Saint Nicholas in Christmas style! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu Saint Nicholas in Christmas style! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Saint Nicholas in Christmas style!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

09 December 2010 | Zweden, Växjö

Deze week hadden we weer een gezonde afwisseling in school en feestjes; variërend van sneeuwgevechten, pre-kerstfeest, Sinterklaas, discobowlen en andere evenementen. ;) Tevens kreeg ik een zeer mooie reactie over mijn afstudeersollicitatie! :)

Donderdagochtend waren we vroeg uit bed, we hadden om 8.00 uur les in het vak Machine Design; we hebben de procedure doorlopen om geschikte lagers te kiezen en geleerd hoe we de levensduur van lagers kunnen berekenen.
In de middag hadden we tijd om verder te gaan met ons Machine Design project; ik ben begonnen om de berekeningen voor de tandwieloverbrenging in te voeren in een Excel sheet. Ik kwam er achter dat het nog wel even wat tijd vergde om alle berekeningen in te voeren en met elkaar te laten samenwerken. Dus ben ik na het avondeten ook nog maar even bezig geweest om een groot aantal berekeningen in te voeren. Rond middernacht had ik het voor mekaar; door drie gegevens in te voeren, worden de negentig berekeningen automatisch gemaakt. :) Het kost wat tijd, maar dan heb je ook wat! ;)

Vrijdag hadden we om 8.00 uur ook alweer een groepsbijeenkomst voor het project. Ik heb mijn Excel sheet weer wat uitgebreid en de andere groepsleden zijn begonnen met het omschrijven van de gemaakte keuzes en berekeningen. Ik zit in een leuke projectgroep; we zitten allemaal op hetzelfde denkniveau en kunnen elkaar goed aanvullen en ondersteunen.
In de middags was het weer tijd voor een les in Computer Animation, hier kregen we de tijd om onze punch tool animatie te verbeteren en vragen te stellen over het ontwerpprogramma. Ik heb de materialen van de tool wat echter laten lijken en heb de originele veren vervangen door veren die in de animatie ook indrukken. Tsja, dan ben je weer vier uur verder, heb je weer wat geleerd over het programma en heb je de animatie wat mooier gemaakt; maar in principe ben je ook weer helemaal niets opgeschoten. ;) Het blijft een beetje een vage cursus, waar weinig doorslaggevende resultaten behaald worden.
In de namiddag stond er weer een sneeuwgevecht op het programma; met een kleine vijfentwintig knotsgekke studenten hebben we de sneeuw weer een even flink laten vliegen, naar elkaar toe. Het was een geweldig mooi gevecht en een dik uur later waren alle studenten omgetoverd in sneeuwpoppen, behalve ik. Ze wilden mij ook graag ondergraven in de dikke sneeuwlaag; maar voordat ze het konden proberen, had ik ze alweer even best ingezeept met een handje vol frisse, witte vlokken. Ze noemden mij al de snowmachine. ;) Onderling hadden ze een plannetje gemaakt om mij met zes man aan te vallen en best in te zepen. Ja, dan kan je ook geen kant meer op, het enige wat je kan doen is je handen voor je gezicht in blijven ademhalen. Dus uiteindelijk hadden we alsnog allemaal dezelfde kleur. ;)
’s Avonds hadden we een pre-kerstfeestje bij onze Turkse en Duitse vriendinnetjes Irmak en Anna. Zij hadden de kamer feestelijk versierd met dennentakken, kaarsjes en kerststerren, ook hadden ze gezorgd voor kerstmuziek, glühwein, cakejes en andere zoetigheid; dus we waren helemaal in de kerstmood. :) Hier hebben we gezellig wat kaartspellen gedaan en geproost op de komende kerst. ;) Later in de avond kwam Linda binnen met haar zus Mandy, zij blijft een week in Växjö logeren. Ook kwam Charlotte binnen met haar zusje, die hier voor een weekend blijft. Om de nieuwe logees een beetje onder de andere studenten brengen, zijn we met z’n allen naar de pub Stallarna gegaan; daar hebben we weer even lekker gek en gezellig gedaan. :)

Zaterdag hebben we eerst een flink gat in de dag geslapen en om 14.00 uur heb ik gezellig met Irmak gebruncht. Nadat ik de was had gedaan en de kamer weer een beetje had geordend, ben ik de stad in gegaan om inkopen te doen voor sinterklaasavond. Met een vriendenclubje hebben we afgesproken om wat kleine cadeautjes te kopen en zondagavond Sinterklaas te vieren. Zo hebben we ook nog een beetje Sinterklaas hier in Zweden, waar ze geen Sinterklaas kennen en al helemaal in de kerstsferen zijn. ;)
In de avond heb ik voor het eerst eens rustig aan gedaan en ben niet eens op stap geweest. Ja, en ook nog op zaterdagavond! Niet dat wij hier verschil hebben tussen werkdagen en weekenden. ;) Ik heb de sinterklaascadeautjes even ingepakt en ben toen al snel op bed gegaan.

