Great Ocean Road en Kerst in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Willem Maat - WaarBenJij.nu Great Ocean Road en Kerst in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Willem Maat - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road en Kerst in Melbourne

Blijf op de hoogte en volg Willem

29 December 2013 | Australië, Melbourne

Melbourne en het zuidoosten van Australië is zeer indrukwekkend. De afgelopen dagen heb ik samen met mijn collega Matthew en reisvrienden het schitterende zuidoosten van Australië ontdekt, van Phillip Island tot Port Campbell; over de welbekende Great Ocean Road. De Kerst heb ik op meerdere plaatsen in Melbourne geviert, samen met Matthew zijn familie en vrienden. Dat was een geweldige belevenis: Kerst vieren in de felle zon, met een temperatuur van 30 graden celcius.

De dag na mijn aankomst in Melbourne zijn Matthew, Helena, Stefan en ik in de auto gestapt richting Phillip Island. Op dit eiland ten zuiden van Melbourne konden we bij een vriend van Matthew bivakeren. We zaten in een prachtig huisje dicht bij het strand, waar we onze bodyboard- en surfvaardigheden weer goed konden updaten. Voor Matthew en mij was het wel even een bijzonder moment, want hoe zeldzaam is het dat je met je Philips collega op Phillip Island bent; voor deze speciale gelegenheid had Matthew een fles Phillips Union Whisky meegebracht. Met een hartige barbecue en een paar lekkere drankjes hebben we onze eerste reisdag door het zuidoosten even goed afgesloten. De volgende dag zijn we de baai omgereden richting Mornington, waar we bij Matthew zijn neef mochten logeren. Deze jongen zat helemaal in computerspellen, naast de nieuwste PlayStation, Xbox en computer spellen had hij ook nog ouderwetse gokkasten in huis. En als slagroom op de taart had hij in zijn garage een originele schietkast staan, met 'Big Buck Hunter 2006 Call of the Wild'. Daar kan een modern computerspel niet tegenop. De gehele avond hebben we dit verslavende spel gespeeld, wat veel vermaak opleverde. Wanneer de zon de volgende ochtend op kwam begon het al behoorlijk warm te worden. Binnen een mum van tijd stond de thermometer op 35 graden celcius. We dachten dat we het op het strand wel zouden uithouden met tussentijds een frisse duik in de baai, maar dat was zelfs nog te heet voor ons. Er was maar één goede uitvlucht mogelijk voor deze hitte: snel langs een supermarkt om verkoelend bier te halen en lekker languit de dag doorbrengen in de schaduw van een palmboom. We hebben een prachtige dag aan het strand gehad. Van Mornington zijn we verder zuidwaarts gereden om de veerboot te nemen richting Queenscliff; waar onze trip over de Great Ocean Road begon. Over een van de meest wonderbaarlijke wegen van Australië hadden we aan de ene zijde een prachtig uitzicht over de Zuidelijke Oceaan en aan de andere zijde uitzicht over een schitterend begroeid gebergte. Na een paar uurtjes rijden over de slingerwegen langs de kust kwamen we aan in Apollo Bay; waar Matthew een prachtig verblijf aan de kust had geregeld via zijn kennisen. Ik had het als backpacker nog niet zo lux meegemaakt: we hadden een gigantische woonkamer met uitgebreide keuken tot onze beschikking en schitterend uitzicht over de oceaan. We hebben even goed genoten van deze luxe gelegenheid. Via Apollo Bay zijn we verder richting het westen gereden om 'The Twelve Apostles' te bezoeken; dit was een adembenemend uitzicht. Door watererosie zijn grote pilaarvormige rotsdelen langs de kust los komen te staan van het vaste land; vroeger waren dat er 12 stuks, wat zodoende de welbekende naam opleverde. In de heen- en terugreis hadden wij het geluk om wilde koala's en kangaroos van heel dichtbij te mogen zien; wat een bijzondere dieren.

Terug in Melbourne hebben we de binnenstad, vele buitenwijken en grote winkelcentra leren kennen. Melbourne is een gigantisch uitgestrekte stad met vele verschillende gebouwen en culturen, hier is voor elk karaker een bijpasselijk plekje te vinden. In de afgelopen dagen voor kerst had ik zelfs weer even de tijd gevonden om een stukje te gaan hardlopen, heerlijk door de prachtige parken en natuurgebieden van Vermont South en Wheelers Hill. Op de dag voor Kerst heb ik de tuin van Matthew zijn familie even flink onder handen genomen; dit was nodig aan onderhoud toe en ik kon mijn hobby weer even uitoefenen. Na korte metten te hebben gemaakt met vele overgroeide struiken en uitgebloeide planten zag het er op het einde van de dag weer spik en span uit. Ik moest me daarna wel haasten om op tijd klaar te zijn voor de Kerstavondborrel bij de familie. Na vele heerlijke hapjes en lekkere drankjes zijn we naar de kerk gegaan om daar de kerstviering bij te wonen. Vanaf dat moment kreeg ik eindelijk het kerstgevoel. Want vanwege het klimaatverschil met Nederland is het zo'n groot contrast; overdag sta ik in mijn zwembroekje onder de hete zon in de tuin te wroeten en in de avond vieren we Kerst. Tsja, dat heb ik in Nederland nog niet heel vaak meegemaakt; waar wij de Kerst associëren met winterse buien, kou, knusheid rondom de kachel en warme dranken. Kerst is wereldwijd hét moment om samen door te brengen met familie en vrienden, en in vele landen onder het genot van veel eten en drinken. In tegenstelling tot Nederland is Kerst in Australië tevens sterk gerelateerd aan cadeautjes, wat wij in Nederland tijdens Sinterklaas beleven. Alle winkelcentra en kleine markten breken recordomzet voor en na Kerst; want wat wij in Nederland tweedekerstdag noemen, noemen we in Australië 'Boxing Day'. Op deze dag na Kerst komen vele mensen af op grootse winkelkortingen op grote en kleine artikelen, en kopen allemaal massaal in; vandaar de naam 'Boxing Day'. Samen met Matthew zijn familie en vrienden hebben we een fantaschishe Kerst gevierd, met heerlijk eten, vele cadeautjes en nog meer eten. In de namiddag hebben we een verfrissende duik genomen aan het strand van Edithvale. Gisteren hadden we een geweldige activiteit op het programma staan: met kleine, eenpersoons opblaasbootjes over de Yarra River dobberen. Bij de K-mart hebben we een aantal opblaasbootjes gekocht voor maar $15,- per stuk, inclusief voetpompje en zelfs twee peddels. We waren met meerdere auto's, zodat we een aantal auto's onderaan de rivier konden laten staan en met de andere auto's stroomopwaarts konden rijden. Gewapend met twee goed gevulde koelboxen dobberden wij stroomafwaarts over de rivier; in de brandende zon, door prachige gebergten. Het begon zeer vredig en gemoedelijk, maar dat werd al snel anders na de eerste stroomversnelling; met ons instabiele bootjes hobbelden wij over de stevige golven tussen de rotsen door. Wij konden het niet altijd even droog houden in ons bootje, wat vaak spectaculaire en lachwekkende momenten opleverde. Na een kleine 3 tot 4 uur dobberen kwamen wij weer heelhuids aan bij onze auto's onderaan de rivier.

De komende dagen gaan we nog meer mooie plekjes van Melbourne ontdekken en het oude jaar uitzitten. Het nieuwe jaar gaan we inluiden met groots vuurwerk in het stadscentrum. In de avond van nieuwjaarsdag stap ik in het vliegtuig richting Christchurch, New Zealand. De komende maand ga ik rond dit prachtige land reizen, om te kijken wat voor gekke activiteiten we daar kunnen beleven.

Geniet van de laatste dagen van 2013 en de beste wensen voor 2014!

• 29 December 2013 - 14:25

Hait En Mem:

Beste Willem

Allereerst bedankt foar dyn mooie kaart dyst us stoert hast,wy steane wer perplect wat ast sto der allegear meimakkest.We winskje dy in hiele goeie jierwisseling ta .

De hertelike groeten fan us allegear Fam . Joh.Maat

• 29 December 2013 - 15:06

Wikje:

Geniet ervan Willem, hopen dat je ons weer verrast met deze spectaculaire verslagen. We krijgen er zin in! als ik dit alles zo lees wil ik er zo wel naar toe. Fijn om met je mee te mogen genieten.
    Liefs van ons enne veel plezier in Nieuw Zeeland!
    Jan Eelko en Wikje en de kids

• 29 December 2013 - 16:12

Jan Ype Holtrop:

He Willem,

Super leuk om te lezen! Geniet ervan! En een goede jaarwisseling!

Groet,

Jan Ype

• 29 December 2013 - 20:01

Your Family:

Hey Willem.

Mooi filmpje op YouTube, over je 'fly like a bird' sprong. ;)
    Alvast een gezellige jaarwisseling!
    Goede vlucht en veel plezier in Nieuw Zeeland.

Groetjes,
    Atte, Johanna en Rinske.

• 30 December 2013 - 21:15

Pieter En Martje:

Hey Willem, eindelijk jou verhalen gevonden. Wat een bijzondere kerstervaring, de kerstgedachte is gelijk maar de omstandigheden zeer verschillend. Jou tijd in Australie zit er bijna weer op. Je gaat dat afsluitend met een groots vuurwerk, zeer toepasselijk. Wij wensen jou een fijne bijzondere uitdagende tijd toe in New Zealand. Bey happy have fun..... Allerbeste wensen vanuit Woudsend