Uitdagend campingleven - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Willem Maat - WaarBenJij.nu Uitdagend campingleven - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Uitdagend campingleven

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

08 December 2013 | Australië, Noosa Heads

Het reisleventje door de Down Under begint al aardig te wennen. Van de ene uitdagende activiteit reis ik verder naar de andere adembenemende activiteiten. De afgelopen dagen stonden volledig in het teken van de wonderschone natuur ontdekken, leven en overleven in de ruige wildernis; gewapend met een tentje, zwembroek, zonnebrandcrème, lunchpakketje en -niet te vergeten- een flinke hoeveelheid "Goon" (wijn in een box, favoriet onder backpackers).

Vorige week zaterdag was een heerlijk, rustige dag; overdag een beetje rondhangen en socializen langs de lagoon van Airlie Beach. In de namiddag had ik samen met een paar vrienden een Australisch cultureel hoogstandje gepland: cursus didgeridoo spelen. Dit was een leerzame en ironische ervaring; we weten nu hoe we monotone, multitone, beats en dierengeluiden kunnen produceren uit zo'n holle boomstam. Tevens kregen we uitleg over de toepassing van de didgeridoo binnen de Aboriginal cultuur. In de avond ben ik in de bus gestapt riching Rainbow Beach, dit was een nachtritje van een kleine 14 uur rijden. Na aankomst in Rainbow Beach hadden we een introductie over de komende activiteit op Fraser Island; 3 dagen lang mochten we het eiland ontdekken met 24 personen, in 3 off-the-road auto's. We werden ingedeeld in groepjes van 8 personen en kregen instructies over wat we wel en vooral niet mochten doen op het eiland.

De volgende ochtend waren we al vrij vroeg onze auto aan het inladen met onze kleine hoeveelheid bagage; dit mocht niet te veel zijn, sinds alle 8 passagiers en elkaars bagage in een auto moest passen. We hadden een zeer gezellig clubje in onze auto: 3 uit Ierland, 2 uit Engeland en 2 uit Duitsland. Om de beurt mochten een van ons achter het stuur; hoge snelheid over de vlakke stranden, vol gas door hobbelige zandwegen en voorzichtig door diepe kreekjes. Soms werden we kompleet heen en weer geschud; wanneer we uit de auto stapten, waren al onze gewrichts- en spierklachten verdwenen. Op enkele hoofdpijnklachten en misselijkheid na. Gedurende onze trip kwamen we langs wonderschone zoetwatermeren met witte stranden, gigantisch grote rotsen langs de kust, een enorm uitgestrekte zandduin van zeer fijn zand en heerlijk verfrissende zoetwaterkreekjes. Na zonsondergang was het tijd om ons te installeren op een 'dingo-vrije' campingplaats. Dingo is een gevaarlijke Australische kruizing tussen een wilde hond en een wolf. Helaas was onze campingplaats niet vrij van giftige slangen en ander gevaarlijk klein ongedierte; dus moesten we altijd op onze passen letten, voordat we een stap in het donker konden zetten. We hebben wel een paar slangen gezien, maar gelukkig geen gevaarlijke situaties ervaren. In de avond was het een groot feest op de camping; met een kampvuurtje, gitaarmuziek en een goede tuig goon was iedereen in een gezellige feeststemming. Het waren zeer interessante, gezellige en tevens slopende dagen op het eiland.

Afgelopen donderdag moesten we afscheid nemen van ons gezellig clubje; iedereen ging weer verder met hun reis, allemaal een andere richting. Voor mij was het richting Noosa, voor een nieuw avontuur in de natuur. In Noosa ben ik door heuvels van het prachtige Noosa National Park wezen hardlopen, een prachtig ongerept gebied langs de kust van de Koraalzee. Na een gezellig en heerlijk diner met een Engelse meid en Mexicaanse jongen had ik de tijd om een klein tasje te pakken voor mijn volgende activiteit: op eigen houtje 3 dagen kanovaren in de Noosa rivier door de Everglades. De Everglades is een moerasgebied dat voordurend veranderd door overstromingen, brand en zandstormen.

Samen met een clubje van 13 avonturiers werden we vroeg in de ochtend met een speedboat naar onze startlocatie gebracht, ergens midden in de jungle ten noorden van het Cootharaba meer. Daar lagen de 2 a 3 persoons kano's klaar, hierin moesten we tevens ons voedsel en benodigdheden voor de komende drie dagen in vervoeren. Het was al een flinke uitdaging om alles fatsoenlijk te vervoeren, zonder te water te raken. Onze gids gaf ons alleen een routebeschrijving met plattegrond, en met de woorden 'Good luck and enjoy!' vertrok hij weer richting de beschaafde wereld. Daar sta je dan met je goede gedrag; midden in de jungle, met de brandende zon op je gezicht en niet wetende waar je naartoe moet. Al peddelend kwamen we er achter waar we onze eerste stop konden vinden. Na een paar uren paddelen door de prachtige natuur, kwamen we aan bij een zeer primitieve kampeerplaats; zonder water, gas, nog elektricitiet. Hier mochten we onze tenten installeren voor de komende 2 dagen. Met een campinggasstel konden we ons eten bereiden. De afwas konden we doen in de rivier, waarin we ons zelf ook konden wassen. Dit moesten we wel voor donker hebben gedaan, want anders zag je niets meer; sinds we daar geen verlichting hadden. Tevens komt de jungle tot leven zodra het donker wordt; vele soorten slangen, hagedissen en bijzondere insekten komen hier tevoorschijn. Dan wil je niet te veel stappen in het donker zetten, als je niet weet wat je kan tegenkomen. In de avond hadden we wel fantastische beelden van de heldere sterrenhemel, wat reflecteerde op het volledig vlakke wateroppervlak. Dit leverde adembenemende beelden op: je kan compleet in je gedachten verdwalen wanneer je dobbert op het stille water, het voelt alsof je vliegt en niet meer weet wat boven of onder is. We hebben in de afgelopen dagen flink wat kilometers gevaren door de prachtige rivier door moeras en langs zandvlaktes. We waren met een gezellig clubje mensen, waardoor de tijd weer in hoge snelheid voorbij vloog.

Nu ben ik weer terug in de beschaafde wereld van Noosa. Vanavond gaan we ons Everglades avontuur gezellig afsluiten met een barbecue en een biertje. Morgen stap ik op de bus richting Surfers Paradise en Byron Bay, waar ik ga leren surfen over de grote golven langs de oostkust van Australië. Vanaf daar stap ik in de bus richting Sydney en vervolgens richting Melbourne.

Ik vermaak me hier prima en maak vele vrienden van over de hele wereld. In elke plaats kom ik weer een paar backpackers tegen die ik eerder heb ontmoet. Je leert elkaar hier heel snel kennen en je bent al vrij snel een onderdeel van een grote familie die allemaal dezelfde passie delen: reizen, ontdekken en genieten. Een prachtig leventje!

Zonnige groeten en dikke knuffel!

• 08 December 2013 - 13:51

Jappie:

Je vermaakt je weer zoals "jij" bent prima! Het is natuurlijk altijd een beetje een verrassing wat je tegen komt tijdens de jungle tocht! Het is er prachtig zoals jij laat zien via de foto's en de verhalen die je schrijft! Groetjes Zwanet & Jap

• 08 December 2013 - 18:00

Marijke:

Hey willem wat een mooi avontuur. geweldig om je verhalen te lezen, heb veel herinneringen aan al deze plaatsen. in Noosa heb ik zes weken gewerkt geweldige plaats. als je in byron bay bent moet je echt naar de cheeky monkeys, je komt er daar wel achter wat dat is ;).
    Veel plezier nog en zoals de vorige keer: no worrie,s have fun, enjoy life!!!

• 10 December 2013 - 22:49

Thijs:

Hey broer. Wat weer een belevenissen ! Super dat je het zo goed kan verwoorden! En daar de tijd voor neemt. Zo blijven wij hier mooi bij! Geniet er van daar. Groet Thijs, Grietje,Lieneke en Jentse.