Zondagochtend waren we er alweer vroeg uit, voor een zondagochtend dan… ;) Voor koffietijd zat ik alweer achter mijn laptopje te werken aan mijn Excel-bestandje. Ik ben de hele dag weer bezig geweest om nog meer berekeningen er in te stampen; en het werkt mooi! :) Het was deze dag echt mooi weer om binnen te blijven: het sneeuwde de hele dag en zo nu en dan natte sneeuw. Over de hele dag is er weer een 5cm sneeuw bij gekomen.
In de avond hebben we gezellig met z’n negenen gegeten, we hadden vier introducés aan tafel. Na het eten kwamen nog vier vrienden bij ons en zijn we begonnen met Sinterklaas vieren. We hadden veel mooie spulletjes ingekocht en dat hebben we allemaal op de tafel gelegd; zodat wij er allemaal mooi omheen konden zitten. Onder het genot van wat drankjes en pepernoten, die Linda’s zus Mandy had meegenomen, zijn we begonnen met dobbelen. Wie een zes gooide, mocht een mooi cadeautje pakken. Het was dikke pret met uitpakken, de meest onverwachte cadeau’s kwamen tevoorschijn: Stoepkrijt, kerstballen, wc-verfrisser, wegwerpbarbecue, veiligheidsvest, kaarsjes, VSH-videoband, kerstmuts, kindersurprise, knuffeltjes en nog meer speelgoed. Twee Nederlandse vrienden Jelmer en Mathijn hadden zelfs een paar mooie gedichten geschreven; het was helemaal komisch toen onze Duitse vriend Sascha het gedicht voor moest lezen. ;) Toen alle pakjes verdeeld waren en iedereen weer helemaal tevreden was, zijn we met hetzelfde clubje nog even naar een collegezaal gegaan om een mooi filmpje te kijken. Dit bleek een film te zijn van bijna tweeënhalf uur, maar het was weer gezellig in onze eigen bioscoop. ;)

Maandag ging de wekker weer om 7.00 uur; met de gedachten dat we om 8.00 uur les hadden, maakten Jurian en ik ons klaar om naar school te gaan. Maar toen ik het lesrooster bekeek, bleek dat we de hele ochtend vrij waren. ;) Omdat we toch al uit bed waren, zijn we maar bezig gegaan met onze taken; konden we de dag even goed meenemen. :) Ik ben op school weer de hele dag bezig geweest met mijn berekeningen en heb wat schetsen getekend voor het project.
’s Middags zouden we de aftrap hebben van het laatste project voor het vak Tool Design, maar we hoorden dat de leraar ziek was; dus hadden we de middag ook voor ons zelf. De introductie van het project krijgen we dus volgende week en dan hebben we exact nog een week om dat project te starten en te voltooien. Dus dat wordt weer en knap stukje time management, om alles op tijd af te ronden. ;)
Rond 14.30 uur kreeg ik een telefoontje van Philips in Drachten; ze waren enthousiast over mijn sollicitatie en ze bieden mij een afstudeerstage aan! :) Ja, dat zijn nog eens mooie telefoontjes! :) Ik had de hoop al een beetje opgegeven, omdat ik na drie weken nog niets gehoord had; bleek dat de beste man van de desbetreffende afdeling drie weken op vakantie is geweest. ;) Ze zochten een student die technische knowhow heeft, van aanpakken weet, kan organiseren en werk uit handen kan geven; hier vonden ze mij de geschikte persoon voor. :) De stageopdracht is een beetje aangepast; het gaat niet meer over koffiezetapparaten, maar over waterkokers; die apparaten maken te veel geluid als het water opgewarmd wordt. Mijn opdracht is om dit te onderzoeken, te analyseren en alternatieven te bedenken om dit probleem op te lossen. Dit lijkt mij wel een grote uitdaging, omdat deze opdracht verbonden is met meer afdelingen, naast de Mechanical Engineering. We hebben afgesproken dat hij de projectinformatie voor dinsdagavond naar mij toe zou sturen, zodat ik het kan doornemen en kan overleggen met de school; dat we vrijdagmiddag telefonisch contact hebben en kunnen overleggen of het aan onze eisen en wensen voldoet. Na het telefoongesprek was ik natuurlijk zeer enthousiast en ook deels verbaast dat ik nog gebeld kon worden. :) Zo zie je maar weer, altijd een beetje hoop houden! ;)
In de namiddag en avond ben ik weer verder gegaan met het design project van ons lift apparaat; ik heb de aandrijfassen berekend en controleberekeningen uitgevoerd.

Dinsdagochtend hadden we weer tijd om aan het project te werken. Ja, er gaat veel tijd in zitten en bijna elk moment van de dag dat je hebt mag je er ook wel in steken. Tussendoor kwam ik de leraar van Tool Design tegen en vroeg hem over de start van het derde project; hij zei dat we dit project overslaan. Omdat we nog maar twee weken hebben om alles af te ronden en de meeste tijd nodig hebben voor het project van Machine Design, heeft hij besloten om alleen het onderwerp klassikaal te bespreken en er geen projectopdracht meer van te maken. Scheelt weer! ;)
’s Middags hadden we weer les in Machine Design, deze keer hebben we geleerd hoe we as-naaf verbindingen moeten berekenen en ontwerpen. Dit heb ik in de avond dan ook maar direct even in mijn Excel-bestandje toegevoegd, zodat we dat ook kunnen toepassen in ons project.
Ik heb de hele avond gewacht op een mailtje van Philips, over de projectomschrijving van mijn afstudeerstage, maar heb helaas niets ontvangen; dan de volgende dag maar even een belletje doen. ;)

Woensdag hadden we de hele dag de tijd om weer aan ons tijdrovende project te werken. Samen met ons projectlid Cajsa heb ik al de gemaakte berekeningen doorgenomen en gecontroleerd; zij vond zelfs ook nog een paar foutjes in enkele formules, dat vond ik wel zeer mooi en knap dat zij die er zo even uit viste! :) Op het laatst staar je helemaal blind op al die nummertjes.
In de middag heb ik contact opgenomen met mijn stagebegeleider van Philips: hij zou de projectomschrijving in de avond naar mij toe mailen. Na dat gesprek heb ik ook direct contact gezocht met mijn stagecoördinator van school, wat een hele strijd bleek te zijn: van het ene telefoonnummer dat niet meer in gebruik is, switch je naar een ander nummer van een totaal verkeerde afdeling, uiteindelijk krijg je het juiste telefoonnummer en blijkt dat de desbetreffende persoon deze dag niet aanwezig is. ;) Dus probeer ik het de volgende dag weer! ;)
Voor etenstijd heb ik mijn fiets weer even uit de stalling gehaald, om hem even te laten ontdooien; de remmen en versnellingen waren compleet vast gevroren. Even het wondermiddel WD40 erbij en alles werkt weer soepeltjes! ;) Ik had het fietsje weer even nodig want ‘s avond hadden we een uurtje discobowlen in downtown op het programma staan. Samen met Linda en Mandy ben ik daar heen gegaan; we moesten wel een beetje uitkijken voor de gladheid, maar dat hield het ook een beetje spannend en hield ons warm. ;) In het stadscentrum hebben ze een professioneel bowlingcenter, met een kleine twaalf banen naast elkaar; dit was volledig afgehuurd door de internationale studentenorganisatie. Daar hebben we even een paar mooie balletjes geworpen en tussen de worpen door gezellig zitten bijpraten natuurlijk! ;)

Buiten mijn sollicitatiegesprek en het schoolgebeuren om, staan er komende week niet veel bijzondere plannen op het programma. Zaterdagavond hebben we een goodbye gala van al de exchange students en na de tijd een grote afterparty. :) Jurian en ik zijn ook nog van plan om ergens een kerstboom vandaan te halen en in ons knusse kamertje te versieren. :)

Bedankt voor jullie mooie reacties! :)

Dikke tuut uit het witte Zweden!

  • 09 December 2010 - 12:52

    Hait En Mem:

    Hoi Sniemachine

    Prachtig dast sa.n mooie reacktie krigen hast fan Philips.Gefeliciteerd
    Inprotte succes mei it ofronden fan jim project.
    Se moate dy mar goet in sjipje der bliuw je wekker bij.
    In protte plezier derre (mem wol dy al hast wer thus hawwe)

    Groeten Hait en Mem

  • 09 December 2010 - 21:14

    AM10:

    Ha Snowmachien ;),

    Wat ontzettend goed dat je toch bij Philips je afstudeerstageplek hebt gevonden! Helemaal super voor je ;)
    Is dat ook maar geregeld ;)
    Je hebt er weer een heel mooi verhaal van gemaakt en wat leuk dat daar zoveel sneeuw ligt! Het is hier nu echt een bende van sneeuw en regen dus dan weet je het wel. Druk met het afronden van de laatste projecten! Knap hoeveel tijd en rekenwerk je er steeds weer in stopt! Geniet nog even van je tijd daar, nog dik een maand! En nogmaals, kei goed dat je in Drachten terecht kunt!

    Hou je goed en we spreken elkaar weer!

    Veel liefs*

  • 12 December 2010 - 10:39

    Aukje:

    Hooi Willem!

    Wat een verhalen zeg,
    Zo te horen vermaak je je opperbest daar! (had trouwens ook niet veel anders van je verwacht;))
    Mooi dat je het zo naar je zin hebt!

    En helemaal super, dat je ook al een plek hebt voor je afstudeerstage! Hoef je je daar in ieder geval niet meer druk om te maken..!

    En, zoals ik heir boven lees, moet jij je opdrachten enzo daar ook vast halen..gezien de tijd die je er in steekt! Zelfs op zondagochtend:P

    Leuk om te horen dat je het daar zo naar je zin hebt!

    Dikke tut van Aukje,
    En groeten van Edwin!


  • 13 December 2010 - 19:21

    Jetske Douwtje:

    heyyy
    wat super goed dat je alsnog in drachten terecht kon!! Echt top, want ik wist dat je daar graag heen wou!!!
    Fijn dat je het daar nog steeds zo naar je zin hebt, dat wordt straks echt afkicken! succes he nog met alle verslagen en afrondingen, met de feestjes en met de sneeuwgooierij!!

    wij vermaken ons hier ook prima, vieren zaterdag een verlate sinterklaas maar geeft niks, veel zin in want tja is altijd erg gezellig!!

    Hey skat have fun en take care!!

    Dikke tuut van us!!

  • 14 December 2010 - 16:37

    Marijk:

    Hei Snowman!
    De ene stage is nog niet afgerond en de andere staat alweer in het verschiet! :D Topper! Kijken of je van die waterkokers ook bruisende machines kunt maken! ;)

    Wat betreft sneeuw gevechten ben je zelf al een bruisende machine als ik dat zo hoor! Gelukkig is 6 tegen 1 is wel een eerlijke deal! Haha!

    Succes met het afronden van de laatste (school)opdrachten en geniet van je tijd daar!
    Liefs Marijke

  • 14 December 2010 - 20:35

    Teuntje:

    Hallo Jongens
    Willem gefeliciteerd met je afstudeerplek super!!!!
    Als ik alles zo lees vermaken jullie je nog prima, druk met de projecten en met de feestjes.
    Ik wil jullie succes wensen met de laatste loodjes en natuurlijk een super gezellige kerst en hoop dat jullie nog een mooie trip maken naar het noorden, geniet er nog even van!!! Liefs Jannes,Teuntje en dikke kus van Nienke

  • 15 December 2010 - 20:13

    Pieter En Martje:

    Gefeliciteerd met je stage plaats bij philips. Fijn om echt gericht iets te verbeteren aan een apparaat.
    Wij zijn benieuwd wat je aan het lawaai kunt doen. Lijkt me een gat in de markt, ik erger mij ook vaak aan het kabaal van de snelkoker. Fijn dat je als student het nuttige met het aangename kunt verweven tot een hele leuke en bijzondere tijd. Gaan jullie ook skieën daar? Jou omgeving is natuurlijker om kerst te vieren dan bij Marijke in Australie.
    Maar beide keren is het bijzonder zo samen met vrienden en met de familie op afstand. Geniet ervan.
    Tot horens, de groeten uit Woudsend van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Växjö

Studeren in Växjö

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2011

Home Sweet Home!

09 Januari 2011

Enjoy the winter in Scandinavia!

05 Januari 2011

Beautiful and Icecold Sweden!

01 Januari 2011

Happy New Year!

30 December 2010

Merry Christmas!
Willem

Functie-ontwikkelaar bij Philips Consumer Lifestyle in Drachten

Actief sinds 17 Aug. 2010
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 49089

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 29 Januari 2014

Backpacken in Australië

24 Augustus 2010 - 15 Januari 2011

Studeren in Växjö

Landen bezocht: