Busy with parties! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu Busy with parties! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Busy with parties!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

10 November 2010 | Zweden, Växjö

Hier weer even een klein verhaaltje uit het plaatsje waar het ook veel kan regenen en als we geluk hebben, dan ligt er soms een mooi laagje sneeuw! Deze week hadden we het druk met het organiseren van tripjes en feestjes, deelnemen aan feestjes en aanwezig zijn bij andere belangrijke sociale momenten! ;)

Donderdagochtend hebben we met een clubje van acht studenten een aantal gastkaarten opgehaald voor de pub Stallarna op vrijdagavond 12 november. Want op die vrijdag komen mijn vrienden Sietse, Jetske Douwtje, Johan, Jitske, Roelof en Douwe Jan even voor een weekendje langs. Zij komen de boel hier even inspecteren, checken waar die sterke verhalen vandaan komen en of ze überhaupt allemaal wel waar zijn! ;) Dus dat wordt weer een gezellig, groot feest! :) Om als gast in de pub Stallarna te komen, moet een student een gastkaart voor die persoon regelen. Je moet er ook altijd vrij snel bij zijn om een kaart te regelen, want binnen een paar uur zijn al de dertig gastkaarten verkocht. En omdat we maar één gastkaart per student kunnen bemachtigen, heb ik toen even een aantal vrienden van hier gevraagd of zij ook een gast voor die vrijdagavond mee willen nemen. Dus wij met z’n allen even naar het café Tufvan om de kaartjes op te halen en daarna hebben we weer eens gezellig zitten koffieleuten. Daar hebben we even leuk gezeten en gepraat over hoe druk we het hier allemaal hebben. ;) De ene student doet aan ‘entertainment management’; zij is alleen maar aan het feestvieren en heeft bijna geen cursussen of projecten te volgen. De andere student is overdag bezig met school en kan ’s avonds gezellige en leuke dingen doen. En een andere student is zo druk met leren en projecten, dat vierentwintig uren per dag soms te weinig zijn om al het schoolwerk goed te voltooien. Om iedereen weer even op een lijn te krijgen, hebben we besloten om een mooi extra tripje te organiseren; met acht personen gaan we direct na het tripje van de Sea Battle een weekend naar Helsinki. :) Dus eerst een driedaags party-boottochtje van Stockholm naar Tallinn en weer terug en dan vliegen we van Stockholm naar Helsinki, om daar de stad op de kop te zetten! ;)
In de middag ben ik even op mijn fietsje gestapt en heb ik een paar mooie Bed & Breakfast bekeken. Voor mijn vrienden heb ik een mooi appartementje geboekt: Nybygget Nattvilan; midden in de frisse Zweedse natuur en een kwartiertje van de campus. Schitterend mooi plekje.
’s Avonds hadden Linda en ik een grandioos idee om Karel te verwelkomen; hij kwam met de bus weer terug van zijn tiendaagse reis door Rusland en Finland. Dus wij voor de campus om stipt 20.00 uur staat te wachten, maar drie kwartier later was er nog geen bus te bekennen. Toen werden we opgebeld door Karel; hij vroeg waar wij waren, want hij zat al met Jurian in onze kamer. Bleek dat hij een mogelijk had gevonden om met de auto te komen, omdat de bus in Stockholm vertraging had opgelopen. Dus volgende keer dus geen ophaalservice meer: ze komen zelf wel thuis! ;) Karel had een geweldige reis beleeft; ze moesten wel vaak en lang in de bus zitten, maar ze hebben wel ontzettend veel gezien.
Later op de avond ben ik samen met onze Poolse vrienden Patricia en Jarek op stap geweest naar de pub Stallarna. Daar bleek een sexparty en -show georganiseerd te zijn, maar toen wij daar kwamen was dat helaas alweer afgelopen. Dus zijn we de nieuwe ideeën en gadgets op het gebied van de liefde weer mis gelopen. ;) Gelukkig was de troubadour van Växjö daar aan het spelen, met zijn gitaar; dus was het toch nog een gezellige avond! :)

Vrijdag gingen we er voor ons doen weer vroeg uit bed, want ik dacht dat we om 12.00 uur alweer les hadden in Computer Animation. Maar het bleek dat we geen les hadden, omdat de leraar het druk had met de examens van die week. Dus ben ik zelf nog maar even bezig gegaan; ik heb ons 3D-model van de punch tool in het programma 3D Studio Max geplaatst en heb de materialen van de onderdelen aangemaakt. Maar na een paar uurtjes had ik het alweer bekeken met het programma en toen ik naar buiten keek en het zonnetje zag stralen, brandde het mij in om weer eens een rondje te hardlopen. Dus heb ik weer even een lekker rondje gelopen door het bos en om het zuidelijke deel van de stad.
In de avond zijn we z’n zevenen naar het theater in het stadscentrum gefietst; daar speelde de generale repetitie van de musical The Sound of Music. Door onze Zweedse lerares waren we uitgenodigd om deze voorstelling te zien. Het was een schitterend mooie musical: veel humor en muziek en een perfect optreden. De hele musical was volledig in het Zweeds, evenals de liedjes. De melodieën waren natuurlijk allemaal zeer bekend, dus konden wel een beetje meezingen in het Engels. Maar de kleine grapjes tussendoor konden we niet altijd even goed begrijpen, omdat we nog een beetje meer aan de Zweedse taal moeten werken. ;) Toch konden we soms wel een paar woorden en zinnen begrijpen, zodat we de complete verhaallijn wel goed konden volgen. Het was erg leuk om eens een musical in een andere taal bij te wonen.
Toen de voorstelling afgelopen was, zijn we nog even de stad in gegaan en hebben we een klein pilsje gedronken in een gezellig kroegje.

Zaterdag zijn Jurian en ik de stad in gegaan om een beetje te shoppen, want we moesten iets hebben voor de P-party voor die avond. Op dit feestje moet iedereen gekleed zijn als iets of iemand dat begint met een ‘P’. Wij even een rare winkel in waar je allemaal gekke spulletjes kan kopen en daar vonden we wat interessants: een piratensetje met pistool voor Jurian en een politiepet voor mij. Daar waren we dus ook weer klaar mee. ;) Omdat mijn schoenen niet de beste meer waren, zijn we ook nog even op pad geweest voor nieuwe winterboots. Jurian wist nog een ander indoor shoppingcenter buiten het stadscentrum; daar zagen we onze ogen weer uit hoeveel winkels daar allemaal waren, terwijl de helft nog in aanbouw is. Hier hebben we wat rondgeneusd, heb ik een paar stevige schoenen gekocht en heeft Jurian een mooie Zweedse muts gevonden.
’s Avonds hadden we eerst een pre-P-party bij vrienden, hier hebben we de ons even voorbereid op het grote feestje. ;) We waren allemaal anders gekleed: Prins, Popcorn, Pippi Longstocking, Pirat, Peter Pan, Pocahontas, Personal trainer, Police, etc. Dus dit was wel weer een mooi gezicht. ;) Toen we allemaal klaar en in de mood waren voor de P-party, zijn we met z’n allen vertrokken naar de pub Stallarna. Daar was het weer een bijzonder gezellig feestje en iedereen was perfect gekleed: van Pinguïn tot Pink Panter en Priester tot Paus.

Zondag was weer een typische doe-maar-niet-te-veel-dag. ;) Nadat we uitgeslapen waren, heeft Jurian het deurslot van onze auto vervangen en heb ik de was weer eens even gedaan. De dag is dan ook altijd weer snel voorbij als je niet al te vroeg wakker wordt en wanneer het rond 4.00 uur al donker wordt. In de avond hebben we nog een beetje rustig aan gedaan en even een mooi spelletje gespeeld.

Maandagochtend moesten wij voor het eerst weer vroeg uit de veren, want om 8.00 uur startte onze eerste les in Machine Design. Dit vak kunnen wij vergelijken met het vak Machine Onderdelen, dat wij voor twee jaar hebben gevolgd op Windesheim. Tijdens deze cursus gaan wij met een projectgroep een transmissie ontwerpen met een V-riem-, tandwiel- en kettingoverbrenging. Deze onderdelen hebben wij in Nederland ook al behandeld, maar hier gaan we dieper op de stof in. Tevens moeten we alle nodige onderdelen berekenen en daar het juiste standaard component voor zoeken. Dit wordt wel weer een interessant en uitdagend onderwerp. Onze klas bestaat uit achttien Zweedse studenten en zeven Exchange studenten. Ik zit in een projectgroep van drie Zweedse jongens en een Zweedse meid; dus dat wordt waarschijnlijk veel Zweeds praten! ;) Ik vind het wel mooi dat ik nu alleen maar tussen de Zweedse studenten zit, dan leer ik ook meer van hun werkwijze en de Zweedse taal! :) Later in de les hebben we de theorie van de V-riemen behandeld.
In de middag hadden we een contactmoment voor het vak Tool Design, hier hebben we met ons groepje het nieuwe project besproken. Deze keer waren we vrij om zelf de vorm van het gebogen product voor Bending Tool te ontwerpen. Wij hebben besloten om een Bending Tool te ontwerpen dat aluminium kapstokjes buigt. Tevens hebben we de taken even verdeeld: onze Chinese vriend Tao gaat de berekeningen maken, onze Poolse maat Jarek en Jurian gaan de Tool tekenen en de werktekeningen maken en ik mag het rapport schrijven en iedereen een beetje ondersteunen als er moeilijkheden zijn.
Na de les ben ik even op pad gegaan om een huurauto voor mijn vrienden te regelen, die hier komend weekend even langs komen. Tevens ben ik even in de stad geweest om een fatsoenlijke muts te kopen, want het wordt hier de laatste tijd steeds een beetje kouder.
In de avond was het weer tijd voor onze Salsacursus, dit keer was het een moeilijke opgave; de dame moest een rondje draaien, zonder beide handen los te laten. En na dat rondje moesten de heren, met beide handen vast, weer een halve ronde om de dame draaien. Ja, dan weet je het wel: dan raak je in de knoop! ;) Het was weer zeer komisch om dit aan te leren en de pasjes een beetje in een elegante stijl uit te voeren. Maar tegen het einde van de avond hadden we het allemaal aardig in ons koppie en hadden we tijd om al de geleerde pasjes in een lange dans uit te oefenen.
Toen we weer terug waren ben ik begonnen met het schrijven van een Engelse sollicitatiebrief en CV voor mijn afstudeerstage volgend semester. Op internet vond ik een vacature bij Philips in Drachten waar ze een afstudeeropdracht aanbieden. De opdracht is het onderzoeken van veel verschillende merken drankautomaten, zoals koffiezetapparaten, waterkokers, drip filters, etc. Philips wil de kwaliteit en bediening van de toestellen verbeteren tot een perfecte gebruikerservaring. Uit het onderzoek komt uiteindelijk een ontwerp dat toegepast kan worden voor toekomstige toestellen. Dit word dus koffie drinken vanuit een ander oogpunt. ;) Ja, dan moet er natuurlijk ook nog even een brief en CV geschreven worden, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar toen ik een keer bezig was, kreeg ik ook nog best wel een mooi Engels verhaaltje op papier. Rond 2.00 uur had ik de brief en CV klaar en heb ik nog even een mailtje gestuurd naar mijn referenties, om te vragen of zij een mooi verhaaltje voor mij willen doen als het bedrijf belt.

Dinsdagochtend had ik van de referenties al een acceptatie ontvangen, dus kon ik de sollicitatie versturen. Nu is het weer even afwachten wat Philips hier van vind.
In de middag hadden we onze tweede les in Machine Design, hier hebben we de procedure voor V-riem berekeningen doorlopen. Het was best interessant om de overeenkomsten en verschillen met de Nederlandse procedure te zien; hier werken ze meer met tabellen en in Nederland werken we meer met formules en grafieken. De volgorde van berekeningen en keuzes is op de Zweedse manier wel overzichtelijker.
In de avond hebben we mooi kalm aan gedaan; Jurian, Karel en Jarek hebben even lekker zitten stomen in de sauna, Linda en Sigrid hebben naar hun favoriete tv-series gekeken en ik zat in de bandreparatie van Irmak haar fiets.

