Kalmar is awesome & crazy! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu Kalmar is awesome & crazy! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Kalmar is awesome & crazy!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

04 November 2010 | Zweden, Växjö

Deze week was relaxed en weer ontzettend gezellig! Omdat we één cursus hadden afgerond, konden we rustig een project van een andere cursus voltooien en tussendoor flink feest vieren op de campus in Växjö en in Kalmar! :)

Donderdag was weer even een nationale relax-, schoonmaak-, was- en prutsdag. Toen we weer een beetje uitgerust waren van het wilde feestje van de vorige avond, hebben we eerst ons appartementje weer eens even schoon gemaakt en de was gedaan.
In de middag hadden we les in Tool Design; hier hebben we het proces besproken van plaat zetten en buigen en tevens was dit de aftrap van ons nieuwe project: Design bending tool. We mogen een apparaat ontwerpen dat een stalen strip buigt in de gewenste vorm dat we zelf mogen bedenken. Hierbij moeten we rekening houden met belangrijke factoren, zoals: minimale- en maximale zetradius, oorspronkelijke striplengte, terugbuiging, locatie van de neutrale lijn, zetvolgorde, etc. Dit wordt wel weer een interessant project, wat we gaan ondernemen met vier personen in plaat van drie. Omdat een groepslid van een andere projectgroep helaas naar huis moest in verband met problemen met zijn visum, is deze projectgroep opgesplitst en zijn de groepsleden verplaatst naar andere projectgroepen. Wij hebben er nu een groepslid bij; zijn naam is Tao en hij komt uit China.
’s Avonds was het natuurlijk weer hoog tijd voor een feestje, dus zijn we weer even op stap geweest naar de pub Stallarna. Elke donderdagavond is het daar een beetje een kroegsfeer; iedereen zit wat aan de bar te hangen en om de tafels te luiten. Soms speelt er een bandje of er wordt een film afgespeeld. Altijd wel gezellig; kan je een beetje gezellig bier drinken en bijpraten met iedereen. :)

Vrijdagochtend heb ik de draad weer opgepakt om het rapport voor de Punch Tool uit te breiden. Alle componenten van dit gereedschap moeten besproken en uitgelegd worden en tevens moeten we de berekeningen en aannames omschrijven. Ik kon dit in mooi rustig tempo doen, want dit rapport moet pas voor maandag 8 november ingeleverd worden.
Om 12.00 uur begon de les van Computer Animation; dit keer mochten we een tutorial volgen om een sinaasappel te tekenen en daarvan de kleuren, oppervlaktes en belichtingen zo aan te passen dat het lijkt op een echte sinaasappel. Hier zijn we weer een kleine vier uren mee bezig geweest. Ja… Even voor de duidelijkheid: ik volg HBO-werktuigbouwkunde en ben goed in sinaasappels tekenen! ;)
Om de sinaasappels weer een beetje uit de gedachten te halen, hadden we in de avond een Halloween Party in een van de corridors op de campus. Jurian en ik hadden hiervoor even grof geïnvesteerd in dure Halloween materialen; Jurian had een dracula-gebitje en ik had een Frankenstein-haarband met een bout aan beide kanten. ;) Eerst hadden we even een pre-party bij Sigrid en toen we elkaar even goed uitgelachen hadden, zijn we richting de Halloween-party gegaan. Daar was een woonkamer compleet omgebouwd als spooknest; donkere kamer, opengebroken pompoenen, spinnen langs de wand en allemaal studenten in gekke kostuums. Een paar waren verkleed als zwangere non en priester en anderen waren verkleed als mummie, duivel in een rokje, holbewoner, etc. Het was gewoon een ontzettend gek, maar ook weer een zeer gezellig feestje. :)

