Merry Christmas! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu Merry Christmas! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Merry Christmas!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

30 December 2010 | Zweden, Växjö

Deze week hebben we lekker rustig aan gedaan en heerlijk genoten van de gezellige Kerstdagen in het mooie witte Zweden! Tevens hebben we natuurlijk weer even goed genoten van de dikke sneeuwlaag en hebben we de eerste voorbereidingen getroffen voor het nieuwe jaar; door oliebollen te bakken! :)

Donderdag hebben we eerst een flink gat in de dag geslapen. Ik moest weer nodig eens mijn computer op orde brengen, want die is het laatste half jaar flink gebruikt. Ook heb ik al mijn papierwerk van het afgelopen semester geordend en opgeborgen. Nu is alles weer op fris en klaar voor het volgende jaar. ;) Ik heb een paar weken geen tijd meer gehad om al mijn sociale mailcontacten bij te houden, dus heb ik even een mooi kerstkaartje gemaakt en iedereen even een mailtje gedaan.
In de avond ben ik nog even bij ons Finse vriendinnetje Sara lang geweest, om een paar mooie foto’s van ons te delen en even een beetje bij te praten. Later hebben we nog gezellig bij een paar vrienden op de kamer gezeten.

Vrijdag hebben we de hele dag bijna niets gedaan; beetje films kijken en tussendoor wat van je plaats om nieuw drinken te halen. Heerlijk vakantiegevoel! ;) In de loop van de dag kreeg ik nog een paar telefoontjes van onze klasgenoten dat zij niet naar het Kerstdiner van onze leraar konden; de een was ziek en twee anderen hadden een avondje met de friend family. Dus bleven Jurian en ik alleen over om naar het diner te gaan. We vonden het sneu voor de leraar dat alleen wij tweeën daar kwamen, maar wij konden er ook niets aan doen dat de andere studenten allemaal gevlogen waren.
In de avond zijn Jurian en ik naar het huis van Samir en zijn familie gefietst; het was een hele opgave om met ons fietsje door de sneeuw heen te ploegen. ;) Maar gelukkig woonde onze leraar niet ver van de campus en konden we zonder kleerscheuren aan komen. Na een kleine rondleiding door zijn huis, mochten we plaats nemen aan zijn bar. Daar hebben we eerst even mooi bijgepraat, onder het genot van een lekker drankje. Een tijdje later had Samir zijn vrouw het eten klaar staan en mochten we aanschuiven aan tafel. Ze hadden echt ontzettend veel lekker eten gemaakt: een tafel stond vol met fijne voorgerechten en het keukenblad was gevuld met heerlijk warm eten. Dit was genoeg voor twintig personen, terwijl wij maar met z’n vieren aan tafel zaten. ;) We hebben heerlijk gegeten en gezellig gepraat over van alles en nog wat. Na het diner kregen we nog een lekker dessert met cake en ijs. :) Toen we allemaal volledig vol zaten van al het heerlijke eten, was het tijd om even lekker onderuit te hangen op de bank; onder het genot van een fijn biertje. Het was een zeer gezellige avond! :) Wij dachten dat we maar een paar uurtjes bij de leraar thuis zouden zitten, maar na middernacht gingen wij pas weer richting de campus. ;) Omdat de familie Khoshaba zoveel eten had gemaakt en wij maar met z’n tweeën kwamen, kregen we nog een tas vol lekker eten mee naar huis; dit konden we tijdens de kerstdagen wel weer goed nuttigen. :) Op de campus hebben we nog even een klein stukje film gezien, die vrienden aan het kijken waren.

Op de Eerste Kerstdag hebben we bijna niets uitgespookt; we hebben gezellig wat mooie films gezien en hebben voorbereidingen getroffen voor het kerstdiner in onze kamer. Jurian en Sascha zijn bijna de hele dag bezig geweest om wat lekkere hapjes te maken en de kamer om te turnen tot een sfeervolle eetkamer. Karel en Linda hebben overdag staan koken om echte boerenkoolstamppot met rookworst en erwtensoep te maken; deze producten hadden de moeder en zus van Linda meegenomen. :) Iedereen heeft meegeholpen om er een smakelijk en gezellig diner van te maken.
In de avond zaten we met een clubje van tien vrienden gezellig aan tafel en hebben we heerlijk gegeten! Na eten hebben we nog even lekker doorgehangen en een filmpje gezien. :)

Tweede Kerstdag was ook een lekkere doe-maar-niet-te-veel-dag! ;) Toen we uitgeslapen waren en een paar film gezien hadden, was het ook alweer tijd voor het tweede Kerstdiner! :) We hadden nog zo veel restjes over van de het eerste Kerstdiner, zodat we nog een keer konden genieten van het heerlijke eten.
Omdat we de laatste dagen aardig lui waren, was het hoog tijd om weer eens wat acties uit te halen; Jurian kwam op het grandioze idee om de sleeën achter de auto te knopen en dan een rondje campus te doen. :) Om er een beetje in te komen en te leren hoe je moet sturen, hebben we eerst even wat rondjes om ons appartement gereden. Toen we mooi aan het heen een weer slingeren waren op een parkeerterrein op de campus, kwamen er nog meer vrienden bij; zij wilden het ook graag even proberen. Uiteindelijk zaten we met negen gasten in ons witte blikje en hingen er twee gekken aan een slee. Zo zijn we over alle kleine paadjes van campus gereden en gesleed! :) Soms zaten we vast en moesten we even allemaal uitstappen om de auto de heuvel op te duwen. ;) Toen we allemaal uitgesleed en compleet bevroren waren, zijn we na een klein opwarmend drankje weer richting onze kamers gegaan.

Maandagochtend gingen we vroeg van bed, want we wilden de bus van 12.30 uur pakken. ;) Samen met Karel, Jurian en Sascha zijn we de stad in gegaan en hebben we een beetje zitten shoppen. Het was ontzettend druk in de stad; alle winkels hebben uitverkoop en iedereen wil nog het een en andere kopen. Toen wij alle winkels in het stadcentrum hadden bekeken en een lekker bakje hadden gedaan, zijn we met de bus naar het andere overdekte winkelcentrum gereden. Daar hebben we even leuk rondgelopen en nog een paar kleine dingetjes gekocht.
Linda en Sigrid wilden in de avond graag koken, want Linda had van haar moeder de ingrediënten gekregen om een heerlijke bloemkoolschoten te maken. :) Zo hadden we zelfs nog een keer de Hollandse keuken in huis; om er weer een beetje in te komen, wanneer we weer terug in Nederland zijn! ;)
Na het eten heeft Jurian onze twee Duitse vriendinnetjes Anna en Charlotte weer van het vliegveld gehaald; zij hadden hun thuisbezoekje er ook alweer op zitten. Toen Jurian weer terug was, hebben we nog even vergaderd over onze trip naar het noorden. Het komt er op neer dat we een auto huren en we zien wel waar we heen gaan. We gaan geen plannen maken of iets boeken, we hebben als doel om het drielandenpunt van Noorwegen, Zweden en Finland te bereiken. Het hangt alleen een beetje af van het weer daar; als het te veel sneeuwt, dan gaan we een andere kant op. ;)

Dinsdag heb ik weer lekker rustig aan gedaan; beetje film kijken en mijn sociale contacten onderhouden via mail en skype. ;) Ja, dan vliegt zo’n dagje ook weer snel voorbij; vooral als je rond het middaguur een beetje wakker wordt en als het om 3 uur alweer donker wordt. Het is soms wel eens lekker om een dagje te hebben dat je even helemaal niets hoeft te doen. :)

Woensdag had ik in het hoofd om oliebollen te bakken. En dan wel met het familierecept van moeder. :) Enkele dagen geleden had mijn moeder het heerlijke recept al even gemaild. Dus even naar de supermarkt en alle nodige ingrediënten binnen halen; dat was gemakkelijker gezegd dan gedaan, want enkele producten kennen ze hier niet eens. Zoals zelfrijzend bakmeel hebben ze hier niet; hiervoor heb ik als alternatief een gistpoedertje meegenomen, dat toegevoegd kan worden om vergelijkbaar rijseffect te krijgen. Tevens kennen ze ook geen basterdsuiker, maar poedersuiker heeft hetzelfde effect. ;) En omdat ik alleen maar een paar oliebollen wilde bakken, had ik niet veel ingrediënten nodig. Maar hier in Zweden houden ze van grote hoeveelheden, zo is het kleinste pakje bakmeel al twee kilogram en kan je alleen vanillesuiker kopen van tweehonderd gram of meer. ;) Toen ik al mijn benodigdheden binnen had, ben ik begonnen om het beslag te maken; uiteindelijk had ik tweeënhalve kilogram beslag aangemaakt. Toen de olie mooi op temperatuur was, zijn Linda en ik begonnen met bakken. De eerste vijf ballen waren te zwart aan de buitenkant en van binnen was het beslag nog zichtbaar. Maar daarna ging het perfect: goed olietemperatuurtje en perfect beslag! :) Linda en ik hebben de hele middag mooi zitten bakken, de keuken zat op een gegeven moment compleet onder het beslag, de olie en de oliebollenresten; maar dat hoort ook een beetje bij het oliebollenbakken! ;) Twee uren later waren we een kleine zestig heerlijke oliebollen rijker en waren wij ook compleet omgeturnd als chef oliebol! ;)
Jurian is in de middag nog even de stad in geweest om een auto voor onze reis te huren en om vuurwerk te kopen. Dus met oliebollen en vuurwerk zijn wij nu ook helemaal klaar voor het nieuwe jaar. ;)
In de avond hadden we een gezellig verjaardagsfeestje van ons Nederlands vriendinnetje Sigrid en ons Duitse vriendinnetje Anna. De jarige dames hadden een nineties party georganiseerd; dus iedereen was verkleed als technoboys en dance babes. Met een kleine twintig man hebben we lekker gek gedaan in de kamer van Karel en Sigrid; dit was weer een zeer gezellig avondje! ;)

Komende dagen gaan we een keer te skiën bij het kleine skigebied buiten de stad en we willen ook graag even op de schaatsen staan. Maar omdat het op het buitenijs niet mogelijk is, door die dikke laag sneeuw dat er op ligt, willen we naar de ice hall in de stad. Oud en nieuw gaan we op de campus vieren, met alle vrienden die hier nog zijn. Van 2 tot 10 januari willen we met een clubje van vier of zes personen een mooie reis naar het hoge noorden maken. En wanneer we weer terug komen, is het alweer tijd om onze spullen te pakken, aanstalten te maken om richting Nederland te gaan en jullie weer op te zoeken! :)

Fijne jaarwisseling toegewenst en alvast de beste wensen voor 2011!

GOTT NYTT ÅR! Oftewel GELUKKIG NIEUWJAAR!

Bedankt voor al jullie felicitaties en leuke reacties! :)

Dikke tuut en knuffel uit Zweden!

• 30 December 2010 - 10:08

Marijke:

Hei Willem!
    Alweer een heel verhaal on the het net! :) Weer leuk om te lezen!
    Klinkt allemaal wel gezellig en lekker relaxed daar! Lekker van alles nix en niet meer je kop hoeven breken over schoolstuff! ;)
    Via deze weg wil ik je een gelukkig en gezond 2011 toewensen en een fijne vakantie strax!! :D Geniet van je laatste loodjes,, want voordat je het weet is het voorbij..
    Dikke tut uit het koude Fryslân!

• 30 December 2010 - 20:09

Vanuit Heerde:

Hallo Willem en de rest
    Zo te lezen waren jullie kerstdagen super gezellig en gaan de oliebollen vast goed smaken.
    Geniet nog even van het mooie Zweden en de trip naar het noorden.
    Voor jullie allemaal een goede jaarwisseling en een super goed gelukkig gezond 2011
    Alvast goede reis en doe voorzichtig.
    Tot over een paar weken.
    Liefs van ons allen
    Jannes Teuntje Nienke en Dennis

• 31 December 2010 - 10:24

AM10:

Lieve Willem,

Wat heb ik zojuist een heerlijk verhaal gelezen, een paar keer gelachen om o.a. jou taalgebruik (zitten shoppen, zitten bakken:P, gweldig:D) en de visuele vormgeving die ontstaat bij een keuken die onder de oliebollenzooi zit:P. Hartstikke mooi verhaaltje weer. Zal 1 van de laatste zijn denk ik zo. Wat heb je toch leuke dingen voor de boeg. Vnaaf oud&nieuw daar vieren met de restantstudenten en zondag alweer op reis naar het noorden. Ik vind het allemaal gweldig. Je geniet met volle teugen zoals je dat altijd doet, super!

Geniet van je laatste weken daar en heel veel plezier op jullie trip naar het hoge noorden! Wordt weer een mooie belevenis;)

Een heel goed en gezellig oud&nieuw avond!

Dikke tuut uit het al flink knallende Friesland;)

• 31 December 2010 - 11:32

Jitske:

Hey Willem,

Allereerst nog gefeliciteerd met je afstudeerplek en je goede cijfers!

Weer een leuk verhaal, vanalles beleeft en nog in het vooruitzicht.

Fijne jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2011.

Een hele fijne vakantie, geniet er van want voor je het weet ben je alweer terug.

Dikke tut, Jitske

• 31 December 2010 - 15:59

Linda:

Hej Willem,

Weer een leuk verhaal om te lezen en leuke foto's:)!
    Je vermaakt je prima zo te horen!
    Ook alvast een gelukkig en gezond nieuwjaar gewenst!

Veel plezier op vakantie! Maak er een mooie trip van.

Liefs Linda

• 01 Januari 2011 - 10:53

Hait En Mem:

Folle Lok en Seine in it nije jier
    Wes forsichtig as jim nei dat hege noorden gean,wij sjogge der nei ut as jim wer werom binne.
    Folle plezier derre genietsje der fan.
    It is hjir allegear wer grien,de snie is fourt,sinne skynt it liket wol maityd.
    Hertelyke groet fan Fam. Maat