Just a lot of fun! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu Just a lot of fun! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Just a lot of fun!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

24 November 2010 | Zweden, Växjö

Het is weer hoog tijd om jullie weer even op de hoogte te stellen van mijn schitterende belevenissen in noord Europa. In het weekend van 12 tot en met 15 november zijn mijn vrienden bij ons langs geweest en hebben we weer even ouderwets gezellig bijgepraat en gek gedaan! ;) Tevens heb ik ze de omgeving van Växjö, de campus, de universiteit en natuurlijk de kroegen en disco’s laten zien! Het was super leuk om de vrienden weer even te zien! :) Van dinsdag 16 tot donderdag 18 november hebben we deelgenomen aan de Sea Battle; hier hebben we veel feest gevierd op een groot cruiseschip van Stockholm naar Tallinn en weer terug. En van donderdag 18 tot maandag 22 november heb ik samen met zeven vrienden het mooie, witte Finland bekeken. Deze twee weken hebben we even iets anders gedaan dan alleen maar met school bezig! ;)

Donderdag hadden we in de ochtend weer les in Machine Design, deze keer hadden we het over het berekenen en ontwerpen van tandwielen. De leraar heeft eerst alle soorten tandwielen omschreven en daarna zijn we gestart met eenvoudige berekening van de tandwielen.
In de middag zijn we gestart met het project voor Machine Design; we mogen een gecombineerde transmissieoverbrenging voor een liftsysttem berekenen en ontwerpen. Via een V-riem overbrenging drijft een elektromotor een tandwielkast aan, waar het vermogen vervolgens via een kettingoverbrenging overgebracht wordt naar de lift trommel. Alle specifieke onderdelen voor dit systeem mogen wij berekenen aan de hand van de gegeven theorieën en Zweedse normen. We zijn direct begonnen met het schrijven van het rapport en de berekeningen om een geschikte motor te kiezen hebben we ook gemaakt. Zo hebben we al een mooi begin gemaakt in dit project.
In de avond heb ik weer even een paar fietsbanden geplakt; ik was met een fiets bezig toen een Chinees vriendinnetje langs kwam en klaagde dat haar fiets ook al een paar dagen een lekke band had. Tsja, ik was toch al bezig, dus dan doe je die er ook direct maar bij; als je iemand met zo iets kleins weer gelukkig kan maken. ;)

Vrijdagochtend kregen we het vervolg in de les voor tandwieloverbrengingen van het vak MD. Het is zeer interessant om al de tandwielberekeningen weer even op te halen en te zien hoe complex een eenvoudig lijkend tandwiel in werkelijkheid is. Na de les heb ik het eerste hoofdstuk voor het MD-project geschreven en de berekeningen voor de motorkeuze gerapporteerd.
In de namiddag heb ik even boodschappen gehaald voor mijn en Jurian zijn vrienden, die in de avond aankwamen op het vliegveld. Samen met Karel ben ik naar het vliegveld gereden en om 21.00 uur kwamen Sietse, Jetske Douwtje, Johan, Jitske, Roelof en Douwe Jan aan. Het was een zeer bijzonder blij moment om mijn vriendjes weer te zien en te knuffelen! :) Tijdens de vlucht hadden ze al even kennis gemaakt met Dennis, Joost en Sander; de drie vrienden van Jurian die, zonder dat Jurian hier van wist, ook een weekend langs kwamen. Een paar weken voor de tijd had Dennis mij gevraagd of zij ook langs konden komen, zonder dat Jurian hier op de hoogte van gesteld werd. Dus heb ik even mijn best gedaan om niets te zeggen tegen Jurian. ;) In de tijd dat ik wat accommodatie en uitgaanstickets voor mijn vrienden aan het regelen was, heb ik ook direct wat geregeld voor Jurian zijn vrienden. Tevens stonden de zus en vriendin van Sigrid en de ouders van Karel ook op het vliegveld, dus dit was weer een gezellige boel. :)
Direct na de vlucht hebben we de sleutels van het gehuurde busje opgehaald en zijn we naar de Bed & Breakfast gereden, midden in de mooie natuur ten zuiden van Växjö. Daar kregen mijn en Jurian zijn vrienden de kamers toegewezen en hebben ze hun bagage gedumpt. Mijn vrienden hadden ook nog wat lekkers mee genomen: een paar flessen Jägermeister, potten appelstroop en een flink aantal zakken drop. Heerlijk! :) Omdat we een strak tijdschema hadden, zijn we vervolgens naar de campus gereden en naar ons appartement. Daar zaten een kleine twintig internationale vrienden ons al op te wachten en mijn vrienden te verwelkomen. Voor Jurian was het weer een verbazingwekkend moment, toen Dennis, Joost en Sander ineens voor zijn neus stonden. Altijd leuk om zo’n verbaast en blij gezicht te zien! ;) Nadat we al onze vrienden aan elkaar voorgesteld hadden en er een op hebben gedronken, was het hoog tijd om op stap te gaan naar de pub Stallarna. Voor dit feestje had ik al even negen gastkaarten geregeld, zodat iedereen gezellig met de andere studenten feest kon vieren. Het was weer een hele opgave om mijn en Jurian zijn vrienden, samen met de gastkaarthouder, binnen te krijgen. Maar na enkel stoei- en praatwerk kregen we het toch voor elkaar! ;) Het was ontzettend druk op de dansvloer, maar wel weer zeer knus en gezellig. :) Ik vond het super mooi om weer eens ouderwets gek te doen met mijn vrienden. ;) Na het feestje hebben we nog even wat gegeten en zijn mijn vrienden richting hun B&B gegaan.