Zaterdag mochten we voor ons doen vroeg opstaan, want om 9.20 uur vertrok de bus naar Kalmar! ;) De studentenorganisatie had voor ons dit mooie tripje gepland! :) Voor de middag kwamen wij aan bij het kasteel van Kalmar. Daar hebben we ons zelf even rondgeleid door het oude gebouw dat vroeger Kalmar moest beschermen tegen ongenodigde gasten. Het was zeer indrukwekkend hoe ze vroeger leefden en hoe de slaven toen werden behandeld. Toen we het kasteel van binnen hadden bekeken, zijn we buiten over de grote dijken en muren rondom het kasteel gewandeld. We hadden nog even tijd over om een Sight-Seeing te doen in de stad en nog even te shoppen. Ik heb in die tien minuten dat we in het winkelcentrum waren zelfs ook nog wat gekocht: een lekker warm wollen vest en een dikke sjaal. :) Dus kom nu maar op met de winter! ;)
Om 14.00 uur moesten we weer in de bus zitten, om verder te gaan naar de volgende atractie: de kleinste provincie langs de Oostkust van Zweden, Öland. Na een uur rijden kwamen we aan bij het meest zuidelijke puntje van het eiland, daar hebben we een vogelexpeditie bekeken en mochten we de vuurtoren ‘Lange Jan’ beklimmen. Hier hadden we een schitterend uitzicht over het eiland en de Baltische zee. Toen iedereen weer veel mooie plaatjes van de omgeving en de studenten had geschoten, zijn we weer terug gereisd naar het centrum van Kalmar. Omdat het deze dag Halloween was, hadden wij natuurlijk een feestje te vieren in dit thema. Eerst hebben we ons omgekleed in een kleine pub en daar natuurlijk een paar op gedronken. Daarna zijn we met z’n allen vertrokken naar de grote nightclub Palace, hier was iedereen verkleed in Halloween stijl. De studentenorganisaties van Växjö en Kalmar hadden die avond een groot dinner, optredens, spellen en, als afsluiter, een geweldig feest georganiseerd. Zo kregen wij ook de mogelijkheid om de studenten van Kalmar te leren kennen; het zijn gigantisch gekke en gezellige feestbeesten! ;) Dit was weer een hilarische avond, met veel mooi opgemaakte Halloween-figuren!
Om 2.00 uur was het feestje afgelopen en zijn we weer met de bus vertrokken naar het rustige Växjö. ;) Tijdens de terugreis was het compleet stil in de bus, iedereen was afgepeigerd en lag lekker te slapen. Rond 4.00 uur waren we ook alweer op de campus en konden we onze slaap hervatten in onze eigen, meer comfortabelere, bedje.

Zondag hebben we eerst even fatsoenlijk uitgeslapen en zijn we rustig in actie gekomen. Ik ben die dag weer even bezig geweest met het schrijven van het rapport voor Tool Design. De dag was naar ons idee erg snel voorbij, aangezien de tijd een uur verschoof in verband met wintertijd en omdat wij ook niet heel vroeg uit de veren waren. ;) Dit was weer echt even zo’n typische zondag; uitslapen, kalm aan doen en weer op bed! ;)

Maandag zijn Jurian, onze Poolse vriend Jarek en ik verder gegaan met het afronden van het rapport voor onze Punch Tool. Het theoriedeel had ik al geschreven en Jurian en Jarek hebben de calculaties en verdere ontwerpkeuzes omschreven.
In de middag had ik een afspraak met onze leraar om de definitieve tekeningen en het rapport te bespreken. De tekeningen had ik ook al tot twee keer toe aan een andere leraar laten controleren. Maar omdat die vorige week afscheid heeft genomen op school en wij verder gaan met deze leraar, leek het mij verstandig om de tekeningen ook even door hem te laten controleren. Het was weer grappig om te horen wat er goed en fout aan was, iedereen heeft altijd weer een andere kijk op tekeningen; zo moeten de niet-zichtbare scheidingslijnen ook in de tekening afgebeeld worden en de ruwheidswaarden moest ik ook weer aanpassen. Zo blijf je in ieder geval een beetje bezig. ;)
In de avond hadden we weer onze salsa cursus, dit keer ging het voor mij even in rap tempo. We hebben de basic steps over geslagen en zijn direct begonnen met de mooie draaiingen en andere elegante pasjes. We leerden hoe de heren in een halve cirkel om de dames heen moeten stappen, terwijl de dame ook een rondje draait. Na een paar keer goed oefenen hadden we dit ook onder de knie en konden we al de geleerde pasjes in een soepele dans uitvoeren. Nou ja, bijna dan… ;) Voor de heer wordt het steeds moeilijker, want hij moet bepalen welke pasjes worden uitgevoerd en met de linker hand stuurt de heer de dame. We moeten dus tijdens de ene pas al weten welke pas we daarna gaan doen. Ja, dat is niet zomaar wat voor een man, om zover vooruit te denken en dat met je handbeweging duidelijk te maken aan de dame! ;)

