Celebrating Christmas holiday! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu Celebrating Christmas holiday! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Celebrating Christmas holiday!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

22 December 2010 | Zweden, Växjö

Ja, eindelijk heb ik nu ook kerstvakantie! :) Voor het weekend hebben we alle projecten afgerond en nu kunnen we nog even goed genieten van de mooie witte wereld hier! ;) Dit weekend kwam mijn neef Bernard langs en hebben we de Zweedse rituelen nageleefd. En deze week heb ik al mijn studiepunten binnen gehaald! :)

Donderdag heb ik de hele dag op een en dezelfde plaats gezeten om te werken aan het project voor Machine Design; samen met Cajsa heb ik het rapport doorgelezen en aanpassingen in de tekst gemaakt en een appendix aangemaakt. Deze dag was er een flinke sneeuwstorm, dus het was ook wel fijn om lekker warm binnen te zitten, voor het raam. ;)
In de avond zijn Jurian, Jarek en ik bezig geweest met de voorbereidingen voor de presentatie van Computer Animation. Jurian en Jarek hebben hun animatiefilmpje gemaakt en ik heb even een presentatie in elkaar geknutseld. Rond 2.00 uur in de nacht hadden wij de presentatie bijna klaar; het enige wat nog moest gebeuren was de animaties renderen –wat wel vier uur duurt voor een acht seconden filmpje– en vervolgens de animaties in de PowerPoint verwerken. Dus Jarek heeft zijn computer even een nacht laten draaien, zodat de animaties de volgende dag gerendeerd waren.

Vrijdagochtend hebben we de laatste stukjes voor het Machine Design project geschreven; op het laatst moment moeten er nog veel kleine dingetjes gebeuren, die veel tijd roven. Rond koffietijd had ik met Jurian en Jarek afgesproken dat we de presentatie voor Computer Animation nog even af zouden maken. Voor etenstijd hadden we de presentatie werkend, inclusief de mooie animaties! ;)
Om 12.00 uur mochten we onze Computer Animatie projecten presenteren aan de klas, dit ging vlekkeloos; we hadden niets afgesproken wie wat zou vertellen, maar we wisselden elkaar elke keer weer op het juiste moment af. :) De klasgenoten waren onder de indruk van onze presentatie en de leraar stelde vragen die we eenvoudig konden beantwoorden. Van de tweede presentatie waren wij diep onder de indruk, deze jongen had het alleen gedaan en heeft heel wat tijd gestoken in het leren van het programma. Hij had een mooie presentatie en een zeer goede animatie, dat levensecht leek. De andere klasgenoten hadden niet eens een PowerPoint presentatie en waren zelfs tijdens de presentaties nog bezig om hun animatie af te krijgen. Ze hebben de animatie in het ontwerpprogramma laten zien, omdat ze geen tijd meer hadden om het filmpje te renderen. Dit viel ons een beetje erg tegen, maar zo nu en dan kwam er wel een zeer mooie animatie voorbij. Na een twee uurtjes hadden we de presentaties gehad en waren we ook klaar met deze cursus! :)
Na de presentatie ben ik weer verder gegaan met het rapport voor het vak Machine Design. Mijn projectgenoten hadden hun laatste onderdelen ook al af, dus kon ik het aan het rapport toevoegen. We hebben de laatste puntjes nog even op de ‘i’ gezet en een conclusie en samenvatting geschreven. In de namiddag hadden we het rapport van 34 pagina’s, met een appendix van 51pagina’s, compleet. Toen hebben we het nog even geprint, gevouwen en ingebonden; nadat we het hadden ingeleverd, hadden we officieel VAKANTIE! :) Ik heb mijn teamgenoten nog even bedankt voor de goede samenwerking en alvast een prettige kerstvakantie toegewenst.
Rond 17.00 uur ben ik naar het treinstation gereden om Bernard op te halen. Hij kwam hier voor een weekendje langs om te kijken wat wij hier allemaal uitspoken en om ook even de Zweedse sfeer te proeven. ;) Om de producten van eigen bodem niet te vergeten, had Bernard een grote fles Sonnema, Echte Fryske Sukerbôle en een flink stuk Kjellepoat meegenomen; dat is altijd feestelijk! :) Nadat we gezellig met ons clubje hadden gegeten, zijn Bernard en ik de ondergesneeude campus nog even rond gelopen. Vervolgens zijn we naar een feestje gegaan van onze Duitse vriendinnetjes Charlotte en Anna, zij hadden een afscheidsfeestje georganiseerd; want zij gaan de kerst in Duitsland vieren. Na dit feestje zijn we naar de pub Stallarna gegaan, om daar nog even lekker gek te doen. Het was erg druk en ook weer zeer gezellig; omdat dit de laatste keer van het jaar was dat de pub open was. Tijdens het feesten hebben we afscheid genomen van veel Zweedse studenten, bijna alle binnenlandse studenten gaan thuis de kerst en oud en nieuw vieren; dus in de vakantie blijft er nog maar een klein clubje van exchange studenten over op de campus.
Bernard heeft mooi bij ons op de kamer geslapen en Jurian was even verhuisd naar de kamer van Sascha; die zijn kamergenoot is ook al terug naar huis, dus konden we dit zo mooi even regelen. :)