Woensdagochtend was Jurian er alweer vroeg uit en ik dacht dat hij even een rondje zou hardlopen, zoals hij bijna elke ochtend doet. Maar rond 12.30 uur kwam hij pas weer in de kamer, bleek dat hij bijna 3 uur lang in de sauna heeft zitten stomen. ;)
Ik heb in de ochtend een flinke start gemaakt met het schrijven van het rapport van de Bending Tool. Ons Chinese projectlid had zijn berekeningen ook al af en naar ons verzonden, dus die kon ik ook direct toevoegen aan het rapport. Het enige wat nog moet gebeuren is het tekenen en het omschrijven van alle onderdelen.
In de middag mochten we onze Zweedse taalkennis weer een beetje bijwerken. Deze keer hebben we het hoofdstuk behandeld dat ging over kleuren, kleding en het menselijk lichaam. Best interessant om steeds de overeenkomsten met het Fries en Nederlands weer tegen te komen, met de kleuren bijvoorbeeld: ‘vit, gul, röd, blå, grön, brun, grå och swart’. Waar ik nog het meest moeite mee heb is de uitspraak van de Zweedse woorden, met die vreemde Zweedse letters. Maar dat zal in de loop van de tijd wel leren. ;)
In de avond hebben we nog even met ons Helsinkitrip-clubje bij elkaar gezeten en alles een beetje besproken hoe we gaan reizen en waarheen. Wanneer we donderdag 18 november met de boot weer in Stockholm komen, terug van de Sea Battle, dan gaan we met de bus regelrecht naar het vliegveld en vliegen we richting Helsinki. Waarschijnlijk gaan we in dat weekend ook nog een dag naar Tampere. :) Dus dat wordt weer groot feest met z’n achten in Finland! :)

De komende dagen krijgen we het druk met veel gezellige activiteiten: vrijdag 12 tot maandag 15 november komen mijn vrienden hier de boel op de kop zetten, dinsdag 16 tot donderdag 18 november zitten we non-stop te feesten op de boot van de Sea Battle, donderdag 18 tot maandag 22 november gaan wij Helsinki en de mensen in Helsinki ontdekken en als we dan weer terug komen, dan moeten we ons sociale leven in Växjö weer snel oppakken. ;)

Bedankt voor al jullie leuke reacties!

Stor kyss och hälsningar från Växjö!

  • 11 November 2010 - 09:11

    Marijke:

    Hej Willem!
    Feestjes.. Feestjes.. Feestjes en Feestjes..
    Wat een mooi leventje hebben jullie daar! ;)
    Het is dat ik het woord school zo nu en dan ook voorbij zie komen anders zou je bijna zeggen dat jullie op vakantie zijn :P
    Geniet van het aankomend weekend met alle vrienden! :) En de tripjes week die daarop volgt natuurlijk!
    Liefs Marijke

  • 11 November 2010 - 19:04

    Hait En Mem:

    Hallo Willem

    No dit wie echt in mooi lyts verhaaltje,folgens mij wurd it allinne mar langer.
    Mooi datst sollisiteert hast nei Philips.
    Der is op it moment wol wurk mei de wetterkokers,dizze dingen maaitsje in raar gelud(kranten stean der fol fan)
    Mooie dagen mei dyn froanen tawinske,en in goeie boatrais.
    Tampere ha wij ek west.
    In protte plezier en de groeten oan Jurian

    Groeten ut in winderig en wiet Fryslan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Växjö

Studeren in Växjö

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2011

Home Sweet Home!

09 Januari 2011

Enjoy the winter in Scandinavia!

05 Januari 2011

Beautiful and Icecold Sweden!

01 Januari 2011

Happy New Year!

30 December 2010

Merry Christmas!
Willem

Functie-ontwikkelaar bij Philips Consumer Lifestyle in Drachten

Actief sinds 17 Aug. 2010
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 49091

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 29 Januari 2014

Backpacken in Australië

24 Augustus 2010 - 15 Januari 2011

Studeren in Växjö

Landen bezocht: