I have a graduation assignment! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu I have a graduation assignment! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Willem Maat - WaarBenJij.nu

I have a graduation assignment!

Door: Willem Maat

Blijf op de hoogte en volg Willem

15 December 2010 | Zweden, Växjö

Soms mag je ook wel eens een beetje geluk hebben! ;) Maandag 6 december ben ik gebeld door Philips en zij bieden mij een afstudeeropdracht aan! :) Tevens kreeg ik de woensdag daarop een mailtje van Mammoet: op het moment zijn er geen gepaste afstudeermogelijkheden. Maar omdat Philips al eerder met een zeer positief bericht kwam, was dit niet zo’n grote teleurstelling.
Deze week ben ik veel bezig geweest met de voorbereiding van afstuderen en tussendoor ben ik nog bezig geweest met het schrijven van ons laatste rapport. Tevens hadden we natuurlijk nog een paar mooie feestjes en uitstapjes deze week! ;)

Donderdag zijn we de dag weer begonnen met het project van Machine Design. Voor de koffie heb ik de afstudeercoördinator van Windesheim gebeld over mijn positieve telefoontje van Philips en te vragen aan welke eisen het allemaal moest voldoen. Het eerste wat ze vroeg was met wie ik ging afstuderen; uhm… ik ga alleen afstuderen… Bleek dat het de procedure was om af te studeren in een duo, maar met hoge uitzondering was er een eventuele mogelijkheid om alleen af te studeren. Ze zou me een lijst toesturen met alle af te studeren studenten die nog geen duo hebben gevormd. Daar was ik een klein beetje teleurgesteld over; doe je je best om een geschikt plekje en een mooi project te krijgen, krijg je deze reactie. Terwijl ik verder niemand van mijn afdeling ken die ook gaat afstuderen, dus moet zo op de dolle roes een persoon kiezen. Dus ik was niet zo enthousiast meer na dat telefoongesprekje. Maar ik wilde eerst het sollicitatiegesprek afwachten, zodat ik meer wist van de opdracht en of het überhaupt wel een tweepersoons opdracht is.
Na het telefoontje had ik een gesprek met de leraar van Machine Design en bleek dat hij al de gemaakte berekeningen ook graag in het rapport wilde zien. Tsja, had ik een grote Excel-sheet gemaakt, waar je alle nodige informatie ziet, zoals de omschrijving, formule, uitkomst en notities; behalve de berekening met de getallen. Daar baalde ik knap van, want dan mocht ik nog een keer door al de vierhonderd berekeningen door lopen. Ja, deze dag was een beetje mijn baaldag. ;)
Later in de middag heb ik maar een beetje rustig aan gedaan, want het wilde niet helemaal lukken. En in de avond ben ik begonnen met het aanpassen van mijn Excel.

Vrijdagochtend hadden we de laatste les van Machine Design; het onderwerp was kettingberekeningen. We hebben het rekenproces doorgenomen en na de les hebben we met ons groepje direct de kettingberekening gedaan voor ons project.
’s Middags kregen we tijd om onze animatie te verbeteren voor het vak Computer Animation; ik vond mijn animatie van de punch tool al mooi genoeg, dus heb het mooi zo gelaten. In plaats daarvan heb ik de kettingberekening in de Excel-sheet gezet. Ja, nu ook met de berekeningen zichtbaar. ;)
In de avond kwam Jurian zijn schoolvriend Tom bij ons, om hier een weekendje te bivakkeren. Een kennis van hem wilde een weekendje naar Stockholm, om zijn zoon te bezoeken, en die man vroeg Tom of hij ook mee wilde; omdat die man wist dat Tom ook eens een bezoekje aan ons wilde doen. Tevens ging Mandy, de zus van Linda, weer terug naar Nederland en kwamen er weer twee vriendinnen van Linda aan, om ook een weekendje Zweden te ervaren. :) Dus het was hier weer een gezellige boel. ;) Na een kleine preparty zijn we met z’n allen naar de pub Stallarna gegaan, om daar weer even flink uit onze bol te gaan. :) En dat hebben we goed gedaan; het was weer een zeer gezellig avondje! ;)

Zaterdag hebben we eerst even lekker uitgeslapen en na een stevige brunch zijn Jurian en Tom op pad gegaan om Tom de omgeving te laten zien. Ik heb de was weer even gedaan en in de middag heb ik mijn sollicitatiegesprek voor maandagochtend voorbereid; we hadden het gesprek verschoven naar maandag, in plaats van vrijdag, want dat kwam mij wat beter uit.
In de namiddag hebben we ons voorbereid op de Goodbye dinner van alle exchange students; de meeste studenten hebben hun cursussen al weer afgerond en enkelen zijn al van plan om weer naar huis te gaan. Daarom had de studentenorganisatie in de avond een Goodbye Gala georganiseerd, met een dinner en een grote afterparty. :) Dus alle heren strak in pak en de dames in schitterende mooie jurkjes. :) In het M-gebouw hadden we een zeer exclusief dinner, met leuke optredens en prijsuitreikingen van ‘the best pre-party place’, ‘the best house party’, ‘the best dressed Halloween student’ en ‘the best soccer club of the campus’. Dit was zeer leuk om te zien en het was een erg gezellig aan tafel.
Na het dinner zijn we met de Nederlanders nog even bij een middleparty van klasgenoten van ons langs geweest. Maar omdat het daar zo druk was, zijn wij al snel vertrokken richting de afterparty van de Goodbye Gala; in Stallarna hebben we weer even mooi feest gevierd, tussen allemaal prachtig opgemaakte studenten. :)

Zondagochtend vroeg heeft Jurian Tom met de auto naar Stockholm gebracht. Dit vond Tom wel gezellig en dit was goedkoper als een treinticket; dus Jurian heeft de hele dag zitten rijden. Toen ik uitgeslapen was, ben ik nog wat bezig geweest met het rekenen aan wat aandrijfassen voor het Machine Design project.
In de avond heb ik samen Karel, Linda en de twee vriendinnen van Linda Henrieke en Lisan een gezellige sleetocht gemaakt door de campus. Karel en Jurian hadden beide een mooie slee gekocht; dat moest natuurlijk uitgetest worden. ;) Jurian had er niet zo veel zin in en kracht meer voor, omdat hij compleet was ‘uitgereden’. ;) In het midden van de campus haden wij een mooi heuveltje gevonden, waar we mooi vol gas vanaf konden sleeën. Dit ging natuurlijk weer helemaal soepeltjes; als we in de eerste tien meter niet onderuit waren gegaan, dan gingen we in een klein bochtje verder op wel finaal de losse sneeuw in. ;) Op het laatst hadden we het zo bedacht dat we ook met z’n vijven in een keer van de heuvel af konden gaan, door elkaars voeten vast te houden: Dat ging geweldig! ;) Maar omdat we allemaal nog niet helemaal wit van de sneeuw waren, hebben we nog even een gevechtje gehouden; totdat we in de sneeuw niet meer te herkennen waren! ;) Het was erg koud die nacht en om weer een beetje op temperatuur te komen, hebben we in school even een lekker warm bakje chocolademelk gedronken! Daar hebben we nog even gezellig zitten bijpraten en op zitten warmen.

Maandagochtend om 11.00 uur had ik het sollicitatiegesprek met de projectbegeleider van Philips. Van tevoren had ik me nog even goed voorbereid; projectomschrijving en vragenlijst nogmaals doorgenomen, reserve telefoon en een glas water binnen handbereik, de website van Philips op voorgrond van m’n laptop en mijn telefoon in de hand. Exact 11.00 uur belde Alex Nijhoff van Philips; ik was er helemaal klaar voor, dus kom maar op! ;) We hebben het eerst even gehad over mijn ervaringen in Zweden en of ik wat met al de verschillende culturen overweg kon; daar kon ik natuurlijk wel een mooie tijd over praten! ;) Daarna hebben we het gehele project stap voor stap besproken; Alex heeft uitgelegd wat het allemaal inhoud en wat er van mij verwacht wordt. Het gaat om een eenpersoonsopdracht; als eerst ga ik de geluidslevels van de verschillende soorten waterkokers van Philips in kaart brengen. Tevens ga ik de waterkokers van de concurrenten analyseren en de technische oplossingen in kaart brengen. Aan de hand van de eisen en wensen van de consument en de gemaakte technische specificaties ga ik een oplossing bedenken. Dit ga ik compleet doorrekenen op haalbaarheid, kosten en productie. Waarna ik het ook daadwerkelijk ga produceren en ga testen of het ook aan de eisen voldoet. Bij specifieke activiteiten krijg ik hulp van een team van experts, bestaande uit een Acousic Engineer, Application Researcher, Quality Engineer en Test-Engineer. Voor het Plan Van Aanpak, planning en algemene activiteiten krijg ik ondersteuning van Alex als Lead Mechanical Product Engineer Boiling. Tevens is dit project volledig in het Engels, dus mag ik naast het Engels communiceren ook een Engels rapport schrijven. Voor mij is dit een geweldig grote uitdaging en ik ben helemaal enthousiast over deze opdracht. :) Na een drie kwartier hadden we al het nodige doorgenomen en hebben we afgesproken dat ik de projectomschrijving specifieker opstel en er tevens voor zorg dat ik de school overtuig dat dit project perfect bij mij past als Mechanical Engineer. Toen ik het telefoongesprek had beëindigd, heb ik eerst even een groot vreugdesprongetje gemaakt! ;) Ik was helemaal blij dat ik was aangenomen voor dit project! :)
In de middag hadden we de laatste les in het vak Tool Design; maar omdat de leraar er geen kans meer in zag om het laatste project nog op te starten, heeft hij besloten dat we het laatste project konden schrappen. Dus waren we ook al klaar met deze cursus! :) We kregen het rapport terug van het eerste project van deze cursus: de Punch Tool. Hier kregen wij de grade A op, omgerekend staat dit gelijk aan een 9 tot 10. :) De leraar was er zo enthousiast over dat hij het rapport en de technische tekeningen wil gebruiken als voorbeeld voor de andere groepen. :) Dat is altijd leuk om te horen! ;) Volgens mij was dit mijn Lucky day!
In de avond heb ik de afstudeer opdracht specifieker omschreven en heb ik mijn motivatie naar school geschreven. Dit gaat allemaal in het Engels, voor mij is dat geen grote opgave meer. Soms kan ik even snel denken en schrijven in het Engels als Nederlands.

Dinsdag heb ik eerst mijn motivatie nog even wat meer uitgebreid en de competenties geschreven voor de afstudeeropdracht; waarna ik het heb verstuurd naar Alex van Philips. Ook heb ik weer even met de afstudeercoördinator van Windesheim gebeld; omdat ik zo enthousiast was, werd zij ook helemaal enthousiast. :) Ze zei als ik een goede motivatie op papier heb, dan gaat de opleidingcommissie bepalen of ik dit afstudeerproject alleen mag doen. Dus we zullen afwachten!
’s Middags hadden we een groepsbijeenkomst van Machine Design, hier ben ik weer even bezig geweest met de asberekeningen.
In de namiddag kreeg ik alweer een feedback van Philips, op mijn projectomschrijving en motivatie; er moest nog het een en ander aangepast worden en dan kon ik het naar school sturen. Dit heb ik in de avond direct even aangepast.

Woensdagochtend heb ik eerst de herziene versie van mijn projectomschrijving in motivatie weer even naar Philips gestuurd, zodat hij de goedkeuring kon geven.
De rest van de dag ben ik non-stop bezig geweest met het schrijven van het rapport voor Machine Design. We hebben bijna alle onderdelen af, het plan is om deze week vrijdag het hele project klaar te hebben. En dan zijn we hier klaar met alle opdrachten! :)

Komende twee dagen zijn we druk met school: vrijdagmiddag hebben we de presentatie voor het vak Computer Annimation. Hierin gaan Jurian, Jarek en ik onze animaties laten zien en presenteren we het proces om een animatie te maken.
Mijn neef Bernard komt vrijdag aan in Kopenhagen en reist in de avond richting Växjö; hij komt hier een weekendje bij ons logeren! Dus dan kunnen we weer even gezellig bijpraten en kan ik hem ‘ons wereltje’ ook even laten zien! :)
We hebben helaas nog geen tijd gehad om een kerstboompje te zoeken; maar als onze opdrachten afgerond zijn, dan hebben we mooi de tijd om een knap boompje in huis te halen. ;)

Bedankt voor jullie leuke reacties!

Dikke tuut van de sneeuwpop uit Zweden!

  • 16 December 2010 - 09:00

    Marijke:

    Hello Willem!
    Gefeliciteerd met je waterkoker afstudeerproject bij Philips! :D
    Super zeg! Op deze wijze solliciteren is weer eens wat anders dan face to face zitten, tegenover 3 mensen! :P

    En nu dus nog even bickelen met de laatste loodjes voor school daar en dan nog even lekker vakantie vieren en genieten van het witte Zweden! Leuk vooruitzicht lijkt mij! ;)

    Enjoy your time!! :D
    Liefs Marijke

  • 16 December 2010 - 18:53

    Hait En Mem:

    Hallo Willem

    Prachtig san forutsicht bij Philips fan herte gefeliciteert.
    Dan bin je wol in gellokkig man,super.
    Wat in mooie foto.s,hast altyd nog genog vroulje om dy hinne.
    Dus nog in pear dagen,dit is toch ek wer vlug goan.
    Groeten oan Jurian en Bernard.

    Tot hearens

    Folle Plezier gr Hait en Mem

  • 19 December 2010 - 16:42

    Jetske Douwtje:

    Hey Willem!
    Echt helemaal super dat je daar mag afstuderen, nou maar hopen dat school dit ook goed keurt!! Wat een gedoe weer!! wel een super leuk en nuttig, zinvol project!!

    Wat een gezelligheid daarweer, wel leuk dat er van alles en nog wat wordt georganiseerd. nu de laatste dingen nog afronden, maar komt helemaal goed!

    Hier ook alles prima, gister een verlaat sinterklaas feest gevierd bij ons thuis, super gezellig en daarna lekker gegourmet!!

    Fijne feestdagen!!

    een hele dikke tuut van us

  • 19 December 2010 - 20:15

    Pieter En Martje:

    Fijne kerstdagen toegewenst in een prachtige omgeving met genoeg mooie meiden zoals wij op de foto's kunnen zien. Een fijn gelukkig en uitdagend 2011 toegewenst. Weer wat dichter bij huis denk ik....

  • 20 December 2010 - 19:46

    Grietje En Thijs:

    Hey Willem,

    Gefeliciteerd met je afstudeerd plek bij philips. Wat weer een lange verhaal. Maar leuk om te lezen wat jullie allemaal daar beleven. En beter dat jullie bijna alles afgerond hebben voor de studie. Veel plezier nog de laatste weken, we zullen je toch wel een beetje missen met de kerst!!!

    Liefs thijs en grietje

    PS: Welke van al die vrouwen mag straks met je mee naar huis??? We hebben er zoveel voorbij zien komen afgelopen maanden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Växjö

Studeren in Växjö

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2011

Home Sweet Home!

09 Januari 2011

Enjoy the winter in Scandinavia!

05 Januari 2011

Beautiful and Icecold Sweden!

01 Januari 2011

Happy New Year!

30 December 2010

Merry Christmas!
Willem

Functie-ontwikkelaar bij Philips Consumer Lifestyle in Drachten

Actief sinds 17 Aug. 2010
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 49087

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 29 Januari 2014

Backpacken in Australië

24 Augustus 2010 - 15 Januari 2011

Studeren in Växjö

Landen bezocht: