Happy in the snow! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu Happy in the snow! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Happy in the snow!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

01 December 2010 | Zweden, Växjö

Ja ja! We zitten hier volledig in de sneeuw; 20 cm aan natuurzuivere kristallen bij -10 °C en de voorspellingen zijn dat dit de komende weken zo blijft! :) Heerlijk om weer door de sneeuw te wandelen en (letterlijk) de sneeuw te proeven! ;)
Deze week zijn we weer eens fanatiek met school bezig geweest, ook om de achterstand in te halen die we tijdens onze vakantie opgelopen hebben. We hebben exact nog maar 3 weken de tijd om alle projecten en cursussen af te ronden; dan zijn de schoolactiviteiten alweer geëindigd en zit het semester er ook alweer bijna op. Het gaat allemaal veel te snel voorbij; we hebben het hier ontzettend goed naar ons zin en we hebben het gevoel of zitten we hier pas een paar weken. Maar gelukkig hebben we nog een paar leuke weken voor de boeg hier in Zweden, dus genieten we er nog even goed van! ;)

Toen we woensdagochtend wakker werden, was de wereld hier bedekt met een mooie dikke laag sneeuw. De sneeuwschuivers waren al druk aan de gang om de straten, stoepen en parkeerterreinen weer een beetje begaanbaar te maken. Iedereen die buiten liep, was in een vrolijke sfeer; behalve de personen die onderuit gingen en leken op wandelende sneeuwpoppen. ;)
Jurian, Jarek en ik zijn de hele dag bezig geweest met het afronden van het Bending Tool project voor het vak Tool Design. Jurian en Jarek hebben alle tekeningen gemaakt en ik heb het verslag nog een beetje bijgewerkt en afbeeldingen toegevoegd.
In de namiddag hadden we voor onze Zweedse les een film op het programma, dit was een leuke Zweedse komedie: Farson. De film was zeer eenvoudig te begrijpen en we kregen ook nog ondersteuning door Engelse ondertiteling. ;)
Na het avondeten zijn we tot 1.00 uur in de nacht nog bezig geweest met het afronden van het Bending Tool project; er gaat altijd meer tijd in de tekeningen zitten dan je in eerste instantie verwacht.

Donderdag had ik in de ochtend een afspraak met mijn projectgroep van Machine Design, we zijn bezig geweest met het berekenen van de V-snaren en de aandrijfassen voor de tandwieloverbrenging. Omdat ik met vier Zweedse studenten in de groep zit, kan er ook niet voorkomen worden dat zij zo nu en dan Zweeds tegen elkaar praten. Ik vind dat wel mooi, want zo leer ik steeds meer Zweedse woorden en ik kan ze allemaal steeds beter verstaan. Tussen de middag ben ik met hen even naar een pizzarestaurant geweest; ja, die Zweden houden er van om twee maal daags warm te eten! :) Daar ben ik ook niet vies van! ;) Dus hebben we even een lekker pizzaatje gedaan en gezellig even zitten praten over de verschillen in Zweedse en Nederlandse gewoontes; want daar raak je nooit over uitgepraat. ;)
Na het eten hebben we ons verzameld bij het parkeerterrein en zijn we met een clubje van 20 studenten richting Liatorp gereden. Daar hebben we het bedrijf Swepart Transmission AB bezocht, dit bedrijf ontwerpt en produceert tandwielen en versnellingsbakken voor onder andere Scania, Volvo, Komatsu, ABB en honderden andere bedrijven. Eerst kregen we een presentatie over het bedrijf, de ontwerp- en productiefases, de producten, etc. Tandwielen ontwerpen en produceren is een zeer nauwkeurig karwei, de toleranties kunnen oplopen tot 5 m (0,005 mm); als je nagaat dat een mensenhaar ongeveer 40 m (0,04 mm) is, dan weet je hoe nauwkeurig dit is. Na de presentatie werden we opgespitst in drie groepen en kregen we een rondleiding door de productiehallen. De meeste tandwielen worden gefreesd met een CNC-freesmachine met automatische invoer. Voor de freesmachine staat een robotcel die de gefreesde producten grijpt en naar de afschuining- en graveermachine brengt. Als het tandwiel een speciaal ontwerp is dat niet gefreesd kan worden, dan word het product langs gestoken tot zijn ontworpen vorm. Het bedrijf beschikt over zeer geavanceerde frees-, steek-, en meetapparatuur en kan tandwielen van 10 tot 600 mm produceren. Het was een zeer interessante excursie en we hebben er veel van opgestoken.
In de avond heb ik de lesstof voor het vak Machine Design bijgewerkt, van al de niet aanwezige lessen die we vorige week gemist hadden.

Vrijdagochtend hadden we een gastles van het van Machine Design, dezelfde man die ons donderdag ook heeft rondgeleid door zijn bedrijf gaf een presentatie over hun manier van tandwielen berekenen en de aandachtspunten bij het ontwerpen van de tandwielen. Het bedrijf werkt met dezelfde procedures als wij op school hebben geleerd en zij gebruiken het ontwerpprogramma Kiss-soft; hier hebben wij op Windesheim ook mee gewerkt. Dit was ook weer interessant en leuk om te overeenkomsten van ontwerpmethodes te zien.
’s Middags hadden we tijd om weer eens leuk te oefenen met het ontwerpprogramma van het vak Computer Animation. ;) Omdat we in principe nog helemaal niets uitgevoerd hadden met dit vak, was het hoog tijd om ook hier eens wat mee te doen. De opdracht was om onze ontworpen punch tool in te laden in dit programma, juiste materialen aan te maken, goede belichting aan te maken, camera op juiste manier te positioneren en een animatie te maken van het pons proces. Na vijf uren stoeiwerk had ik het voor elkaar en had ik een filmpje van zes seconden. :)
In de avond heeft Jurian zijn vriend Collin van het vliegveld gehaald; Collin kwam hier voor de tweede keer even een weekendje langs. Ik had een gezellige preparty bij Zweedse, Chinese, Franse, Poolse, Finse, Sloveense en Duitse vrienden. Dit was weer groot feest: we pasten niet met z’n allen in een kleine kamer, dus stonden we uiteindelijk allemaal op de gang te feesten. We zijn weer gezellig bijgepraat, want ik had een paar vrienden al bijna voor een maand niet meer gezien. ;) Na het feestje zijn we met z’n allen op stap gegaan naar de pub Stallarna; daar was het weer ontzettend druk, maar ook weer super gezellig! :)

Zaterdag hebben we eerst even goed uitgeslapen en na een stevig ontbijtje zijn Jurian en Collin op pad gegaan met de auto; even de witte wereld in. Ik heb even een mooi rondje gelopen door het park van de campus en onderweg kwam ik allemaal vrienden tegen die ik vrijdagavond ontmoet had in Stallarna. :) Dus hebben we nog even gezellig gepraat over de de witte wereld en hebben we elkaar de sneeuw ook nog even laten proeven. ;)
In de middag heb ik een sollicitatiebrief geschreven voor een afstudeerstage bij Mammoet in Schiedam; dit bedrijf ontwerpt en produceert grote constructies en machines voor de hijs- en transporttechniek. Voor Philips was het al twee weken geleden dat ik een sollicitatie had geschreven, hier heb ik nog geen bericht op gekregen. Ik heb er ook al een mailtje heen gestuurd en kreeg direct reactie dat ze het door zouden geven aan de desbetreffende afdeling; dus ik heb er geen hoge verwachtingen meer van. Vandaar dat ik ook bij andere bedrijven kijk en solliciteer.
In de namiddag kwamen Jurian en Collin weer terug; zij hadden een mooie toertocht gedaan door de bossen en velden. Natuurlijk hebben ze hun slipvaardigheden ook weer een beetje op pijl gebracht, maar een bosweggetje was net iets te glad en kwamen ze terecht in een greppeltje langs de weg; muurvast! ;) Jurian en Collin hadden beide hun telefoon niet mee om te bellen voor hulp, dus moesten ze het zelf maar even regelen. Een uur en heel wat zwoegen later hadden ze de auto weer los.
’s Avonds had Jarek de sauna op de campus gereserveerd; met z’n vieren hebben we even heerlijk zitten stomen, onder het genot van een fijn biertje. En om tussendoor even een beetje af te koelen, moesten we natuurlijk gebruik maken van de wonderlijke kristallen; dus vol gas in de dikke bulten sneeuw duiken. ;) Eerst was het wel even wennen en na twee tellen snel weer naar de hete sauna. Maar na een paar keer proberen, hielden we het wel een halve minuut vol; heerlijk in de ijskoude sneeuw! :) We hebben dikke lol gehad in de sauna en sneeuw en konden daarna ook heerlijk slapen.

Zondag had Jurian een huurauto geregeld en zijn we met z’n drieën richting Jönköping gereden om Karel op te halen. Daar hebben we even gezellig een bakje koffie gedaan en langs een kerstmarkt gelopen van vijf kraampjes. ;) Na een fijn sneeuwbalgevecht zijn we weer in de auto gestapt en zijn we via binnenweggetjes richting Göteborg gereden; om onze Duitse vriend Sascha op te halen van het vliegveld. Hij is met zijn vrienden een weekend weg geweest naar Litouwen. Tussendoor kwamen we ook een skipiste tegen, het zag mooi wit uit en ze waren druk bezig om nog meer sneeuw te creëren. Dus de skipret kan straks snel beginnen! :) Onderweg moesten we even schuiven en stuntelen met de auto natuurlijk. Ik in een helling door de bocht en even handrem proberen, maar ik kon hem niet helemaal op de baan houden; ietsjes met twee wielen in de berm en muurvast. ;) Nadat we uitgelachen waren hebben we onszelf weer even uitgegraven en konden we weer vrij komen. In een klein dropje zagen we weer een kerstmarktje, daar hebben we even benen gestrekt en rondgeneusd.
Eenmaal op het vliegveld van Göteborg stonden we te wachten op Sascha, Jurian hem bellen en vragen waar hij was. Bleek dat hij op een ander vliegveld stond, aan de andere kant van Göteborg. Sascha had Jurian een bericht gestuurd dat hij bij City Airport stond en niet bij Landvetter Airport. Tsja, en als je het berichtje snel leest, dan onthoud je de laatste woorden; dat was weer komisch. ;) Een uurtje later stonden we op het juiste vliegveld en zijn we met Sascha de stad in gegaan. Daar hebben we even en rondje gelopen door de hoofdstraten en hebben we even in een restaurantje een lekker hapje gegeten. In de avond zijn we via een mooie toeristische route naar huis gereden. Onderweg lag er veel sneeuw, op enkele plaatsen lag er wel een meter sneeuw en bezweken de bomen door het gewicht van al de witte vlokken.

Maandag hadden we een lange schooldag. In de ochtend hadden we Machine Design; we hebben weer van alles zitten berekenen voor ons project en hebben een uitleg gekregen hoe we een werktekening moeten maken van een tandwiel. In de middag hebben we het Bending Tool project voor het vak Tool Design afgerond. Jurian en Jarek hebben de werktekeningen gemaakt en tussendoor mocht ik ze wat ondersteunen en zo nu en dan corrigeren. Op het eind van de middag hadden we een mooi compleet rapportje liggen, met een mooi setje tekeningen.
In de avond hadden we onze laatste salsales; dit keer hebben we geen salsa gedaan, maar hebben we de Bachata geleerd. Dit is vergelijkbaar met salsa, maar dan closer en stap je van links naar rechts in plaats van voor naar achteren. Het was wel leuk om dit ook eens te leren en dan is een uurtje les ook snel weer voorbij.

Dinsdag hadden we een vrije dag; geen lessen ingepland, dus kon ik even fanatiek aan de projecten werken. Dacht ik… ;) Nadat de ik was had gedaan en mijn sociale skype-contacten weer een beetje had bijgewerkt, was ik klaar om beginnen te rekenen en te knutselen aan asberekeningen voor het Machine Design project. Maar toen kwam ons Duits vriendinnetje Charlotte even langs om een bakje te doen en bij te praten; dan ben je zo ook weer een uurtje verder. ;) In de middag had ik ook nog een afspraak staan om ‘even’ met de auto een bed van het Zweeds vriendinnetje Sandra te verhuizen, naar de andere kant van de campus. Dat had ze mij vorige week gevraagd; en als je haar dan zo kan helpen, dan doe je dat toch even! ;) Dus snel even wat eten en de auto ijsvrij maken en ontdooien. Toen ik daar kwam, bleek dat haar huisgenootje Nathalie ook verhuist moest worden naar een andere kamer, midden in de campus. En vroegen ze of ‘dde rest van de spulletjes ook even vervoerd kon worden’; ja, doe ik wel ‘even’! ;) Eerst hebben we zitten worstelen om beide bedden in de auto te krijgen en op de nieuwe locatie te brengen. Bleek dat Sandra haar nieuwe kamer ook nog vierhoog zit en dat Nathalie haar ergens achter in een corridor op de eerste verdieping nestelt. Leuk man, lekker stoeien om die lompe bedden op de juiste plaats te krijgen. ;) Toen we dat gefikst hadden, heb ik Nathalie haar spullen naar een tijdelijke opslag gebracht. Dachten we in het goede pand te zijn en ik de spullen al uitladen, bleek dat we in het verkeerde pand zaten en dat haar opslag in een kelder drie blokken verder op was. Ok… rustig blijven, de boel weer inladen en naar de juiste locatie brengen. ;) Toen nog even twee banken in de auto gooien, naar de nieuwe kamers brengen en de laatste rit met zooi naar Sandra haar kamer brengen. In totaal vier uur verder hadden we het eindelijk voor mekaar en was hun oude kamer volledig opgeruimd. Volgende keer denk ik wel even goed na voordat ik weer ‘ja’ zeg. ;)
Ik in hoge spoed weer naar mijn volgende afspraak; had met Finse en Italiaanse vrienden afgesproken om een sneeuwgevecht te houden op het parkeerterrein. :) Kwam ik daar aan, waren ze allemaal al getransformeerd in sneeuwpoppen en compleet afgepeigerd. Jammer, was ik net weer te laat; maar vrijdag staat er weer een nieuw gevecht op het programma. :)
Na wat boodschappen te hebben gehaald, hebben we even met z’n vijven lekker gegeten en kon in na eten nog even een uurtje aan mijn project werken. Toen moest ik ook weer stoppen, want we moesten naar een Wodka-birthday party! ;) Een Roemeense vriend hield zijn verjaardag op zijn gebruikelijke stijl; veel drank en taart. Hier kwamen veel internationals op af en dat was weer zeer gezellig natuurlijk. Na dit feestje zijn we nog even naar de pub Stallarna gegaan om verder te feesten en gek te doen. ;)
Het was een bezige dag, met veel afwisseling; maar weinig behaald met mijn plannen. ;)

Woensdagochtend zou ik vroeg uit bed; het idee was goed, maar de uitvoering iets minder. ;) Voor koffietijd zat ik op school en ben ik eindelijk begonnen met het rekenen aan het Machine Design project. Hier gaat wel veel tijd in zitten, dus kan elk klein moment van de dag goed gebruiken. ;)
In de middag hadden we les in het berekenen van maximale toerentallen van aandrijfassen en later hadden we nog tijd om aan het project te werken. Maar Jurian, Jarek en ik moesten er even wat eerder vandoor, want wij hadden onze laatste Zweedse cursus. We hebben het gehad over Zweedse tradities en de benamingen van belangrijke dagen in het jaar; ‘Prettige Kerstdagen’ is ‘God Jul’ en Gelukkig Nieuwjaar’ is ‘Gott nytt år’.
In de avond ben ik nog weer even met Machine Design bezig geweest en heb ik al mijn sociale contacten weer een beetje bijgewerkt. ;)

Komende week hebben we een afwisseling van veel schoolwerk overdag, met in de avond gezellige feestjes. Zo gaan we vrijdag, na een groot sneeuwbalgevecht, een prekerstavond met vrienden vieren en hebben we ook nog een discobowling op woensdag op het programma. :)

Bedankt voor jullie mooie reacties!

Kyssar och Kramar!

  • 02 December 2010 - 13:39

    Marijke:

    Hej Sneeuwpop!
    Jullie hebben daar al heel wat meer sneeuwpret als dat wij dat hier hebben.. Ze voorspellen een boel,, maar er komt niet zoveel van! :P
    En dus nog maar drie weekjes school! Dat schiet dus al behoorlijk op! Time fly's when you are having fun zullen we maar zeggen! ;)
    Geniet er nog maar even goed van daar in winterwonderland!! :)
    Liefs Marijke

  • 02 December 2010 - 15:14

    Wietske:

    Heey toeverlaat!!!

    Wat ene mooi verhaal over mooie belevenissen! te gek man dat je et zo naar je zin hebt!! en gelukkig ook nog veel feestjes af kan lopen tussen het school werk door :) have fun de laatste weken!! en tot snel in nederland.... (wat nu ook een heel klein beetje witte verschijnselen begint te vertonen :P)

    dikke tut van Steun

  • 03 December 2010 - 20:41

    Dyn Zuske.:

    Hey Willem.

    Wat super he, die snie! Ja, it kin dan soms moeilijk weze om de auto op de dyk te halden.. haha.
    Hjir leit ek al in moai laagje snie (5cm) en de iisbanen binne al iepen.
    Doche hjim ek oan Sinterklaas der?

    Oant skype's!
    Enne, suc6 mei solliciteren. Hast gelyk, ast te lang duorret, dan mar fjirder sjen!

    Groetjes, Atte en Johanna.

  • 04 December 2010 - 22:02

    Jetske Douwtje:

    Heyy extreem witte feestganger. wat weer eeen feest daar bij jullie. hier ligt al aardig wat sneeuw, vandaag dan ook wat glibberig maar ach!
    Wat weer een feestjes en gezelligheid! klinkt weer erg gezelli, en de tijd gaat ook zo snel!!
    Hier ook alles goed, druk aan het werk, sinterklaasgevierd op het werk en nu lekker een heel weekend vrij!!

    Fijn weekend en succes met de afrondingen de komende weken!

    Dikke tuut van us

  • 06 December 2010 - 20:35

    Hait En Mem:

    Hallo derre in Zweden

    What is dit in mooi bericht das sto no toch in kons hast om bij Philips stage te rinnen,gefelliciteerd.
    Do kinst ek altyd nog bij de krante sollicitere,allemachtig what kinst sto skriuwe.
    It allerbeste tawinske,wij witte hjir no ek wer what winter is.

    Groeten ut Fryslan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Växjö

Studeren in Växjö

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2011

Home Sweet Home!

09 Januari 2011

Enjoy the winter in Scandinavia!

05 Januari 2011

Beautiful and Icecold Sweden!

01 Januari 2011

Happy New Year!

30 December 2010

Merry Christmas!
Willem

Functie-ontwikkelaar bij Philips Consumer Lifestyle in Drachten

Actief sinds 17 Aug. 2010
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 49124

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 29 Januari 2014

Backpacken in Australië

24 Augustus 2010 - 15 Januari 2011

Studeren in Växjö

Landen bezocht: