Tussen Gold Coast en Sydney - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Willem Maat - WaarBenJij.nu Tussen Gold Coast en Sydney - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Tussen Gold Coast en Sydney

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

16 December 2013 | Australië, Melbourne

De tijd vliegt voorbij met allemaal mooie belevenissen. Binnen een week tijd reisde ik langs het zuidelijk gedeelte van de Australische oostkust. Dit ging gepaard met sightseeing in grote, moderne steden en kleine 'old style' dorpjes.

Na een klein bezoekje van anderhalf uur aan Brisbane ging mijn bus verder van Noosa naar Surfers Paradise, ook wel bekend als Gold Coast. Dit is een enorm snel groeiende stad met gigantische wolkenkrabbers langs de kust; een prachtig gezicht en uitzicht. Na een paar uurtjes bodyboarding op de krachtige golven van de oceaan heb ik het hoogste bewoonde gebouw van Australië bezocht: de Q1-toren met 78 verdiepingen en 322 meter hoogte. Vanaf daar had ik een schitterend uitzicht over de moderne stad met ongekende mogelijkheden. Het is een zeer luxe stad waar je gezellig kan stappen, heerlijk kan zwemmen en tevens prachtige wandelingen kan maken.

Helaas bleef ik hier maar een nachtje en ging mijn bus de volgende middag richting Byron Bay. Dit plaatsje staat volledig in contrast met Surfers Paradise qua grootte, moderniteit en luxe. Byron Bay is een zeer gemoedelijk, rustgevend, klein dorpje waar men als het ware nog in de jaren 70 leeft. Hier ligt de focus volledig op de surfen en vredevolle omgang met elkaar. De meeste inwoners lopen rond met fel gekleurde, gemakkelijke kleding en rijden rond in oude busjes; het liefst in de welbekende VW T1. In deze plaats heb ik een surfcursus ondernomen, waar ik de basis van surfen heb mogen leren kennen. Surfen ziet er zo soepel en eenvoudig uit; totdat je zelf op de plank staat... Of beter gezegd, ligt... Na een paar uur non-stop oefenen kon ik eindelijk over een golf glijden, op de plank springen en een paar seconden blijven staan. Voordat je het weet, lig je al weer van de plank en wordt je door de volgende golf het strand op gespuugd; als een verzopen kat. Surfen is een sport van oefenen, oefenen en doorgaan; en dan wordt het vanzelf verslavend.

Naast een intensive sport als surfen hoort ook ontspanning bij, dit is in Byron Bay en omgeving perfect gebalanceerd met vele mogelijkheden in uitgaan, restaurantjes, winkeltjes met alle handige rustgevende kwaksalverij en zelfs yoga. In een klein plaatsje ten westen van Byron Bay hebben ze zelfs een nog sterkere manier om te ontspannen: cannabis. Alleen in dit gebied is het door de overheid 'geaccepteerd' om cannabis te gebruiken. Wanneer je in dit plaatsje aankomt, dan voel je dat je echt terug in de jaren 70 bent.

Na twee nachten Byron Bay en omgeving ging mijn bustrip verder naar het veelbeloofde Sydney. Wat was dat een prachtige ervaring om eindelijk over de befaamde Harbour Bridge te lopen en tegenover het legendarische Opera House te staan. Sydney is een zeer interessante stad voor toerisme en voor bedrijvigheid. Hier heb ik drie dagen met veel plezier mogen vertoeven. Zo heb ik bezoekjes gebracht aan het gezellige backpackers-strand van Manly, de prachtig gekleurde en perfect onderhouden stadsparken, de enorm grote Harbour Bridge, de spier-witte Opera House, het wetenswaardige technisch museum en natuurlijk de binnenstad; waar we in de avond konden genieten van een overweldigende vuurwerkshow.

Afgelopen nacht zat ik 12 uur in een bus richting Melbourne, waar ik de komende twee weken zal verblijven. Samen met mijn collega Matthew en twee vrienden gaan we morgen beginnen aan een toertocht rondom Melbourne en langs de welbekende Great Ocean Road. Kerst en Oud&Nieuw vier ik tevens met Matthew en zijn familie hier in Melbourne. Het zal een bijzondere ervaring worden om Kerst en Oud&Nieuw te vieren zonder enige sneeuw of ijs, maar met een felle zon op je gezicht en een temperatuur van rond de 30 graden celcius.

Bedankt voor al jullie leuke reacties en alvast een hele fijne kerst toegewenst.

  • 16 December 2013 - 20:27

    Hait En Mem:

    Beste Willem

    Wat mooi om sok prachtig nijs te hjearen,wy kinne us hast net intinke wat as sto der allegear meimakkest.
    Genietsje der fan ,mar wes forsichtig.
    Hjir by us is alles goet,temp.10 gr.en sa no en dan in bui.
    De hertelike groeten fan de hiele familie

    Gr.Hait en Mem

  • 17 December 2013 - 00:25

    Gerda:

    He Willem, dat gaat maar goed met jou daar, vanaf hier ook alvast de beste wensen voor 2014, enne hier ook nog geen sneeuw te bekennen gelukkig.( zelfde weer als bij je heit en mem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willem

Functie-ontwikkelaar bij Philips Consumer Lifestyle in Drachten

Actief sinds 17 Aug. 2010
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 49079

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 29 Januari 2014

Backpacken in Australië

24 Augustus 2010 - 15 Januari 2011

Studeren in Växjö

Landen bezocht: