Swedisch live is TOP! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu Swedisch live is TOP! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Swedisch live is TOP!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

29 Augustus 2010 | Zweden, Växjö

Hier weer even een verhaaltje uit het prachtige, maar regenachtige, Zweden.

Donderdag de 26e was de dag volledig vol gepland met introductieverhaaltjes. Van 9.00 tot 17.00 uur hebben we in een collegezaal gezeten en kregen we informatie over de studie, onze huisvesting, politie, medische hulp, feesten/reizen en studentenverenigingen. Tussen de middag hebben we een uurtje pauze gehad en hebben we een typisch Zweeds hapje gehad: een lekker zalmpje met wat pasta en stokbrood. Dit was zeer goed te doen, de mensen hier weten wel hoe ze een visje moeten bereiden. ;) Tegen het einde van de introductie zaten we zo vol met informatie dat we helemaal niets meer op konden nemen; het ging het ene oor in en met een nog hogere snelheid het andere oor weer uit. ;) We waren na alle verhalen nog wel in staat om ons aan te melden bij de Växjö International
Students, oftewel de VIS. Deze vereniging organiseert veel feesten en reizen door Scandinavië. Hier moet je bij zijn natuurlijk! ;)
Nadat we wat boodschappen gehaald hadden, hebben we in de avond weer met z’n vijven lekker gegeten. Toen even uitbuiken en dan naar een mooi feestje bij Franse vrienden op de campus. Dit was zeer gezellig, tussen de Duitsers, Italianen, Zweedsen en andere Nederlanders.

De vrijdags was een nationale relax- en prutsdag. Eerst even fijn uitslapen, dan de kamer weer een beetje fatsoeneren en de was even doen. Het laatste ging even een beetje mis; we hadden de kleding en de doeken mooi van elkaar gescheiden, zodat de doeken even op een hoger temperatuurtje gewassen konden worden. Linda had een paar mooie nieuwe witte doeken en Jurian en ik hadden wat andere kleurtjes. Dus jullie raden het al… Ja, ik zei dat onze doeken niet meer af zouden geven, omdat ze al een keer gewassen waren. Maar toch kwamen de voorheen witte doeken er iets groeniger uit. Oeps.. ;) Gelukkig vond Linda het niet een raar kleurtje, maar ze weet nu wel dat ze niet meer op mijn advies in moet gaan! ;)
Tussen de middag hadden Jurian en ik een lunch met onze ‘fadder’ Martin, hij is een Zweedse student die hier ook op de campus woont. Martin leert ons iets van het Zweedse leven en kan ons tijdens deze studieperiode helpen met enkele vragen of problemen. Het was gezellig om een beetje bij te praten en interessant hoe Zweedse mensen zijn. Zo zijn ze gewend om het huisvuil te ordenen in: papier, karton, wit glas, gekleurd glas, metaal, hard plastic, gft en het resterende te verbranden afval. Tevens houden ze van punctualiteit; als je bijvoorbeeld een etentje bij een Zweed om zes uur afspreekt, dan staat het eten ook stipt zes uur op tafel. En verwachten ze van je dat je dan ook aan tafel zit. Wij zijn ook wel punctueel, maar dan met een kleine afwijking van ongeveer een half uurtje of meer. ;) Dus dit vraagt nog om een kleine aanpassing… ;)
In de namiddag kon ik het niet laten om even een blokje te hardlopen. Jurian en Linda wilden wel even mee op de fiets. We zouden rond een meertje gaan, maar ik ging even de verkeerde kant op en kwamen we midden in een mooi bos terecht. Toen Jurian en Linda me niet meer konden volgen op de fiets, over de grove stenen en puin, hebben we maar besloten om weer terug te gaan. Het was een heerlijk tochtje over de heuvels en langs de gravelwegen. Hier kan je al je energie goed kwijt! ;)
In de avond zijn we naar een feestje geweest van Martin, onze ‘fadder’, dit was erg gezellig tussen al de Zweedsen. Na dat feestje zijn we naar een ander mooi feestje geweest, bij Nederlandse vrienden uit Nijmegen. Daar waren weer veel mensen uit alle landen; Oostenrijk, USA, Duitsland, Roemenië, Zweden, Frankrijk, Japan en nog meer landen. De enige taal die we hier spreken is Engels, zelfs met de Nederlanders. Het leert zeer snel om Engels te praten en het is erg leuk om een mooi gesprekje met deze mensen aan te knopen.

Zaterdagochtend moesten we, voor ons doen, weer vroeg uit de veren. We hadden om half 10 een twee uur durende bustour door Växjö. Erg interessant, maar veel mensen waren nog een beetje brakjes van het feestje van de vorige dag. In de bus kon je toch mooi een beetje bijkomen. ;) Het regende bijna de hele ochtend, dus hebben we na de tour maar even een paar uurtjes koffie gedronken. Tussen de buien door hebben we een rondje campus gefietst en een paar mooie plaatjes geschoten van de mensen en gebouwen hier.
In de namiddag heb ik het afval maar eens opgeruimd en geordend zoals het moet. Naast de vuilcontainers stond een vrij nieuwe stofzuiger bij het grof vuil. Een aangezien wij nog geen stofzuiger hadden, heb ik hem maar meegenomen om te kijken of ik hem kon repareren. Al snel bleek dat de stofzuiger het niet meer deed omdat de stofzak propvol zat. Tsja, dan doet ie het niet meer en moet ie maar naar het grof vuil, in plaats van stofzak vervangen! ;) Dus dat was snel opgelost en hebben wij nu ook een stofzuiger! :)
’s Avonds hadden we een feestje bij internationals, dit was een verdieping lager dan het feestje van vrijdag. Dit gebouw bestaat uit dormrooms, hier zitten een 20 studentenkamers aan één leefkamer en keuken. Er waren aardig wat mensen, de gang, leefkamer en keuken stonden propvol. Erg gezellig! :)

Vandaag hebben we een weer een mooie chillday. Vanmiddag gaan we naar de VIS, daar spelen ze wat films en hebben we fika. Dit is Zweeds voor lekker onderuit hangen met koffie en cake. Daarna gaan we met onze Zwolse vrienden even te zwemmen bij een indoor zwembad, hier 2 km vandaan.

Bedankt voor jullie leuke reacties!
Ik hou jullie op de hoogte van onze belevenissen hier!

Groetjes en Xjes!

• 29 Augustus 2010 - 12:29

Hait En Mem:

Hallo Willem en Jurian
    Wij halde it bij it fries
    Sa te hjearen fiele binne jim der al aardig thus,wat sil de keamer no sukerskin bliuwe mei sa.n mooie stofsuger ,it is hjir ek hjerst.wij winskje jim succes foar de kommende wike.
    Mooi om op sa.n manier op de higte te bliuwen.
    Vr. Gr.Hait en Mem

• 29 Augustus 2010 - 13:40

Marijke:

Hei Willem & Jurian!
    Ik word stiekem al een btje jaloers op jullie! (A)
    Doet me denken aan een aantal maanden geleden,, toen mijn leventje ook grotendeels uit feestjes en tripjes bestond! ;) Geniet er van,, want voordat je 't weet zit je weer int koude kikkerlandje!!
    Liefs Marijke

• 29 Augustus 2010 - 14:10

Dyn Zus.:

Hey feestvierders!
    Gaan jullie ook nog studeren daar? haha. Wat mooi om te lezen dat jullie zich daar zo vermaken!! Heb je nog wat foto's van de omgeving?
    Hier heeft het in 12uur meer dan 50 mm geregend!! Sloten stromen over.. Gister vrijgezellenfeestje gehad van Grietje, was erg geslaagd.

Succes komende dagen!
    Groetjes, Atte en Johanna.

• 30 Augustus 2010 - 16:22

Syb Syn Mem.:

Kinst mooi fertelle Willem. K'hew it even foar Syb útprinten. Hij sit noch op kop en earen yn'e mais en komt noch net oan computerjen ta.
    Sa te lêzen hast it bêst nei't sin en gjit it feestfieren gewoan troch..ha, ha.
    T'is hjir noch bloody hot, juster 36 graden.
    Love it!

• 30 Augustus 2010 - 19:19

Maaike:

Heii Willem!
    Wij kregen hier stiekem in ons oor gefluisterd dat je op stage ging naar het buitenland en dat we je site maar in de gaten moesten houden voor de verhalen, dus bij deze!
    Zo te lezen ben je al aardig gewend daar in zweden en vermaak je je pirma!!
    Wel onwijs gaaf zeg naar zweden!!
    Nou heel veel succes daar en we lezen snel weer een nieuw verhaal!
    Groetjes Uit de veen!;)

• 03 September 2010 - 16:23

Sietse/JetskeDouwtje:

Hey willem wat een verhaal. ik hoor het al je voelt je daar al helemaal thuis. en wat zullen er nog veel feesten komen..dat wurd nog wat..wol wat serieus bloewe he!haha

Wij krekt wer werom van een heerlijke vakantie! sa roen de 30 graden op kreta! heerlijk baddert ien t zwembad, een jeepsafarie dien, mei een boat nei Sissi wist..t wie ien iedergeval top! t fleannen is us is super mei follen! Nou tot volgende wieke!! en net brak an komme he!!

dikke tuut