Dinsdag dacht ik nog een paar uurtjes nodig te hebben om het rapport van de Punch Tool af te maken. Nog even een paar tekeningen wijzigen, onderdelen van Jurian en Jarek toevoegen, alles nog een beetje fatsoenlijk als een geheel maken en dan het rapport, de tekeningen en de appendices printen in PDF. Hier bleek ik even wat meer tijd voor nodig te hebben dan verwacht, want pas rond 14.30 uur had ik het allemaal zoals ik het wilde. Dan nog even naar school om alles te printen en de tekeningen op de juiste manier te vouwen. Toen bleef er nog een tekening voor een A2-formaat over, dit heb ik laten printen bij de copy-center. Hier moest ik wel even SEK 56,- voor betalen, maar dan heb je ook wat! ;) Volgende keer worden al de tekeningen mooi op A4- en A3-formaten geprint, want voor die prijs kan je ook bijna twee bier bestellen in de pub! ;)
Om 16.00 uur had ik een afspraak met onze buddy Martin; ik had hem gevraagd of hij het Zweedse rapport door wilde lezen, dat de politie mij toegestuurd heeft over de inbraak in onze auto. Wij hadden dit zelf ook al een beetje zitten vertalen, maar we konden niet helemaal wijs worden wat de politie nu verder wilde en ging doen. Onder het genot van een bakje thee heeft Martin dit even voor ons vertaald; het kwam er op neer dat het niet nodig is dat wij verder actie ondernemen en dat de politie verder gaat met onderzoek. Waarschijnlijk zullen wij hier verder niets meer van horen.
In de avond waren we door Sigrid en Linda uitgenodigd voor een cake-party; zij hadden twee grote chocoladecakes gebakken. Dus onder het genot van een fijn biertje -om de taart een beetje weg te spoelen- hebben we met een clubje van twaalf personen gezellig op de kamer van Sigrid gezeten. Toen we allemaal uitgegeten waren en het steeds gezelliger begon te worden, zijn we richting de pub Stallarna gegaan. Daar hebben we weer even leuk gedanst en lekker gek gedaan op de dansvloer.

Woensdag hebben we een beetje mooi kalm aan gedaan en van alles weer een beetje ordenen en opruimen. Jurian heeft de auto vanbinnen volledig schoon gemaakt en hij is op pad geweest om een stuurslot te kopen. Dus als er gasten zijn die weer proberen om de auto te stelen, dan stappen ze eerst in een super schone auto en dan zien ze dat ze het stuur niet kunnen demonteren. ;)
In de middag hadden we weer Zweedse cursus, deze keer mochten we weer wat verhaaltjes voorlezen, vragen beantwoorden en een luistertoets maken. Dit was wel weer interessant om te doen. Het Zweeds is in de meeste gevallen goed te begrijpen als je het leest of hoort, maar als je iets moet schrijven of zeggen, dat is best ingewikkeld. Dus ik denk dat we nog iets meer moeten oefenen en aangezien wij tot maandag geen verdere opdrachten hebben, is er vast wel wat tijd om aan Zweeds te werken. Is het niet op school tussen de boeken, dan wel in de pub tussen de mooie Zweedse dames! ;)

Komende dagen staan er geen grote acties op het programma, behalve avondvullende programma’s: vrijdagavond gaan we naar de generale repetitie van de Sound of Music in het theater van Växjö en zaterdagavond hebben we een P-party in de pub Stallarna. Daar moeten we ons verkleden naar iets wat begint met een ‘P’, zoals pirate, Pinoccio, pancake, partyboy, paparazzi, peanut, etc. Ik moet nog wat bedenken, maar we vinden wel wat leuks. Dus dat wordt vast weer een dol, dwaas weekend! ;)

Bedankt voor jullie leuke reacties! :)

Groetjes en X-jes!

• 04 November 2010 - 09:00

Jitske:

Hey jonge

Wat weer een verhaal zeg.
    Leuk om ze allemaal te lezen.
    Weer van alles beleefd en gedaan.

Veel plezier deze week en tot binnenkort:)

Groetjes Jitske

• 04 November 2010 - 14:39

Marijke:

Hej Willem!
    Wat weer een verslag.. Gelukkig is het bijna in een paar woorden samen te vatten: 1 groot feestverslag! ;) Haha! Jullie krijgen bij terugkomst afkickverschijnselen!:P
    Gelukkig snuiven jullie hier en daar ook nog wat Zweedse cultuur op,, wat goed is voor de ontwikkeling!:P Haha!
    Have fun en tot skyp'ens!
    Liefs Marijke

• 04 November 2010 - 22:38

Hait En Mem:

Hoi Jonges

Do hast wer goet dyn best dien om us te vertellen wat jim der allegear beleve.
    Mooi dast dy goet klaaist
    It kin der kalt goet kalt wurde.
    Wij Thijs,Jacob Jelle S,
    Stage rinner en ik binne jout nei Hardenberg west.
    It wie der slim drok mar in mooie buers.

Groet ut Fryslan

• 07 November 2010 - 18:33

Pieter En Martje:

Leuk die foto's van de sneeuw, ligt dit er nu nog steeds? Zo te lezen is het een prachtig studenten leven daar in Zweden. Wel even schrikken van jullie auto. Veel plezier
    Groeten uit Woudsend.