Every day is a party! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu Every day is a party! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Every day is a party!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

04 September 2010 | Zweden, Växjö

Het is weer tijd voor een kleine update van onze mooie belevenissen in het zonnige Växjö!

Zondag 29e hadden we een VIS-dag –zonder een vis gezien te hebben- met alle andere exchange students. De vereniging Växjö International Students had een gezellige fika georganiseerd, met limonade en cake. Daarna hebben we een Zweedse komedie gezien, gelukkig wel met Engelse ondertiteling! ;)
Na het eten zijn we met z’n vijven op de fiets gestapt en hebben een rondje om het grote meer gefietst. Echt een schitterende natuur hier! Halverwege hadden we even een pitstop bij een bankje, met een stenen vuurton, langs het meer. Dit zag er zeer verzorgd uit; de gekloofde stammen lagen al klaar naast de vuurton, dit houdt de bosbeheerder gewoon bij. Prachtig mooi en ideaal! :) Dus wij dapper enthousiast proberen het vuur aan te steken met heel wat zakdoekjes en droog gras. Dit ging niet zo gemakkelijk als gedacht, omdat het hout nog een beetje nat was. Als laatste poging hebben we zelfs de helft van onze fietskaart nog in de brand gestoken, in de hoop dat het vuurtje dan wel zou blijven branden. Maar na meer dan een uur proberen hebben we de hoop op gegeven. Jurian had een lekker flesje berenburg met romertjes mee, dit hebben even genuttigd. Hierdoor werden we ook weer een beetje warm, in de totaal donkere en stille natuur. Als de zon hier onder is, dan is het zeer snel donker en dan ook echt donker! Wel mooi om dat te beleven! Na het drankje zijn we weer op de fiets gestapt richting de campus. Rond half twaalf waren we, half bevroren, weer in ons appartementje.

Nadat we maandagochtend waren uitgeslapen, hebben we de kamer een beetje opgeknapt; opruimen, dweilen en de was doen. In de middag hebben we even een rondje gefietst door de campus en langs het industriegebied van Växjö. Het was zeer mooi weer en konden dus even mooie foto’s schieten van de omgeving hier! :)
In de avond hebben we een lekker gezond hapje bereidt: schnitzel met aardappels en groente. We waren na eten allemaal niet echt in staat om naar een feestje te gaan, dus hebben we maar besloten om gezellig een filmpje te kijken. Onder het genot van een biertje/wijntje konden we weer een beetje op krachten komen. Het bier is hier trouwens bijna gelijk aan water. De supermarkten mogen geen drank verkopen boven de 3,5 % alcohol. Voor sterkere drank moet je naar de ‘systembolaget’, oftewel een staatsslijterij, hier is de drank bijna niet te betalen. Dus dan drinken wij maar gewoon dat lichte bier uit de supermarkt, gewoon voor de smaak! ;)

Dinsdag hadden we een beetje een echte prutsdag, we zijn de stad in geweest om een bank-account aan te maken bij de plaatselijke bank. Zodat we niet meer een bepaald bedrag hoeven te betalen bij elke transactie met onze Euro-pas. Dus wij daar dapper enthousiast heen, met allemaal documenten en na een anderhalf uur wachten waren we eindelijk aan de beurt. Toen kregen we te horen dat we nog niet genoeg documenten mee hadden, ze wilden ook nog graag ons huurcontract op papier. We konden de volgende dag wel weer terug komen.. Leuk! ;)
Voor ons appartement stond een afgedankte kast, waarvan er alleen twee laatjes stuk waren. Tsja, wat doe je dan..? ;) Wij hadden nog niet genoeg kastruimte en toevallig hebben we wel wat gereedschap om de kast een beetje op te knappen. Dus dan neem je hem mee! Weer zo’n mooi en goedkoop projectje! ;) Nu hebben we ook genoeg ruimte om al onze boeken en kleine spullen uit te stallen. :)
Om 18.00 uur hadden Jurian en ik school orientation; de eerste keer dat je al je nieuwe klasgenoten ziet en een indruk krijgt van je cursussen. We zitten in een klas met ongeveer 40 studenten uit 15 verschillende landen. Aardig multicultureel dus! ;) Tevens kregen we informatie over nieuw aangeboden cursussen, namelijk Tools Design en Computer Animation. Twee andere cursussen kunnen we vervangen door deze nieuwe twee. Hierdoor hebben we een iets meer werktuigbouwkundig programma, in plaats van het bedrijfskundige dat we eerst van plan waren. We volgen nog wel de twee andere bestaande cursussen: Machine Design en Life Cycle Cost Analysis.
Tijdens de meeting kregen we ook te horen dat we onze eerste les van LCCA al gemist hadden, deze les was maandagochtend. Oeps.. ;) Omdat wij het rooster niet volledig in kaart konden krijgen, hebben we ons daar niet verder meer in verdiept. Maar een Poolse klasgenoot heeft ons even uitgelegd wat er in die les besproken is. Dus waren we weer helemaal bij! ;) Daarom hebben we deze beste jongen maar even uitgenodigd om er eentje op te drinken.

Woensdagochtend van 8 tot 12 uur hadden we onze eerste les, oftewel les 2 van LCCA. Tijdens de les zijn we in projectgroepen gedeeld en de leraar heeft zijn introductie afgerond over deze cursus. In dit vak gaat het hoofdzakelijk over kostencalculatie en kostenbesparing in het ontwerp-, realisatie- en productieproces. Veel onderwerpen hebben we vorig jaar ook op Windesheim gehad, maar hier gaan ze er net iets dieper op in. Het zijn zeer interessante onderwerpen en de leraar kan het duidelijk vertellen en de klas er goed bij betrekken.
Na de les zat ik even in de autoverhuur; een mooie Zweedse meid had een bed gekocht bij een meubelzaak in de stad, maar ze had geen vervoersmiddel om het op de campus te krijgen. Dus heb ik haar daar maar even mee geholpen, met onze mooie bolide! ;) Ze was dolblij dat ze ook eindelijk op een fatsoenlijk bed kon slapen. Hierdoor heeft ze me uitgenodigd op een etentje! :)
In de avond zijn Jurian, Karel en ik naar een verjaardagsfeestje van een Franse meid geweest. Het was zeer gezellig tussen al die Franse mensen, met veel wijn en zelf gebakken (half aangebrande) cake! ;) Na dat feestje hadden we nog een party aan de andere kant van de campus! Daar hebben we nog een paar uurtjes door gefeest. ;)

Donderdag hadden we een vrije dag. Eerst hebben Jurian en ik onze cursuswijziging aangevraagd. In de middag zijn we met z’n vijven gaan zwemmen in het indoor-zwembad, hier zeggen ze ‘simhallen’. Het zwembad heeft een prachtig adventurebad, met wildwaterbad, klimwand en glijbanen waar zelfs de tijd wordt bijgehouden. En wie zijn wij om dat niet even goed te testen en te beleven? ;)
In de avond hebben we Zweedse vis gegeten en daarna hebben we nog een mooie film gezien.

Vrijdagochtend gingen we vroeg uit de veren. Want Jurian en ik wilden graag de les van Facilities Planning meemaken, dus zaten we 8 uur al weer in het lokaal. Dit vak hebben we geannuleerd, maar waren erg nieuwsgierig over wat het inhield. Het was wel een zeer interessante les, de leraar kan het goed uitleggen en heeft goede voorbeelden.
In de middag hebben Jurian en ik nog even geprobeerd om huiswerk te maken, we zijn tot een kwart gekomen en hadden toen besloten om de volgende dag verder te gaan. Want je moet ook niet alles in één keer willen doen! ;)
Om half 4 had ik met Martin, onze buddy, afgesproken om even een rondje te gaan hardlopen rond het meer langs de campus. Tijdens het lopen hebben we mooi bijgepraat over onze feestjes en studies. Maar over de helft van het rondje begon hij steeds zwaarder te praten en moeilijker te lopen. Dus vroeg ik hem of we ook iets langzamer moesten lopen, maar hij vond dit wel een mooi tempo en hij hielt wel van de uitdaging om zo te blijven lopen. Terwijl hij normaal altijd even een kleine pauze neemt om te rek-en-strekken. Op het einde van het meer moest hij wel even rustig aan doen. Oeps.. Waarschijnlijk iets te hard gelopen. ;) Maar het is erg leuk om met iemand op te lopen die ongeveer hetzelfde tempo heeft. Vanaf Martin zijn huis heb ik nog even een rondje om de campus gelopen richting ons appartement. Om nog even een klein sprintje te trekken. ;)
In de avond zijn we naar de pub ‘Stallarna’ op de campus gegaan, hier waren veel studenten. Om half 11 stonden we al in een rij van een half uur. Het blijkt hier heel normaal te zijn om in een rij te staan. Veel Zweeden zeggen dat je bijna overal voor in de rij moet staan. Maar het was een erg gezellig feest, met al die bijna bekende studenten. :) De pups zitten niet ver van ons appartement; binnen twee minuten zijn wij op de juiste plaats. En de kebab-winkel staat recht voor ons appartement. :) Wat wil je nog meer? ;)

Bedankt voor jullie leuke en mooie reacties!

Groetjes en Xjes!

• 04 September 2010 - 07:57

Marijke:

Ej Party Boys!
    Jullie hebben al een mooi 'exchange' leventje opgebouwd lees ik wel.. Feestjes Feestjes en Feestjes:D Komt me wel bekend voor allemaal.. ;)
    Toch ook wel goed om te lezen dat tussen al die feestjes door ook nog wat geleerd word:P En hoe vergaat het Engels jullie? Have a nice time!! En geniet ervan..
    Liefs Marijke

• 04 September 2010 - 08:02

Dyn Zus.:

Hey Willem en Jurian.

Der is ek gjin feestje hjim tefolle..
    Moaie kast, man. Ideaal.
    Makkelijk dat die minsken der, fan alles bij de dyk sette. Spul dat hjim nog wol bruke kinne..
    Dus de earste lessen al volgt. Volgens my fjilst dy der al aardig thus.
    Oant freed!! Wist al hoe ast thus komst? Fleantug of auto?

Succes der.
    Groetjes, Atte en Johanna.

• 04 September 2010 - 09:20

Hait En Mem:

Hallo Willem en Jurian

Dit liket der op do wurst nog wol ris in echte timmerman,sa.n mooie kast maitsje dat kin net elkenien.
    Jim fermaitsje jim der wol sa te hjearen.
    Do ferjist de bruloft net no,we hjeare nog wol hoe ast it dochst.

Gr. ut Reahel

• 04 September 2010 - 15:11

Ankje:

He monnen,

Dot lieket der mar op ol die feestjes :) Moai om te hjearen dot jimme it nei jim sin ha!
    Leafs Ankje

• 04 September 2010 - 18:24

Bernard:

Ha neef!

Neffens my hast do it der yn Sweden best nei 't sin! Ik sit yn'e tsjinoer gestelde situaasje, ik moat ek de hiele dei san bytsje Ingels prate. 't Is yn elts gefal leuk om te lêzen hoe of 't dy der fergiet! Marre komme jim noch wol oan studearjen ta? :P

Groetnis ùt Delft

• 05 September 2010 - 09:55

AM10:

Hee mannen van het goede leven;):D!

Hoe gaat het met jullie? Zo te horen gaat het hartstikke goed. Ben ik blij om! En Willem, wat kan je goed en leuk schrijven. Er staat weer een heel mooi verhaal op papier;) Je zegt daar niet zo goed in te zijn maar dat mag je wel terugnemen hoor, haha. Oefening baart kunst;)Leuke verhalen, jullie doen van alles; van hardlopen tot courier spelen en van lessen volgen aka studeren tot party-en. Leuk man! Super dat jullie zoveel leuks te doen hebben. De verhalen zijn erg leuk, je gaat je een beetje een voorstelling maken van hoe jullie t daar zullen hebben;) Meeleven.
    Het beste wens ik jullie toe voor de komende dagen. Succes met de studie:P En geniet zoveel als jullie kunnen! Lijkt me een goed motto om mee af te sluiten;) Geniet van jullie vrije zondag.

Veel liefs en groetnis út Fryslân:P,
    Anne-Martien