Enjoy the winter in Scandinavia! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu Enjoy the winter in Scandinavia! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Enjoy the winter in Scandinavia!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

09 Januari 2011 | Zweden, Växjö

De road trip door Scandinavië zit er op en we zijn weer veilig terug op onze campus in Växjö. De reis door Noorwegen was zeer indrukwekkend, maar enkele momenten waren ook wel even spannend. Terug in Zweden hebben we een gezellige kroegavond gehad en zelfs nog even op de schaatsen en ski’s gestaan! :)

Donderdagochtend zijn we vroeg uit Narvik vertrokken, want we hadden een lange en tijdrovende reis voor de boeg; door de fjorden en over de grote wateren van Noorwegen wilden richting het zuiden rijden. Rond 8.30 uur zaten we in de auto, het was nog volledig donker en we konden alleen de compleet verlichte stad zien. Toen het licht werd, zagen we pas duidelijk in welke prachtige omgeving wij reden; we zaten midden tussen de grote bergen en reden langs grote, woeste wateren. Alles was versierd met een dikke laag sneeuw en je kon de toppen van de bergen niet onderscheiden van de witte lucht. Wat een schitterende natuur! :) Toen we door een klein dorpje van 4 huizen reden, liepen er twee grote elanden over de weg. Dit was zeer indrukwekkend om te zien, wat een gigantische beesten! Door borden langs de weg werden we er steeds weer aan herinnerd om op te passen voor die grote beesten. Ze lopen zo onverwacht de weg op en je wilt ze liever niet voor je auto hebben; want dan heb je geen auto meer! ;) Verder onderweg stonden er weer twee elanden langs de weg, Het was wel een grappig moment: in Zweden hebben we nog nooit een wilde eland gezien –behalve in de dierentuin van Stockholm –, terwijl dit land bekent staat om die grote beesten. Dan ben je nog geen dag in Noorwegen en zie je de elanden gewoon langs de weg lopen. ;)
Rond koffietijd kwamen we aan bij het plaatsje Skardberget, daar hield de weg op en moesten we een stukje met de veerboot naar Bognes; om de weg te vervolgen. We hadden mooi de tijd om even de benen te strekken en een bakje te toen, want we moesten een uurtje wachten voordat eerstvolgende veerboot kwam. Een uur later kwam een vrij grote veerboot aan en er stonden maarliefst vijf auto’s in de rij om over te steken. ;) Ja, groot land met weinig bewoners; kan je nagaan hoe druk het op de wegen is! ;) De boottocht duurde een kleine vijfentwintig minuten en je had de mogelijkheid om binnen een bakje te doen of buiten te genieten van het schitterend uitzicht tussen de bergen. Op de veerboot hadden we het gevoel alsof we op buitenwater vaarden, door de strenge wind en de twee meters hoge golven slingerde de boot heen en weer; en dan zit je op een grotendeels gesloten water, midden in het land. ;)
Het was een mooi avontuur om over de hoofdwegen van Noorwegen te rijden: berg op, berg af, haarspeldbochtje hier, lange tunnel daar. De wegen waren redelijk sneeuwvrij, maar alsnog was het asfalt bedekt met een vijf centimeter ijs; hierdoor moesten we de snelheid laag houden, om een beetje in het spoor te blijven.
In de middag hebben we in een dropje een kleine pitstop gedaan, om de auto en onszelf weer even bij te tanken. Dat dorpje leeft volledig zelfstandig en al het nodige is aanwezig, zoals een tankstation met allround garage, een van-alles-wat-winkel en een gezellig restaurantcafeetje. De bewoners gaan niet per voet of per fiets naar de winkel, maar per slee. :) Er was een oud mannetje die even een doosje sigaren had gehaald en met de slee weer volgas van de heuvel sjeesde. Dat was een mooi gezicht! ;)
In de namiddag, toen het alweer aardedonker was, kwamen we op een open veld; daar stond een zeer krachtige zijwind, waardoor we soms van onze rijstrook werden geduwd. Door de losse sneeuw langs de weg zaten we midden in een sneeuwstorm; we werden compleet verblind door ons eigen licht en we zagen geen hand voor de ogen. Gelukkig stonden er lange reflecterende paaltjes langs de weg, zodat we een beetje het spoor konden blijven volgen. Tussendoor passeerden we de grens van de poolcirkel; we wilden graag even een pitstopje maken bij dat informatiepunt, maar de het weggetje daar naartoe was volledig besneeuwd en we zagen geen verschil tussen de weg en de berm. Dan maar verder rijden!
Bij de stad Mo i Rana zijn we afgetakt richting het oosten, terug naar het vertrouwde Zweden! ;) Rond 19.30 uur kwamen we aan in het plaatsje Hemavan, daar had Jurian alweer even een hostel geregeld. :) Tevens in dit plaatsje waaide het enorm, toen we uit de auto stapten waaide de sneeuw dwars door de auto heen en waren onze gezichten direct bedekt met een dikke sneeuwlaag. ;)
We wilden nog graag even wat eten, maar bijna alle restaurantjes waren gesloten; er was gelukkig nog een restaurant open, dit was een lux best-veel-sterren-restaurant. Ja, we waren verplicht om deze keer wat luxer te eten; dus minder eten voor een hogere prijs en meer genieten van de layout op het bord. ;) We werden zeer vriendelijk bediend en we kregen een heerlijk, plaatselijk visje geserveerd. In het hostel hebben we nog even nagezeten en geproost op de terugreis in Zweden.