Zaterdagochend zouden Bernard en ik even gezellig met Charlotte en onze Turkse vrienden Irmak en Vala brunchen bij de pub Sivans, maar toen we daar kwamen was het gesloten. Tsja, wat doen we dan... Irmak had een grandioos idee om pannenkoeken te bakken, dus hebben Irmak en ik even pannekoeken gebakken in onze kamer; dat was dikke pret! Dus hebben we toch nog gezellig uitgebreid gebruncht met ons clubje. :)
In de middag zijn Bernard en ik de stad in gegaan om een muts voor Bernard te kopen, want hij vond de -15°C toch wel een beetje fris aan het hoofd. Tevens hebben we een boomstandaard, een partij mooie kerstballen en schitterend gekleurde kerstverlichting gekocht. Nu de boom nog! ;) Tussendoor heb ik onze Franse vriend Aurelien naar het treinstation gebracht, hij gaat thuis met zijn familie de kerst vieren.
In de namiddag had onze Poolse vriend ons uitgenodigd om even goed op te warmen in de sauna. Dus hebben we samen met Jarek en Sigrid even heerlijk zitten zweten in de sauna en tussendoor fijn afgekoeld in de verse sneeuw! Het is ontzettend koud als je met je handdoekje in de sneeuw licht, maar als je weer in de sauna zit, dan begint alles zo lekker te tintelen. :)
Na het eten hebben we ons voorbereid op een mooi vuurtje bij het kasteel op de campus. Jurian en Sascha zijn weer even op pad geweest om hout te sprokkelen en het vuurtje aan te maken. Gewapend met lekkere likeurtjes, bier, een barbecue en worstjes hebben we gezellig rond het vuurtje zitten ouwehoeren.
Op de campus hadden een paar Zweedse studenten een mooie hottube gehuurd, deze hadden ze op het parkeerterrein staan en daar zaten ze gezellig met een clubje van tien in te bier drinken. Ze hebben daar de hele nacht in zitten dobberen, totdat het hout en de drank op was. ;)

Zondag hebben we na ons ontbijtje de auto even sneeuwvrij gemaakt en zijn Bernard en ik op toer gegaan rond Växjö. Via veel kleine, besneeuwde weggetjes zijn we door de mooie natuur gereden. Tussendoor hebben we de auto even aan de kant van de weg gezet en de boogzaag even tevoorschijn gehaald; om een mooi kerstboompje te zoeken voor in onze kamer. Dus wij vanaf de weg de bos in springen, stonden we ineens een meter diep in de sneeuw. ;) Maar gelukkig hoefden we niet ver door de sneeuw te ploegen om een mooi boompje te vinden. Eerst de boom een beetje uitgraven, sneeuw afkloppen en hup, de auto in. Vervolgens zijn we door een nieuwbouwwijk in een klein dorpje gereden, om even te kijken hoe de nieuwe huisjes hier uitzien. De oude en nieuwe Zweedse huizen lijken allemaal veel op elkaar qua kleur en model, maar de nieuwe huizen hebben wat strakkere vormen. Toen we via een smal bosweggetje weer richting de stad wilden rijden, hadden we moeite om een auto te passeren; beide een beetje aan de kant van de weg en ja, vast! Maar we konden beide nog achteruit rijden, zodat we weer vrij waren. De andere automobilist is even een woonerf opgereden, zo konden wij weer verder rijden. Het is een mooie uitdaging om in deze tijd op toer te gaan, het is wel belangrijk om niet te ver van de weg te gaan. ;) Bij de campus hebben we het kasteel en het bevroren meer nog even bekeken, wat ook volledig bedekt was met een dikke laag winterse kristallen.
Toen we weer bij ons appartement waren, hebben we de kerstboom binnen gehaald en even mooi versierd. We hadden nog een klein tafeltje nodig, waar de boom op kon staan; zodat we de dozen en drankvoorraad er mooi onder konden plaatsen. Als je hier een kast of tafel nodig hebt, ga je gewoon even naar de grofvuil afdeling voor ons appartement en daar vind je wat je nodig hebt! :) Aan de andere kant komt het best mooi uit dat veel studenten naar huis gaan en hun kamers opruimen. ;) Dus zo hadden wij weer een mooi tafeltje voor de kerstboom. :) Bernard en ik zijn bijna een uur bezig geweest om touwtjes door de oogjes van al de kerstballen te rijgen; maar toen we de boom volledig versierd hadden, stond er wel een pracht van een kerstboom! Ik ben er helemaal trots op! :)
In de avond hebben we met een clubje van vijftien vrienden een typische kerstfilm gezien: Love Acually. Dit hebben we even mooi in onze privé bioscoop gezien: een van de collegezalen van school. :)

Toen Bernard en ik weer een beetje uitgeslapen waren, heb ik Bernard naar het treinstation gebracht. Bernard wilde ook nog twee dagen doorbrengen ik Kopenhagen, om daar de stad te bekijken. Het was een gezellig weekend met Bernard en we hebben weer veel mooie dingen beleefd.
Op school ben ik nog even bij onze leraar langs geweest om te vragen of hij het Machine Design rapport al had nagekeken, die wij vrijdag in hadden geleverd. Hij had een paar op en aanmerkingen op de tekeningen; hij stelde voor dat wij de tekeningen nog aan konden passen, voordat hij de punten gaf. Dus ik heb het rapport weer meegenomen en doorgenomen met ons projectlid Karl. Samen hebben we de tekeningen verbeterd, volgens de correcte manier.
In de namiddag had ik een afspraakje met ons Zweeds vriendinnetje Sandra, waarvan ik een paar weken geleden haar spullen heb verhuisd. In haar nieuwe kamer hebben we gezellig een bakje gedaan en bijgepraat; zij gaat volgend semester stage lopen in Parijs. Dit was tevens een afscheidsmoment, want de volgende dag vertrok ze al naar Le France.
’s Avonds kwam Linda met haar moeder en zusje langs om even gedag te zeggen, want zij gingen die avond ook alweer richting Nederland. Jurian heeft ons Duitse vriendinnetje Charlotte even naar het vliegveld gebracht, zij is even voor een weekje terug bij haar familie.

Dinsdagochtend heb ik het herziene rapport van Machine Design ingeleverd bij onze leraar. We hebben een heel gesprek gehad over van alles en nog wat en ik heb nog veel informatie ontvangen van hem. Ik had een dikke SKF-catalogus voor lagerberekeningen en een technisch tekenen boek in bruikleen. Dus die wilde ik weer terug geven, maar hij schonk mij dit als aandenken. :) Tevens heeft de leraar mij nog een paar rapporten en handboeken gegeven van Machine Design. Het is altijd leuk om deze informatie te ontvangen, want dit kan ik weer gebruiken voor veel verschillende toekomstige ontwerpen.
In de middag heb ik de Erasmus formulieren ingevuld, wat Windesheim graag wil ontvangen bij terugkomst in Nederland; het is altijd een strijd om alles een beetje goed in te vullen. ;)
’s Avonds had ik een etentje met ons Zweeds vriendinnetje Nathalie, de ex-kamergenote van Sandra waarvan ik ook haar spullen had verhuisd. Samen met haar vriendin, waar ze tijdelijk bij in woont, hebben we gezellig gedineerd. En later kwam Jurian ook nog even langs om een glühwein te nuttigen.
Later op de avond heb ik samen met onze Nederlandse vriend Jelmer, met Nathalie en haar vriendin even gesleed op de campus; dit was weer dikke pret, met veel rondvliegende sneeuw. ;) Toen we niet meer te onderscheiden waren tussen een sneeuwbult of een mens, zijn we de weer richting huis gegaan. Ik had nog een filmpje op het programma staan; samen met Karel, Siegrid en hun vrienden die een weekje op bezoek zijn, hebben we nog even mooi in onze privécinema een filmpje gezien. ;)

Woensdag heb ik alles geregeld om mijn studiepunten binnen te halen, zodat ik al het schoolwerk voor de kerst rond heb. Eerst ben ik even bij de secretaresse langs geweest om te vragen welke punten al op de lijst stonden en welke nog bijgevoegd moesten worden. En toen heb ik even een paar telefoontjes en mailtjes gedaan naar de desbetreffende leraren. Uiteindelijk kreeg ik in de middag een mailtje van onze cursusverantwoordelijke dat al mijn punten binnen waren en dat het Transcript of Records klaar lag! :) Ik ben direct naar hem toe gegaan en na een bakje koffie met gebak hebben we al de formulieren ondertekend. Alles is nu rond en al mijn punten zijn binnen! :) Voor het vak Life Cycle Cost Analysis heb ik een C, dit staat gelijk aan een cijfer tussen de 7 en 8. Voor de vakken Machine Design, Tool Design en Computer Animation heb ik een A, dit staat gelijk aan een cijfer tussen de 9 en 10. Ik ben helemaal blij met deze resultaten! :) Voor zijn goede lessen, ondersteuning en ontvangen informatie heb ik hem een mooi flesje drank gegeven.
Samir Khoshaba, de cursusverantwoordelijke, heeft ons uitgenodigd voor een diner bij hem thuis op kerstavond. Hij vroeg mij of ik de andere exchange klasgenoten kon uitnodigen voor het diner. Dus heb ik even rond gebeld om te kijken wie hier überhaupt nog tijdens de kerst op de campus is, blijkt dat er nog maar vijf personen overblijven; waarvan een student al een etentje heeft met zijn friendfamily. Maar toch willen wij er graag heen, dan maar met een klein clubje; want deze man heeft al de cursussen voor ons georganiseerd en heeft ons goed geholpen tijdens dit semester.

Nu is het officieel vakantie voor ons; Jurian heeft dinsdagavond zijn project ook afgerond, dus kunnen we nog mooi een even genieten van de mooie wereld hier. Vrijdagavond hebben we eerst een diner bij onze leraar thuis, vervolgens maken we met de vrienden een gezellige kerstavond op de campus. :) Op eerste kerstdag is het in de stad een groot feest, met allemaal kleine activiteiten en gezellige kroegjes die open zijn. Naast vele feestjes gaan we komende week ook even rond de tafel om onze vakantieplannen in het nieuwe jaar door te nemen.

GOD JUL! Oftewel PRETTIGE KERSTDAGEN!

Bedankt voor jullie mooie reacties!

Puss och kram!

  • 22 December 2010 - 21:16

    Hait En Mem:

    Hallo Willem

    Geweldig sokke mooie sifers,en dat jim alles no ofronnden hawwe super.
    Wat ha in mooie kristbeam,toch makkelyk san boogsage.
    Mooi dat jim san gezellig wikein han hawwe mei Bernard.
    Genietsje no mar fan jim fekansje.
    Goeie kristdagen tawinske.
    Hjir is alles goet,mar wol winter soms
    _10 graden de alfesteaden kriebels beginne hjir al te kommen.

    Groeten oan elkenien en oant hjearens.

  • 23 December 2010 - 21:03

    Vanuit Heerde:

    Willem gefeliciteerd met je behaalde studiepunten super gedaan!!!!
    Wij wensen jullie een fijne sfeervolle kerst en een super fantastisch goed 2011
    Doe voorzichtig als jullie nog een tripje naar het noorden maken goede reis en veel plezier geniet nog even van het mooie Zweedse landschap
    liefs van ons
    Jannes Teuntje Nienke

  • 24 December 2010 - 01:23

    M. Sieperda:

    Hey neef
    Zo te zien vermaak jij je ook nog wel prima daar in het koude Zweden, ik heb een aantal dagen regen gehad maar de zon schijnt weer volop.

    Merry Christmas and a happy new year.
    groetjes uit australie

  • 25 December 2010 - 16:28

    Marijke:

    Hei Willem!
    Congratz met je behaalde cijfers! :D
    Had eigenlijk ook niet anders van je verwacht :P
    En nu maar lekker genieten van het land,, de mensen en de sneeuw!
    Gezellige kerstdagen toegewenst en alvast een gelukkig nieuwjaar!! :D
    Liefs Marijke

  • 27 December 2010 - 10:31

    Jetske Douwtje:

    Heyyy lieve willem, wat een goede en gezellig kerst gehad?? Wij wel! gister even lekker gegourmet de hele familie en daarna natuurlijk boer zoekt vrouw gezien! haha

    nu de rest van de week weer aan het werk en dan oud en nieuw vieren!

    Wat super dat je alle punten behaald en nu alles afgerond hebt! wat een heerlijk gevoel!!

    Geniet er nog even van en lekker genieten de komende dagen want het is zomaar tijd om weer de hele lange reis terug te maken!!

    Dikke tuut!!!

  • 27 December 2010 - 15:52

    Martje En Pieter:

    Gefeliciteerd met je mooie cijfers.
    Een bijzondere maaf heel fijne jaarwissel toegewenst. Als je de kerstboom zo ziet branden heb je vast een beetje een thuis gevoel.
    Geniet van alle gezellige dingen daar.
    Want over een paar weekjes ben je alweer thuis. Have fun be happy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Växjö

Studeren in Växjö

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2011

Home Sweet Home!

09 Januari 2011

Enjoy the winter in Scandinavia!

05 Januari 2011

Beautiful and Icecold Sweden!

01 Januari 2011

Happy New Year!

30 December 2010

Merry Christmas!
Willem

Functie-ontwikkelaar bij Philips Consumer Lifestyle in Drachten

Actief sinds 17 Aug. 2010
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 49087

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 29 Januari 2014

Backpacken in Australië

24 Augustus 2010 - 15 Januari 2011

Studeren in Växjö

Landen bezocht: