigs aan en de Fransen hadden zelfs een compleet piratenkostuum aan. Het was een zeer gezellige avond met al de exchange students.

Op dinsdag ging om 7.00 uur de wekker weer, want we wilden nog graag een cursus van Facilities Planning volgen. Deze les ging over het opzetten van een netwerkplanning van een productieproces, verschillende productieprocessen beoordelen, het positioneren van machines op de juiste plaats binnen de werkplaats aan de hand van ‘Cellular Manufacoring’. In de middag kwam een Duits vriendinnetje even langs om koffie te drinken en foto’s van het weekend en de Pirate-party te bekijken. We hadden het eerste bakje nog niet eens op en toen kwamen de Franse vrienden ook nog even langs om te socializen en een bakje te doen. Gezellig man! :) Toen de koffie op was en ik ze allemaal weg gestuurd heb, heb ik mijn tas alvast gepakt voor mijn ritje terug naar Nederland. Want mijn broer Thijs gaat vrijdag 10 september met Grietje trouwen! En zo’n feestje kan je niet missen natuurlijk! :) Jurian heeft in de middag de hele auto weer even gecheckt en schoongemaakt voor de trip. Wat een topgast he?! :)
In de avond hadden we weer een BBQ op de fireplace bij het kasteel, deze keer had VIS (Växjö International Students) het georganiseerd. Ook waren er iets meer mensen, allemaal te vechten om een plekje voor hun worstje. Wij waren hier al licht op voorbereid en hadden van te voren al even lekker warm gegeten. Zodat we direct aan een biertje/wijntje konden beginnen! ;) Het was weer een erg gezellig avondje, tussen al de internationals. We hebben zelfs nog twee Nederlandse meiden ontmoet, ze studeren hier Art en Design. Op het einde van de avond heb ik samen met een Turks meisje een dronken Poolse gast naar zijn appartement gebracht. Hij zei dat hij niet dronken was, maar struikelde over alles wat voor zijn voeten lag. ;) We hadden zelfs moeite om hem in zijn kamer te krijgen, want hij stond er op dat hij ons thuis moest brengen. Maar na een luide discussie op de gang slaagden we er in om hem in zijn kamer te houden.

Woensdagochtend hadden we weer les in LCCA, dit ging hoofdzakelijk over het bespreken van onze opdrachten en het bedrijfsproject. Voor twaalf uur waren we alweer klaar met de les en kon ik me klaar maken voor de reis naar huis. 12 uur zat ik in de auto richting huis, deze keer even langs een andere route dan dat we hier gekomen zijn; met de boot van Denemarken naar Duitsland. Langs de weg van Växjö naar Malmö stond bij bijna elke afslag een flitspaal. Dit was elke keer weer even goed op de snelheid letten, maar gelukkig stond 200 meter voor elke flitspaal een waarschuwingsbordje. Dat mogen ze ook wel in Nederland doen! ;) Om kwart voor vijf zat ik in de boot van Rodby naar Puttgarden en half zes reed ik alweer in Duitsland. Op de weg was het mooi rustig en kon dus mooi door rijden! Vanaf Hamburg had ik voor de wind, ja dat voel je met zo’n bak! ;) Wat een snelheid als je ook nog van een heuvel af gaat! :) Half elf in de avond was ik zelfs al weer thuis, in het vertrouwde Rohel.

Donderdag gaan we van alles voorbereiden voor de trouwerij van Thijs & Grietje. Vrijdag maken we er één groot feest van! Zaterdag een beetje bijkomen en zondag vertrek ik weer naar het gezellige Zweden!

Dank jullie wel voor al de toffe reacties!
Jullie horen snel weer wat van mij!

Groetjes en X-jes!

• 09 September 2010 - 08:15

Marijke:

Wederom een mooi verhaaltje! =)
    Gelukkig zul je die paar dagen hier in Nl het feest vieren niet verleren,, aangezien er een groot feest voor de deur staat! Kun je zondagavond in Zweden weer mooi verder waar je gebleven was ;) En deze keer voor een iet wat langere periode! :P
    Enjoy your short stay at home!!
    Liefs Marijke

• 11 September 2010 - 19:30

Gedi:

Hey Jongens,

Zo te lezen hebben jullie het heel erg naar jullie zin..
    Mooie foto's van de omgeving!!
    Kijk uit naar het volgende verhaal..

Veel Liefs en heel veel plezier...

• 14 September 2010 - 17:06

Tynke:

Hee Willem,

sa te lezen hast t prima nei dien sin yn Sweden!
    Top jer.

Heel folle succes der!