Vrijdag hebben we een mooie afstand door Lapland afgelegd, het waaide niet zo hard meer en de wegen waren redelijk sneeuwvrij. Maar wanneer we een vrachtwagen tegen kwamen, hadden we een zicht van nul, door de dikke sneeuwwolk die erachteraan kwam. We zijn door veel kleine plaatsjes gereden en tussendoor hebben we een paar leuke pitstops gedaan bij kleine cafeetjes en restaurantjes.
In de avond hebben we bij een wegrestaurant in het plaatsje Åsarna even gezellig gegeten. Ze hadden daar een mooi oproepsysteem voor wanneer je eten klaar was; er ging dan een luide ‘ding dong’ af en dan werd je bestellingnummer omgeroepen, het was net alsof je op het treinstation stond. ;) Nadat we ons buikje weer volledig rond hadden, zijn we verder gereden tot de grootste stad van die provincie; de stad Sveg telt maarliefst tweeduizend inwoners. ;) In dit stadje hadden we weer een mooi hotelletje geregeld; de eigenaar bood van tevoren zijn excuses aan voor eventuele geluidsoverlast, want de pub in het hotel was die avond geopend. Wat vervelend toch, dat er ook nog een pub open was! ;) Ja, dan kan je proberen door het gebrul heen te slapen of je kan natuurlijk ook even een kijkje nemen en eentje met de stamgasten mee drinken. :) Toen de auto weer was uitgeladen, hebben we er eerst eentje op gedronken en zijn we vervolgens ook even naar de pub gegaan. Daar waren best veel leeftijdsgenoten, dus raakten we al snel aan de praat met een paar meiden uit die stad. Ik had een gesprek met een meid die ook in Växjö studeerde en in de vakantie hier bij haar ouders was. Hoe toevallig is dat? Dat je een kleine duizend kilometer iemand tegen komt die aan dezelfde universiteit studeert. ;) Zij vroeg haar af wat wij in zo’n klein plaatsje deden. Ja, als je op doortocht bent, dan kom de op de meest vreemde plekken. :) Het was een zeer gezellig avondje in de kroeg. Maar de drankprijzen waren minder prettig; we wilden graag even een opwarmertje en voor een kleine vierentwintig euro hadden wij drie Jägermeister-shotjes. Oeps! Maar soms mag je wel eens gek doen! ;) Stipt 2.00 uur gingen de lichten van de kroeg aan en moest iedereen vertrekken; dat zijn de regels in Zweden. Een andere meid die we daar ontmoet hadden, bood ons aan om mee te gaan naar een afterparty bij haar buurmeisje. Dat is leuk! :) Dus zijn we vervolgens met een hele club mee gegaan naar een appartementje, waar we gezellig nagezeten hebben. Dit was een geweldig mooie avond, we hebben dikke lol gehad met die mensen daar! :)

Zaterdagochtend hebben we eerst een beetje uitgeslapen en rustig ontbeten. We wilden deze dag graag iets anders doen dan alleen maar reizen; we hadden gehoord dat in de stad een ijsbaan en een skipiste open was. Dus toen we onze bagage weer in de auto gestopt hadden, zijn we de stad in gegaan om een ijsbaan te zoeken. Op een ijshockeybaan hebben eerst Jurian en Karel hun schaatskunsten weer even bijgewerkt; Jurian had zijn eigen schaatsen mee en Karel had al eerder een paar ijshockeyschaatsen in Växjö gekocht. Sascha had nog niet eerder op schaatsen gestaan, dus heeft hij op Jurian zijn schaatsen een paar rondjes geoefend. Hij had wel wat ondersteuning en les nodig; we hadden geen stoel om handen, dus functioneerde Jurian als steunpilaar en trainer. Dit zag er zeer komisch uit. ;) Later heb ik ook nog even een paar rondjes geschaatst, op Jurian zijn schaatsen. Dat was wel weer even wennen, maar ik had snel weer de slag te pakken! :) Het was ontzetten mooi om weer eens te doen, dan brandt het je in om weer eens een rondje meer te schaatsen! ;)
Toen we uitgeschaatst waren, zijn we richting de skipiste gereden; om daar een bakje te doen en te vragen of we daar voor een paar uurtjes konden skiën. Het was erg rustig op de piste, er waren maar vijf kleine kinderen op aan het spelen; dan hadden we in ieder geval genoeg ruimte om Karel en Sascha het skiën aan te leren. Want zij hadden nog niet eerder op de ski’s gestaan en van een bergje gesjeesd. De beste mensen vroegen achttien euro voor een complete dag skiën, inclusief de ski’s en schoenen. Dat is niet veel! ;) Maar omdat het al 13.00 uur was en de piste om 15.00 uur dicht ging, konden wij zelfs voor tien euro skiën. We moesten dan nog wel even zes dikke euro’s betalen om de skilift te kunnen gebruiken. ;) Helemaal geweldig, dat we zo spotgoedkoop konden skiën! Het brandde me al helemaal in, om weer eens volgas van de piste af te zoeven! :) Nadat we onze skipakjes aan hadden getrokken en de juiste ski’s en schoenen hadden, zijn we eerst even van een zeer kleine helling gegaan. Zo konden Sascha en Karel mooi even een beetje oefenen. Jurian wilde hun wel een beetje ondersteunen en de technieken aanleren; hij heeft namelijk al mooi wat jaren ervaring met skiën. Ik had alweer snel de controle over de ski’s en kreeg direct het geweldige gevoel terug van een jaar geleden in Tsjechië. Met een sleepliftje ben ik de hoogste piste op gegaan, daar kon ik genieten van een prachtig uitzicht over de stad en de bossen. Toen ik voor de piste stond, moest ik wel even slikken; het was direct een steile afdaling en ik zag het einde van de piste niet. Maar toen ik eenmaal aan het skiën was, kwam de grote smile alweer snel terug. Machtig mooi werk! :) Sascha heeft het gehouden bij de kleine afdaling, maar Karel heeft het een keer geprobeerd om van de grote piste af te gaan; dit ging niet zonder slag of stoot, maar na een paar keer vallen en opstaan kwam hij weer veilig onder. Hij vond het wel een beetje te gek gaan, dus besloot hij om eerst maar wat meer met Sascha te oefenen op de kleine piste. Jurian en ik zijn in het laatste uurtje nog een paar keer volgas van de piste gegaan. :)
Toen de liften er mee op hielden, hebben we nog even een hapje en een drankje gedaan en zijn we vertrokken richting het zuiden. Rond 19.00 uur kwamen we aan in het plaatsje Rättvik, waar Sascha een leuk hostel had geboekt. We zaten in een mooi houten appartement, met een gedeelde keuken en leefkamer. Waar we in de avond lekker hebben gegeten; we hebben echte Unox erwtensoep gehad! :) Na het eten hebben we een mooie wandeling door de besneeuwde stad gemaakt. En later in de avond hebben we nog een paar gedronken op de laatste avond van onze trip! ;)

Zondag was de laatste reisdag van onze road trip door Zweden. In de ochtend hebben we eerst even rustig aan gedaan, want we konden pas rond 9.30 uur uitchecken. Toen we alles weer een beetje bij elkaar hadden gezocht en in de auto hadden gepropt, zijn we vertrokken richting het zuiden. Het weer was in de nacht aardig veranderd, de temperatuur schommelde rond het vriespunt en de besneeuwde wegen begonnen aardig te ontdooien; maar we hadden gelukkig genoeg grip op de weg.
Tussen de middag hebben we een pitstopje gemaakt bij een skigebied dicht bij het plaatsje Kloten. Voor acht euro konden we genieten van een compleet buffet, met alle mogelijke soorten vlees en groenten. :) Dat was dezelfde prijs als een Jägermeister-shotje in Sveg! ;)
Om 19.00 uur waren we weer terug op de campus van Växjö; compleet gebroken en zat van het zitten kwamen wij uit de auto. We hebben direct de auto maar even uitgepakt en uitgemest, zodat we die dezelfde avond weer terug konden brengen bij het verhuurbedrijf; wat hadden we trouwens veel spullen mee in de auto! ;) Jurian en ik hebben het autootje weer even naar zijn thuisadresje gebracht en toen we hem parkeerden, stond er een kleine vierduizend kilometer meer op de klok; en dat in een weekje door Zweden! :)
Later in de avond hebben we op onze kamer nog even nagezeten en eentje geproost op de prachtig mooie en uitdagende reis door Zweden!

Het Zweden-avontuur zit er bijna op, over een paar dagen gaan we weer terug naar huis in Nederland. In dit half jaar hebben we zo’n goede band opgebouwd met al de mensen hier en we zijn al aardig geïntegreerd in het land, dat we ons verblijf in Växjö ook als thuis beschouwen. We hebben nog een paar dagen de tijd om ons ‘thuis’ in te pakken en afscheid te nemen van al de mensen die we hier hebben leren kennen. Maar we zien er ook zeker naar uit om terug te gaan naar ons echte thuis en weer gezellig met familie en vrienden te ouwehoeren! ;) Dus komende dagen gaan we onze spullen inpakken en proberen het allemaal in ons autootje te krijgen; want Linda, Karel, Sigrid en Sascha hebben ook nog ‘wat’ spullen die wij even mee moeten nemen! ;) Wanneer we alles in ons witte blikje hebben gepropt en afscheid hebben genomen van onze vrienden hier, vertrekken we richting Nederland.
Donderdag hebben we een inspectie van de verhuurder, om te checken of alles nog een beetje is zoals het eerst was. En vrijdagochtend zijn we van plan om naar HUIS te gaan, zodat we vrijdagavond weer THIUS zijn! :)

Bedankt voor al jullie lieve reacties en tot over een paar dagen! :)

Een dikke en laatste tuut uit Växjö!

• 10 Januari 2011 - 00:25

Bernard:

Hej Willem

Zo te lezen heb je t echt super gehad op je rondreis! Leuk om te lezen. In Nederland is t ondertussen warm.... 11 graden... Doe rustig aan, geniet nog maar goed van de laatste dagen en een safe trip terug naar Fryslân!

Kram Bernard

• 10 Januari 2011 - 08:54

Hello Willem!:

Mooi om te lezen dat je weer veilig 'thuis' in Växjö bent!:) En zo te lezen hebben jullie heel veel gezien in de afgelopen week! Super!:)
    Geniet van je laatste dagen daar en tot snel hier in kwakkelend Nederland! :P 't heeft vannacht weer gevroren namelijk.. Tot snel!
    Liefs Marijke

• 10 Januari 2011 - 18:15

Linda:

Hej Willem,

Weer een leuk verhaal om te lezen! Fijn dat je een superleuke trip hebt gehad! Krijg door dit verhaal zelf ook erg veel zin om op vakantie te gaan :P.
    Succes en veel plezier nog de laatste paar dagen en een safe trip to home ;).

xx Linda

• 10 Januari 2011 - 19:25

Johanna En Atte.:

Hey Willem.

Wauw, wat ha hjim in soat sjoen, aurunne dagen en wiken!! Wat moai dat hjim die ferkansje nog ff dien ha.
    Succes mei ynpakken (hope dat alles yn hjim auto past..)
    En alvast in goeie reis nei Fryslan!

Tot snel.

Groetjes,
    Atte en Johanna.

• 12 Januari 2011 - 19:20

Jetske Douwtje:

Hoi hoi!! wat weer een super verhaal en wat een prachtige tocht hebben jullie gehad!!! wat zal je het daar straks gaan missen!! Maar dan hebben wij je weer in iedergeval! hahah!!!

Tot snel!! moeten van het weekend (zondag of zo) maar ff afspreken, want we willen alles horen!!!

Dikke tuut van us!