Zweden is mooi! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu Zweden is mooi! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Zweden is mooi!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

26 Augustus 2010 | Zweden, Växjö

Hier het eerste verhaaltje uit Växjö!
Voor de grote reis hebben Jurian en ik al flinke voorbereidingen genomen. Buiten al het geregel en organiseren om, hebben we een mooie grote auto gekocht: een Ford Escort Van Diesel. Deze auto heeft een zee aan ruimte voor al onze bagage, die we denken nodig te hebben voor het komende half jaar in Zweden. Aan de auto moest nog wel het een en ander aan gebeuren: de dorpels en ophanging lassen, APK, grote beurt, verstralertjes in de gril monteren, derde remlicht achterop plakken, winterbanden monteren, sneeuwkettingen regelen.
Tevens hebben we van te voren keukengerei, douche- en schoonmaakmateriaal geregeld, veel spullen hebben we gekregen van familie en vrienden. Daarvoor willen we ze nogmaals hartelijk bedanken, voor al de mooie spulletjes! :)

Maandag de 23e hebben we alles ingepakt wat we dachten nodig te hebben en de laatste dingetjes nog even geregeld. In de avond kwam Jurian met onze mooie bolide, half volgepakt met weekendtassen, koelkastje vol drank, gedemonteerde fiets, gereedschap, schop en bulten snoep. En toen moesten mijn spulletjes er ook even bij! ;) Twee koffers, verhuisdozen met van alles en nog wat, nog een beetje meer gereedschap, bier, verbanddoos, weekendtas met eten en drinken. Er was zelfs nog ruimte om mijn fietsje er ook nog in te plaatsen. Alles paste er perfect in! :) Na het inpakken hebben we de route nog even snel doorgenomen en nog eentje op gedronken. Om 1 uur in de nacht waren we er helemaal klaar voor en zijn we maar op bed gegaan.

Dinsdag was onze reisdag; 4.00 uur in de ochtend ging de wekker en 5.00 uur zijn we vertrokken vanuit Rohel. Tussendoor een paar kleine pauzes om de beentjes te strekken en dan weer verder kachelen! De auto konden we non-stop op de cruise houden –gaspedaal op de bodem- met een topsnelheid van 130 km/h en van de heuvel af 150 km/h. B) En dan een gemiddeld verbruik halen van 1:18. :)
We zijn gereisd langs Kolding (Denemarken), over de grote brug, door Kopenhagen en via de tweede grote brug kwamen we in Zweden. Wat is dit een groot en uitgestrekt land! Veel heuvelachtig land, bos en zo nu en dan een huisje op de hei. Het verkeer is hier heel relaxt en het is erg rustig op de weg. De auto’s die hier rijden hebben bijna allemaal grote verstralers op de auto, dus wij horen er nu ook een beetje bij met onze verstralertjes! ;) Ook rijden hier erg veel LZV-vrachtwagens op de weg, zelfs in de steden en dorpen. Mooi spul! :)
Half 7 in de avond waren we een kleine 1100 km verder en kwamen we in het mooie Växjö. Na een klein ritje door de stad kwamen we op de campus van de universiteit. Wat groot! Een dorp gelijk! B) Er schijnen 30.000 studenten op te zitten en dit jaar 500 exchange-students, waaronder wij. ;) We werden hartelijk verwelkomd door de mensen van International Relation Office. Zij hebben ons nog wat belangrijke informatie gegeven en hebben ons begeleid naar onze kamer. De kamer die wij tweeën delen is mooi ingedeeld en heeft een totaal oppervlak van 22 vierkante meter. Het bestaat uit een keuken, kast, tafel en twee bedden. In de hoek zit een douchehok met wc. Toen we de keukenkastjes open deden, kwamen we er snel achter dat we materiaal genoeg hadden meegenomen. ;) De kastjes zaten zelfs vol met potten en pannen en andere keukenspullen. In het contract stond dat er over het algemeen geen keukengerei en bedmateriaal in de kamer aanwezig was. Enkel het materiaal wat de vorige bewoners hadden achter gelaten. Tsja, dan neem je het zekere voor het onzekere en neem je alles gewoon mee! ;)
In de tijd dat we de kamer aan het bezichtigen waren, kwamen de drie andere Windesheim-studenten die hier ook studeren even langs. Karel en Siegrid studeren hier Industrieel Product Ontwerpen, oftewel IPO, zij zitten in hetzelfde pand als ons. En Linda studeert International Business en Languages, zij zit in een pand achter ons. Met z’n vijven hebben we de auto even uitgeladen en onze Zwolse vrienden stonden perplex van wat wij allemaal mee hadden. Zij waren hier gekomen met het vliegtuig en mochten niet meer meenemen dan een koffer van 20 kg en een tasje handbagage. Komen wij aan met een auto vol gestapt! ;) Karel, Siegrid en Linda verbaasden hun over wat er allemaal al in onze kamer aanwezig was, zij hadden op hun kamer weinig spullen wat de vorige studenten hadden achtergelaten. Dus hebben Jurian en ik hun maar even gesponsord met enkele spullen, omdat wij bijna alles zelf al mee hadden. Zo kan je elkaar mooi helpen! :) Toen we de auto leeg hadden en ons bed op hadden gemaakt, zijn we maar richting bed gegaan!

Vandaag, woensdag, hebben we eerst even lekker uitgeslapen en daarna onze koffers uitgepakt en kamer een beetje opgeruimd. Na een bezoekje aan onze Zwolse vrienden zijn we de stad in geweest voor wat boodschappen en klein materiaal, wat we nog misten. Toen we in de Media Markt kwamen schrokken we en keken elkaar even verbaast aan; de winkel was versierd met kerstartikelen en ze speelden kerstmuziek. We dachten: lopen wij nu een paar maand achter of lopen zij hier zo ver voor. Ik heb de eerste de beste verkoopster nagevraagd en het bleek om een verkoopstunt te gaan. Ze zei dat je tijdens kerst veel gaat shoppen, dus daarom halen ze de kerst nu al in huis. Dus… ;)
In de avond hebben Karel, Siegrid en Linda spaghetti voor ons gekookt en hebben we gezellig even met z’n vijven gegeten.

Morgen hebben we de eerste introductiedag, dan krijgen we veel informatie om onze oren en nog meer blabla-praatjes. We zullen zien of we er iets van opsteken! ;)

Ik hou tot zover even op en kom binnenkort met de vervolgverhaaltjes!

Groetjes en X-jes!

• 26 Augustus 2010 - 08:13

Richtje:

Heey Willem,

Mooi verhaal zeg, je hebt alweer heel wat beleeft en gezien. Mooi dat jullie een goede reis hebben gehad. En ach wat spullen meer is nooit verkeerd!

Succes met je introductie en tot snel...

Liefs Richtje en Arie

• 26 Augustus 2010 - 12:21

AM10:

Hee Willempie:)

Wat een mooi verhaal zeg! Harstikke leuk om te lezen en heel fijn om te horen dat jullie goed zijn aangekomen en alles goed is gegaan met de auto tijdens de heenreis;) Gelukkig maar:P Je hebt al allemaal mensen leren kennen, wat leuk zeg en zelf medestudenten van Windesheim;) Nou, dat gaat helemaal goedkomen. Vandaag je introdag gehad, hoe was dat?
    Heel veel succes de komende dagen daaro tijdens de introductiedagen & natuurlijk met alle andere (nieuwe) dingen. Geniet en heel veel plezier hè;):D

Groetjes uit het regenachtige Friesland

Veel Liefs,
    Anne-Mar10

• 26 Augustus 2010 - 15:38

Afke:

Mei genoegen lêzen Willem. It komt helemaal klear mei dij.
    Succes!

• 26 Augustus 2010 - 20:16

Sietse/JetskeDouwtje:

Heyy Willem
    Wat een verhaal! wat fijn dat jullie goed zijn aangekomen!En tsja zo konden jullie mooi de andere zwollenaren helpen! En al veel geleerd inmiddels? Is het zweeds wat te volgen?
    Wij inmiddels helemaal klaar voor ons vertrek van morgen, dus lezen je verhalen over een week weer! Heel veel plezier! En lekker genieten he!

Dikke Tuut vanut Sintjut

• 26 Augustus 2010 - 20:30

Hait En Mem:

Dat hast sto hiel mooi skraun,ha jim de kristbeam al in hus.it hat hjir de hiele dei raint.gr ut wiet reahel

• 27 Augustus 2010 - 20:06

Thijs:

Hey broer! Mooi verhaal JONGE.. Have fun daaro!

See you oer 14 dagen.
    groet thijs