Toen Jurian en ik zaterdagochtend wakker werden, schrokken we van de gigantische grote bende in onze kamer. Tip: geef niet te vaak feestjes op je eigen kamer, krijg je een grote bende van! ;) De tafel stond vol bierblikjes en drankflessen en de plakkerige vloer lag bezaaid met papiertjes en chips. Dus eerst hebben we maar even een schoonmaakactie uitgevoerd, voordat we konden ontbijten. Daarna zijn Jurian en ik naar onze vrienden gereden en hebben we daar nog even samen met hen gebruncht. Toen iedereen weer energie had, zijn we in de auto gestapt en wezen toeren door de omgeving. Eerst heb ik mijn vrienden de watertoren van Växjö laten zien en horen; deze toren heeft een zeer bijzondere akoestiek, vanwege zijn holle vorm. Vervolgens zijn we via het industriegebied naar de kleine skipiste gereden, dat net iets buiten de stad ligt. Mijn vrienden wilden graag wat van de mooie natuur van Zweden zien, dus zijn we de kleine bosweggetjes in gereden. Midden in het bos dacht ik dat ik af kon slaan in een gravelpad, maar dat bleek een inrit van een woning te zijn. Dus maar even achteruit en de weg vervolgen; had ik even een putje van een greppel over het hoofd gezien en stond de bus ineens op twee wielen te kantelen. Oeps! ;) Sietse en Roelof even voor in de bus iets meer naar de zijkant leunen en Johan even duwen, zo kregen we de bus gelukkig weer op het rechte spoor. :) Via kleine wegen en door dorpjes van drie huizen en een kerk, kwamen we aan bij een klein ouderwets pompstation; waar we even een bakje koffie gedaan hebben. We zijn vervolgens rond de Helgasjon gereden en hebben we het mooie natuurgebied in het noorden van het meer bekeken. Toen we weer in Växjö waren, hebben we even een hapje gegeten bij MC Donalds en zijn we naar de Willy:s groothandel gegaan om boodschappen te doen. Bij de B&B hebben even gezellig voor de tv gezeten en een mooie actiefilm gezien.
In de avond zijn we naar een Chinees restaurant gegaan, om gezellig met elkaar te dineren. Het eten viel een beetje erg tegen, maar toch hebben we er wel weer wat leuks van gemaakt. ;) Nadat we een goede bodem in onze maag hadden, zijn we op stap gegaan in het centrum van de stad. Eerst zijn we naar een café gegaan waar alleen maar hardrockfiguren waren, daar hebben we even een paar gedronken en gezellig zitten kletsen. En toen we uitgekeken waren op de –in onze ogen– vage gasten, zijn we naar een leuke loungebar gegaan. Hier hebben we even gezellig aan de bar gehangen en een paar belangrijke Zweedse zinnetjes van een mooie barmeid geleerd. ;) Omdat er nog ruimte was in de slaapkamers van mijn vrienden, ben ook bij hen in de B&B blijven slapen.

Zondag hebben we eerst even fijn uitgeslapen en lekker ontbeten. En zijn we in de middag naar het zwembad gegaan; dit was een mooi moment om weer eens flink in het water te stoeien met mijn vrienden. ;) We hebben lekker genoten van de wildwaterbaan, glijbanen, klimwand en bubbelbad. Ook moesten we natuurlijk weer even fanatiek, op onze manier, baantjes trekken. ;) In het zwembad staan ook drie duikplanken, waarvan een duikplank een hoogte heeft van ongeveer 6 meter. Het was voor Douwe Jan, Sietse en mij wel een mooie uitdaging om daar even een paar gekke spongen vanaf te maken. Toen we uitgezwommen en doorgeweekt waren, zijn we naar de campus gereden. Ik heb mijn vrienden laten zien waar ik zo nu en dan wel eens even rond hang en hoe groot de universiteit hier is.
In de avond hebben we lekker gegeten bij een pizzeria in de stad en zijn we vervolgens weer naar de B&B gereden. Daar hebben we tot laat in de nacht gezellig zitten ouwehoeren en films gekeken, onder het genot van fijne Jägermeister. :)

Maandagochtend moest ik weer vroeg van bed, want om 8.00 uur hadden we weer les in tandwieloverbrengingen voor het vak Machine Design. Zondag had ik dit ook met mijn vrienden besproken, zij waren wel geïnteresseerd in deze les en wilden ook wel even mee. Maar zondagnacht om 2.00 uur hadden ze er andere gedachten over en zouden wel even kijken of ze maandagochtend om 7.00 uur in staat waren om mee te gaan naar de les. Dus ik maandagochtend vragen, maar ze hadden er geen kracht voor. ;)
In de middag ben ik na de les weer naar mijn vrienden gereden; zij hadden al hun spullen al ingepakt en stonden klaar om te vertrekken. Nadat we even geluncht hadden en de mensen van B&B bedankt hebben, zijn we richting het stadscentrum gereden. Daar heb ik mijn vrienden het winkelcentrum laten zien en hebben we even en bakje gedaan in een kleine bakkerij. Omdat er nog een groot overdekt winkelcentrum buiten het stadcentrum is, moest ik die ook even laten zien natuurlijk. ;) Daar hebben Johan en Jitske een paar nieuwe schoenen gekocht; zij hadden beide oude versleten schoenen die niet helemaal meer waterdicht waren. ;) In de middag hadden we al even een leuk restaurantje geboekt voor mijn en Jurian zijn vrienden, om in de avond gezellig met elkaar te dineren. Dit was een mooi en lux restaurant, waar we allemaal iets bijzonders kregen voorgeschoteld. Hier hebben we het zeer gezellige weekend met elkaar doorgenomen. :) Na het eten heb ik mijn vrienden en de zus en vriendin van Sigrid naar het vliegveld gebracht. Toen was het alweer tijd om afscheid te nemen van mijn vrienden.. Zo’n weekend gaat ook altijd weer veel te snel voorbij! Het was een zeer gezellig weekend en ik vond het super leuk dat zij hier even langs kwamen! :)
Toen Jurian zijn vrienden ook had gedropt en uitgezwaaid, zijn we weer terug naar de campus gereden. We waren ook nog precies op tijd om deel te nemen aan de salsacursus; dus hebben we de auto gedumpt voor de sportzaal en konden we ook nog even lekker dansen. Ik was er met mijn hoofd totaal niet bij en kregen we ook nog eens een paar extreem moeilijke pasjes. We hadden een pasje dat je om elkaar heen moet draaien, zonder elkaars handen los te laten. Dit leek natuurlijk wel weer zeer komisch, hoe ik worstelde om niet in de knoop te komen. ;)
Laat in de avond hebben we nog even snel onze tas gepakt voor de Sea Battle en de Helsinkitrip. Omdat mijn lange haar in de weg zat, heb ik onze Poolse vriend Jarek gevraagd of ik zijn tondeuse kon lenen. Hij bood aan om dat hij mijn haar wel wilde scheren, als ik zijn haar wilde scheren. Of course! Deal! ;) Dus in de nacht hebben we elkaars koppen even kaal geschoren tot 7 mm! :) Het ziet er wel komisch uit; we lijken net twee broers, met die kale koppen! ;)

Dinsdag ging het wekkertje alweer om 5.30 uur, want we moesten om 6.30 uur voor de bus staan te wachten. Rond 7.00 uur vertrok de bus richting Stockholm; met een kleine pauze onderweg kwamen we rond 15.00 uur aan in de haven van Stockholm. Daar stonden een kleine 2000 studenten uit alle Scandinavische landen te wachten om op het cruiseschip te komen. Dit zag er wel weer indrukwekkend uit en dan begint de adrenaline al door het lijf te stromen! :) Iedereen was helemaal in de feestsferen, de eerste studenten zaten al dronken in de ontvangstruimte. ;)
Eenmaal op het grote cruiseschip Baltic Queen stonden we even met epen mond te kijken naar het super luxe interieur; rood tapijt, grote spiegels en alles afgewerkt met chroom. :) Het twaalf verdiepingen tellende schip heeft een lengte van 212 meter en een capaciteit van 2.800 passagiers. Het schip bestaat uit een kleine 1000 hutten, verschillende restaurants, vijf grote bars, drie winkels, een sauna en een grote conferentiezaal. De hutten waar wij met vier personen in mochten slapen, hadden een oppervlakte van zeven vierkante meter, twee stapelbedden en een kleine douche met toilet. Precies genoeg om daar een paar uurtjes per dag even uit te rusten. ;)
Het grote feest begon na een verwelkoming van al de studentenorganisaties samen in de conferentiezaal. In het grote restaurant voor in het schip kregen we een buffet aangeboden met alle soorten vlees, groentes en pastas; tevens konden we zo veel bier en wijn drinken als wij wilden. Dus dan weet je het wel weer: vreten en zuipen! ;) Wat een gekkigheid! Nadat we een aantal borden heerlijk warm eten naar binnen hadden gewerkt en de tel al kwijt waren met het aantal glazen bier en wijn, begon iedereen helemaal op te leven. ;) Een aantal studenten moesten zelfs al afgevoerd worden naar hun bedden, omdat ze niet meer in staat waren om op hun benen te staan; toen was het nog maar net 19.00 uur. ;) De studenten van Växjö zaten in een grote eetzaal, samen met de studenten van Jönköping; die groep begon hun lied te zingen tegen onze groep. En toen waren wij natuurlijk aan de beurt om dat te overtreffen en ons mooie, snel bedachte, lied te zingen naar de Jönköping studenten. Daarna was het een groot bierfestijn, met het proosten van op de mooie avond/nacht! :)
Na het eten zijn we naar de grote zaal Starlight Palace gegaan, daar hebben we de Lanin-dance cursus gevolgd. Dit was wel komisch om te doen en zo had iedereen zijn spieren weer helemaal soepel. ;) Vervolgens zijn we naar het karaokefeest gegaan, in de zaal Tango Lounge voor in het schip. Hier konden we alleen maar kiezen uit Zweedse en Finse muziek, de enige nummers die wij kenden was Abba en Roxette. Het was wel weer een gezellig en hilarisch feest! :)
Om 0.00 uur ging de grote dansvloer open en konden we feesten tot 9.00 uur in de ochtend. Daar hebben we met al de studenten lekker gek gedaan en gedanst. :) Maar rond 5.00 uur was de dansvloer al aardig ruimer en ging mijn lichtje aardig uit; dus ben ik ook maar richting bed gedaan.

Woensdagochtend om exact 10.00 uur kwamen we aan in Tallinn, daar hebben met een clubje van vijftien studenten een kleine sightseeing door de stad gedaan. Maar omdat iedereen daar een beetje rondliep met een compleet lege maag, zijn we eerst een restaurant binnengestormd en hebben we daar even lekker ontbeten. Het was zeer lux eten en vergelijken met de Zweedse prijzen, viel deze prijs erg mee. Nadat we weer energie hadden, ben ik samen met de Turkse vriendjes door de stad gelopen en hebben we al de mooie oude gebouwen in de stad gezien. In een groot overdekt winkelcentrum hebben we gezellig met z’n vieren gegeten en zijn we vervolgens weer richting de haven gegaan. In een slijterij voor de gate konden we goedkoop en veel drank inkopen; de winkel zat vol met studenten die hun tassen vulden met alle soorten drank.
Toen we weer op de boot waren, hebben we eerst nog even een klein powernapje gedaan en hebben we vervolgens een burger meal gegeten bij een Steakhouse op het schip. Om 19.00 uur konden we deelnemen aan een salsacursus en een free style dance; dit was weer grote humor om te doen. ;) Bij een paar vrienden hadden we en voordrinkfeestje en zaten we gezellig met een clubje van twintig vrienden in een hut van zeven vierkante meter. Rond middernacht begon het grote feest in de zaal Starlight Palace; dit was natuurlijk weer zeer gezellig, totdat onze batterijen helemaal leeg waren. Onderweg sneeuwde het op de Balische Zee, daar moesten we even van genieten. ;)

Donderdag om 10.00 uur lag het schip alweer in de haven van Stockholm. Toen wij alles ingepakt hadden, zijn we van het schip gegaan en hebben we afscheid genomen van al de nieuw ontmoette studenten. Met een clubje van elf vrienden zijn we via de metro gereisd naar het centraal station van Stockholm. Daar hebben we afscheid genomen van drie Turkse vrienden, zij gaan tien dagen reizen door Parijs, Rome en Göteborg. Samen met de Duitse vrienden Charlotte en Stefanie, de Poolse vrienden Jarek en Paticja en de Nederlandse vrienden Jurian, Linda en Sigrid ben ik in de bus gestapt naar het vliegveld van Stockholm Arlanda; daar hebben we ons ingecheckt en hebben we gewacht totdat we in het vliegtuig konden stappen. Om 14.00 uur zaten wij in het vliegveld en nog geen veertig minuten later stonden we ook al aan de grond in Helsinki. Het was een schitterend gezicht vanuit de lucht, want compleet Finland was bedekt met een laagje sneeuw, in Helsinki lag zelfs een laag sneeuw van 10 tot 15 cm sneeuw. :) Met een bus zijn we vertrokken naar het centraal station van Helsinki, waar we vervolgens met de tram naar ons hostel zijn gereden. Voor drie nachten bivakkeerden wij in het Olympisch Stadion van 1952; hier zaten we in een tienpersoonskamer en hadden een gedeelde keuken met eetkamer en een gedeelde douche en toilet. Toen we onze bedden opgemaakt hadden, zijn we de stad in gegaan om een hapje te eten. We kwamen uit bij een Thaise restaurant, daar hebben we heerlijk gegeten. Na het eten hebben we nog even wat boodschappen gedaan, voor het ontbijt voor de volgende dag. En toen we weer op onze kamer kwamen, was iedereen aardig afgedraaid door alle drukte van de laatste dagen. Ik wilde nog even een informatieboekje van Helsinki lezen; maar na nog geen halve pagina te hebben gelezen, lag ik al te slapen. Een uur later maakte Jurian mij wakker, om te vragen of ik zo in dagkleding op bed wilde blijven liggen. Ik was zo ver weg dat hij mij in eerst instantie niet eens wakker kreeg. Toen ik mijn nachtjapon had aangetrokken was ik ook snel weer in droomland. ;)
Midden in de nacht, rond 2.00 uur, werd ik weer wakker gemaakt door Jurian, hij stond voor me met grote ogen en veel kabaal. Toen begreep ik ook waarom hij zoveel kabaal maakte; het brandalarm ging af. Ik was zo ver weg dat ik het brandalarm niet eens in mijn slaap hoorde en dat Jurian alweer moeite had om mij wakker te maken. Dit gelde ook voor de andere vrienden; zij waren ook zo ver in trans, zonder te beseffen dat er serieus brandalarm was. Behalve Jurian en Sigrid waren klaar wakker en hebben ons wakker gemaakt. Samen met Jurian ben ik de gang op gelopen om te kijken wat er aan de hand was; bleek dat er een gast in zijn slaapkamer aan het roken was. Tsja, dan kan je een alarm verwachten met al die rookmelders in alle hoeken van het hostel. Sigrid stond al helmaal gepakt en bezakt om naar buiten te gaan terwijl Linda en Paticja zelfs nog in bed lagen. ;) De brandweer kwam ook al snel aanrijden, zij hebben het alarm uitgezet en zijn weer weg gegaan. Dit kan een mooi duur grapje worden voor de gast de even snel een sigaretje op wilde steken. Wij konden in ieder geval weer rustig onze slaap hervatten! :)

Vrijdag hebben we eerst uitgeslapen en rustig ontbeten. Charlotte had al een paar dagen erg last van haar keel en oor, dus zijn we eerst langs een polikliniek geweest voor hulp. Hier moest Charlotte eerst betalen, voordat ze een afspraak kon maken met een dokter. Nog geen vijf minuten later was er al een dokter beschikbaar en kon het probleem bekeken worden. Ze kwam alweer snel terug, met het verhaal dat ze een abces had in haar keel en dat de dokter haar niet in de kliniek kon behandelen; ze moest naar het ziekenhuis om geopereerd te worden. Jurian is samen met Charlotte naar het ziekenhuis gegaan en wij zijn met z’n zessen de stad in gegaan om alles een beetje te verkennen. Eerst hebben we het mooie windorgel buiten het stadcentrum bekeken en zijn we vervolgens langs alle andere speciale gebouwen en monumenten gelopen. Zo hebben we de schitterend mooie kathedralen van buiten en van binnen bekeken, het grote parlementsgebouw, de marktpleinen, het museum en het evenementengebouw. Toen we het meeste wel weer gezien hadden, zijn we naar een groot overdekt winkelcentrum gegaan; daar zitten meer dan honderd winkels en een tiental restaurants en bars in een pand. :) Jurian belde mij in tijd op dat alles goed was met Charlotte en dat ze weer in het hostel waren; het abces was weggesneden en ze moet voor tien dagen twee soorten antibiotica innemen. Het was voor hen een lange zit, maar Charlotte werd daar goed geholpen en verzorgd. In het winkelcentrum hebben even iets gegeten en wat boodschappen gedaan; zodat we wat eten konden koken in het hostel en ook samen met Jurian en Charlotte konden eten. Toen we weer in het hostel kwamen, lag Charlotte nog lekker in bed en was ze zelfs al weer aardig beter als in de ochtend. De dames hadden even wat spaghetti gemaakt en hebben we gezellig even met z’n achten gegeten. Na het eten hebben we nog even gezellig een paar biertjes en wijntjes gedronken en hebben mooi even zitten ouwehoeren in het hostel.

Zaterdagochtend stonden we om 9.00 uur alweer buiten in de mooie witte wereld, er stond een frisse wind en het sneeuwde lichtelijk. We zijn eerst even langs een autoverhuur gewandeld, om twee auto’s te huren voor de volgende dag; zodat we dan door Finland konden toeren. Vervolgens hebben we de gebouwen en monumenten aan Jurian en Charlotte laten zien, die wij de vorige dag al hadden gezien. Toen zijn we met een veerpond naar het eiland Suonenlinna gevaren; op dit eiland staat een oud militair fort waar tussen 1700 en 1900 veel gevochten is. In een nostalgisch restaurantje hebben we even een kleine fika gehad en zijn we vervolgens het eiland rond gelopen. Daar zagen we oude oorlogsgebouwen, schuilkelders, enorm grote kanonnen en een van de eerst duikboten. Het was zeer indrukwekkend om dit te zien en in te leven hoe er in de vorige eeuwen is gevochten om een stukje land.
In de middag zijn we terug gegaan naar het stadcentrum, daar hebben we wat gegeten en weer even wat boodschappen gedaan. Samen met Jarek en Jurian ben ik naar het hostel terug gegaan om de boodschappen te dumpen en ons klaar te maken voor een etentje. We hadden namelijk als verrassing een etentje geregeld voor Jurian, omdat hij zondag de 21e jarig was. Eenmaal weer in de stad zijn we met z’n allen naar het restaurant midden in het stadcentrum gegaan, waar we de vorige dag gereserveerd hadden. Dit was een bijzonder plattelandsrestaurant met de naam Zetor, alles was in countrystyle; trekkers, koeien en opgezette herten stonden verspreid door het restaurant. Er stonden picknicktafels op een grupstal, tafels in een kippenhok en wij kregen een plaatsje toegewezen in een hooischuur. :) Het eten was ook echt helemaal in boeren stijl: flink wat vlees, aardappelen en veel groente! :) De serveerster kwam na het eten langs met een speciaal gemaakt dessert met kaarsje. Jurian was verrast dat wij dit voor zijn verjaardag hadden geregeld en vond het helemaal te gek! Tegen middernacht zijn we naar een kroegje in de stad gegaan en hebben we daar Jurian gefeliciteerd en geproost op zijn verjaardag.

Zondag stonden Jurian, Stefanie en ik om 8.00 uur alweer voor de deur van het autoverhuurbedrijf om de twee gehuurde auto’s op te halen. Bij het hostel hebben we nog even ontbeten, de boel ingepakt en zijn we vertrokken richting Tampere. Twee uur later waren we in ons volgende te bezoeken stad. Hier hebben we een mooie sightseeing gedaan en hebben we een zeer bijzondere kathedraal bezocht; deze kathedraal staat bekend om zijn grote muurschilderingen. Het was daarna ook weer hoog tijd om weer even een fika te organiseren, dus hebben we in een restaurant een bakje gedronken en zelfs een kroket geproefd; hij was lekker, maar droger en kleiner dan dat wij ze kennen in Nederland. Toen we weer op krachten waren, zijn we in een televisietoren gegaan van 120 meter hoog; hier hadden we een prachtig zicht over de gehele stad. Vervolgens hebben we een oude waterkrachtcentrale bekeken en zijn we weer in de auto gestapt om naar de volgende stad te reizen.
Via besneeuwde, toeristische binnenwegen door de bossen en platteland kwamen we in de avond aan in het stadje Turku, ten zuidwesten van Finland. Daar hebben we eerst gezellig in de oudste pizzeria van de stad gegeten en hebben we vervolgens sightseeing gedaan; we hebben het grote kasteel bekeken, een oude kathedraal en zelfs een mooie windmolen. In de nacht zijn we terug gereden naar de luchthaven in Helsinki en hadden we in totaal een kleine zeshonderd kilometer gereden. Toen we rond 2.00 uur op de luchthaven van Helsinki aan kwamen, hebben we de auto’s volgetankt en geparkeerd en hebben we op de banken geprobeerd te slapen.

Rond 5.00 uur maandagochtend werden we alweer wakker en hebben we even met z’n allen ontbeten en vervolgens ingecheckt. Om 7.00 uur zaten we in het vliegtuig, op weg naar Stockholm en om 6.40 uur stonden we ook alweer in Zweden; vanwege het uur tijdverschil hadden we zelfs geen tijd verspild. ;) Met een bus zijn we naar het centraal station gereden, waar we vervolgens direct hebben gezocht naar de snelste en goedkoopste weg naar Växjö. Het bleek dat de trein de snelste en goedkoopste oplossing was, die ging al om 10.00 uur. Charlotte, Stefanie en Patricja hadden een paar weken geleden al bustickets geboekt, dus die gingen later en met ander vervoer dan wij. Op het station hebben we nog even een bakje koffie gedronken en Jurian de taart en kaart gegeven, die we zondag vergeten waren te geven. Na de koffie hebben we emotioneel afscheid genomen van onze drie reisvriendjes en zijn wij met de trein vertrokken naar Växjö. ;) Onderweg was alles wit en sneeuwde het; maar toen we dicht bij Växjö kwamen, werd het groener en natter. Op het station in Växjö hebben we de bus gepakt naar de campus en rond 14.00 uur waren weer in onze kamer. Het was heel vreemd om weer in Växjö te zijn, het voelde echt of we weer thuis waren. In de middag hebben we eerst onze tassen uitgepakt en een beetje bij geslapen. ;)
’s Avonds hadden we onze salsacursus; met een slaperige kop kwamen we daar aan en hebben we onze danskunsten weer een beetje bijgespijkerd. Deze keer leerden we een mooi pasje dat je de dame een rondje laat draaien, vervolgens de heer om de dame draait en uiteindelijk staat het paar weer oog in oog tegenover elkaar. Na een uur oefenen hadden we het volledig in ons koppie en konden we het soepel en snel uitvoeren. :)

Op dinsdag hebben we eerst even flink gat in de dag geslapen, om weer een beetje bij te komen van al de activiteiten. ;) Na een stevige brunch hebben we een aantal wasjes gedraaid en de kamer weer een beetje op orde gesteld. Ook was het weer hoog tijd om alle sociale netwerken weer een beetje bij te werken. Echt weer even een rust-, pruts- en knooidag. ;)

Komende week mogen we weer eens druk aan het werk om enkele projecten op te starten en andere af te ronden. Dus dat wordt een flinke omschakeling, vergeleken met de afgelopen dagen. ;) De weersvoorspellingen zijn dat het hier komende week kouder wordt en sneeuw kan vallen; ik hoop dat dit gebeurt, zodat we het Finland-gevoel weer een beetje terug krijgen. ;)

Bedankt voor jullie leuke reacties.
Sietse, Jetske Douwtje, Johan, Jitske, Roelof en Douwe Jan, nogmaals super bedankt voor jullie zeer gezellig bezoekje, de appelstroop en dropjes! ;)

Dikke tuut en knuffels!

  • 24 November 2010 - 16:04

    Marijke:

    Hej Reiziger!
    Wat een laaaaaaaaaaaaaaaaaang verhaal zeg! Haha! ;) Leuk om te lezen allemaal.. Moet zeggen dat een groot deel van de txt me bekend voor komt :P Haha! En wat vond je nu uiteindelijk van Finland?
    Ik zou maar een warme muts opdoen met de koude voorspellingen die eraan zitten te komen! Haha! Je hebt niet veel warmte van al dat 'lange' haar op je hoofd! :P
    Veel succes deze week met school!
    Tot skyp'ens!!
    Liefs Marijke

  • 25 November 2010 - 12:18

    Jetske Douhwtje:

    Heyy lieverd!!

    Vond het ook echt super gezellig, erg leuk om gezien te hebben hoe jij daar leeft!!
    Mis alleen nog wel onze foto's...sorry..:S haha

    Wat een belevenissen daar in finland, helemaal super, wat ontzettend gaaf!! Ben jaloers! leuk dat jullie ook al van alles geboekt hadden en dat jullie nu helemaal op de hoogte zijn van alle culturele dingen daaro!!!

    Succes deze week met school, dat zal weer wennen worden, maar komt altijd goed!!!

    Fijne wieke!!!

    Dikke tuut!


  • 25 November 2010 - 21:20

    AM10:

    Hee Willem!

    Wat een GE-WEL-DIG verhaal! En wat een belevenissen! Helemaal super! Het is echt heel leuk om dit allemaal te lezen en te lezen wat je allemaal meemaakt en doet. Het zal idd een omschakeling zijn nu even maar dat is zo weer gewend. Lekker uitkijken naar jullie volgende rondreis en de warme en gezellige dagen die eraan zitten te komen! Gaat helemaal goedkomen! Succes met alles maar vooral ook heel veel plezier! Gnieten hè;) Doe je de groetjes aan Jurian?

    Goed weekend jongen en we spreken elkaar weer!

    Liefs & Groetsjes -x-

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Växjö

Studeren in Växjö

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2011

Home Sweet Home!

09 Januari 2011

Enjoy the winter in Scandinavia!

05 Januari 2011

Beautiful and Icecold Sweden!

01 Januari 2011

Happy New Year!

30 December 2010

Merry Christmas!
Willem

Functie-ontwikkelaar bij Philips Consumer Lifestyle in Drachten

Actief sinds 17 Aug. 2010
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 49125

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 29 Januari 2014

Backpacken in Australië

24 Augustus 2010 - 15 Januari 2011

Studeren in Växjö

Landen bezocht: